|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Odborný
premet chov rýb v riadenom prostredí svojim obsahom nadväzuje na učivo
ichtyológie, hydrobiológie, ekológie, stroje a zariadenia v chove
rýb, choroby rýb, rybnikárstvo a na učebnú prax, ktoré rozvíja,
prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov
(téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 3. a 4 ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti,
ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom
rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať
vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými
organizmami. Učivo začína úvodom
do predmetu chov rýb
v riadenom prostredí, kde sa oboznámia s jeho históriu, významom,
súčasným stavom a perspektívami v chove rýb v riadenom
prostredí a v chove lososovitých rýb. V odbornom predmete chov rýb v riadenom prostredí žiak
získa vedomosti o biológii jednotlivých druhov lososovitých rýb, o požiadavkách
lososovitých rýb na životné prostredie, ako sa zamerať na optimalizáciu
chovných zariadení. Učivo sa skladá z poznatkov o plemenárskej
práci, o chove generačných rýb, o chovných objektoch vhodných
pre lososovité ryby, o liahňach rybích ikier. Žiak získa vedomosti o plemenitbe
rýb a fyziológii rozmnožovania, o umelom výtere rýb, o liahnutí
ikier, o liahnutí ikier, o odchove plôdika, o odchove násad, o technológii
chovu trhových pstruhov dúhových, o výžive a kŕmení lososovitých
rýb a o ich hospodárskom význame. Žiaci sa oboznámia s témou
stanovenie a kontrola kritických bodov a čo je jej cieľom, ale aj
s chovom netradičných druhov rýb, ako sú jeseter, klarias, tilapia,
úhor a oboznámia sa s chovom rakov. Odborný predmet chov rýb v riadenom
prostredí veľmi úzko súvisí s ochranou životného prostredia. Odborný
predmet chov rýb v riadenom prostredí je medzipredmetovo previazaný s odbornými
vyučovacími predmetmi ichtyológia, hydrobiológia, rybnikárstvo, rybárstvo
vo voľných vodách, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj
na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.
Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti
a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu chov rýb v riadenom
prostredí majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov,
podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme
také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese
výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má
povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším
výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného
záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu,
riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom.
Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu chov rýb v riadenom prostredí v študijnom
odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom
súbor vedomostí, zručností a kompetencií o biológii
jednotlivých druhov lososovitých rýb, o požiadavkách lososovitých rýb
na životné prostredie, o optimalizácii životného prostredia pre lososovité
ryby, o plemenárskej práci, o chove generačných rýb, o chovných
objektoch vhodných pre lososovité ryby, o liahňach rybích ikier, o plemenitbe
rýb a fyziológii rozmnožovania, o umelom výtere rýb, o liahnutí
ikier, o liahnutí ikier, o odchove plôdika, o odchove násad, o technológii
chovu trhových pstruhov dúhových, o výžive a kŕmení lososovitých
rýb a o ich hospodárskom význame, so stanovením a kontrolou
kritických bodov, o chove netradičných druhov rýba o chove rakov, o ochrane
prírody, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím
rýb – vodou a chovom rýb, a tak formulovať logické myslenie a rozvíjať
vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom
vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú
poznatky o chove jednotlivých druhov lososovitých rýb, osvoja si základné
vzťahy medzi organizmom a vonkajším prostredím ako aj technológiu
chovu. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete chov rýb v riadenom
prostredí smeruje k pochopeniu
prírody ako celku a cieľom
je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém, chápať organizmus v interakcii
so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb
v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické
poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: V odbornom predmete chov rýb v riadenom prostredí využívame
pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné
a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť
text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým
prejavom v materinskom jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent
má:
-
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť
ale aj reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve,
v družnej a priateľskej atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať
svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si
vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent
má:
-
získavať samostatným štúdiom
nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí
problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať informačné
technológie Absolvent
má:
pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon
povolania,
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť demokratickým
občanom Absolvent
má:
-
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom,
rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej
turistiky a komunikačných systémov, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbií a diskriminácií, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt
demokracie, Vo odbornom
predmete chov rýb v riadenom prostredí využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Požadované vedomosti Absolvent
má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|