Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo
| |
ROČNÍK: ŠTVRTÝ
ROZPIS UČIVA PREDMETU: chov rýb v riadenom
prostredí
|
2 hodiny týždenne,
spolu 60 hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
1. Liahnutie ikier
|
12
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vývoj zárodku v ikre
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť vývoj zárodku v ikre,
vysvetliť pojem denné stupne a inkubačná doba,
pomenovať činitele ovplyvňujúce dĺžku inkubácie,
opísať vlastnými slovami jednotlivé životné periódy
u rýb: embryonálnu, larválnu, juvenilnú, adultívnu, senektívnu,
vysvetliť, ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského
hľadiska,
objasniť kontrolu oplodnenosti a straty počas inkubácie,
vyjadriť vlastnými slovami ošetrovanie ikier počas
inkubácie
objasniť pojmy: sterilizácia a zmena pohlavia, triploidizácia a tetrapolidizácia,
opísať prepravu ikier,
vysvetliť liahnutie plôdika
|
objasnil vývoj zárodku v ikre,
vysvetlil pojem denné stupne a inkubačná doba,
pomenoval činitele ovplyvňujúce dĺžku inkubácie,
opísal vlastnými slovami jednotlivé životné periódy u rýb:
embryonálnu, larválnu, juvenilnú, adultívnu, senektívnu, vysvetlil,
ktoré vývojové štádia sú dôležité z chovateľského hľadiska,
objasnil kontrolu oplodnenosti a straty počas inkubácie,
vyjadril vlastnými slovami ošetrovanie ikier počas inkubácie
objasnil pojmy: sterilizácia a zmena pohlavia, triploidizácia a tetrapolidizácia,
opísal prepravu ikier,
vysvetlil liahnutie plôdika
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Vývoj zárodku v ikre
|
1
|
Denné stupne
|
1
|
Inkubačná doba
|
1
|
Činitele ovplyvňujúce dĺžku inkubácie
|
1
|
Kontrola oplodnenosti, straty na ikrách počas inkubácie
|
1
|
Ošetrovanie ikier počas inkubácie
|
1
|
Sterilizácia a zmena pohlavia
|
1
|
Triploidizácia a tetrapolidizácia
|
1
|
Preprava ikier
|
1
|
Liahnutie plôdika
|
1
|
Liahnutie plôdika
|
1
|
2. Odchov plôdika
|
7
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam odchovu plôdika, obdobia spôsobu výživy
plôdika
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami význam odchovu plôdika,
vysvetliť obdobia výživy plôdika,
objasniť význam a techniku rozkrmovania plôdika,
charakterizovať odchov rozhrmeného plôdika,
vysvetliť vlastnými slovami ošetrovanie plôdika počas
odchovu,
objasniť odchov plôdika ostatných druhov lososovitých rýb,
opísať prepravu a vysadzovanie plôdika,
|
vyjadril vlastnými slovami význam odchovu plôdika,
vysvetlil obdobia výživy plôdika,
objasnil význam a techniku rozkrmovania plôdika,
charakterizoval odchov rozhrmeného plôdika,
vysvetlil vlastnými slovami ošetrovanie plôdika počas
odchovu,
objasnil odchov plôdika ostatných druhov lososovitých rýb,
opísal prepravu a vysadzovanie plôdika
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Rozkrmovanie plôdika
|
1
|
Odchov rozkŕmeného plôdika
|
1
|
Ošetrovanie plôdika počas odchovu
|
1
|
Počítanie plôdika
|
1
|
Odchov plôdika ostatných druhov lososovitých rýb
|
1
|
Preprava a vysadzovanie plôdika
|
1
|
3. Odchov násad
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Extenzívne a polointenzívne spôsoby odchovu násad
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
vyjadriť vlastnými slovami technológiu odchovu násad
extenzívnym a polointenzívnym spôsobom,
objasniť technológiu odchovu násad intenzívnym spôsobom
porovnať extenzívne, polointenzívne a intenzívne
spôsoby odchovu násad, ich výhody a nevýhody,
|
vyjadril vlastnými slovami technológiu odchovu násad
extenzívnym a polointenzívnym spôsobom,
objasnil technológiu odchovu násad intenzívnym spôsobom
porovnal extenzívne, polointenzívne a intenzívne spôsoby
odchovu násad, ich výhody a nevýhody,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Extenzívne a polointenzívne spôsoby odchovu násad
|
1
|
Intenzívne spôsoby odchovu násad
|
1
|
Intenzívne spôsoby odchovu násad
|
1
|
Intenzívne spôsoby odchovu násad
|
1
|
4. Technológia chovu
trhových pstruhov dúhových
|
10
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Technológia chovu trhových pstruhov dúhových
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
objasniť pojem chovná kapacita rybníka,
vysvetliť vlastnými slovami
jednotlivé spôsoby chovu trhových pstruhov dúhových,
porovnať a zhodnotiť výhody a nevýhody
jednotlivých spôsobov odchovu trhových pstruhov dúhových a ich
ekonomickú efektívnosť,
objasniť princípy a možnosti intenzifikácie
opísať vlastnými slovami výrobný cyklus,
|
objasnil pojem chovná kapacita rybníka,
vysvetlil vlastnými slovami
jednotlivé spôsoby chovu trhových pstruhov dúhových,
porovnal a zhodnotil výhody a nevýhody
jednotlivých spôsobov odchovu trhových pstruhov dúhových a ich
ekonomickú efektívnosť,
objasnil princípy a možnosti intenzifikácie
opísal vlastnými slovami výrobný cyklus,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Technológia chovu trhových pstruhov dúhových
|
1
|
Technológia chovu trhových pstruhov dúhových
|
1
|
Technológia chovu trhových pstruhov dúhových
|
1
|
Technológia chovu trhových pstruhov dúhových
|
1
|
Technológia chovu trhových pstruhov dúhových
|
1
|
Princípy intenzifikácie
|
1
|
Princípy intenzifikácie
|
1
|
Princípy intenzifikácie
|
1
|
Výrobný cyklus
|
1
|
5. Výživa a kŕmenie
lososovitých rýb
|
12
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Význam a rozdelenie živín
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
charakterizovať rozdelenie živín,
vysvetliť vlastnými slovami význam jednotlivých živín
objasniť pojem metabolizmus, opísať anabolické a katabolické
procesy,
definovať pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná
energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
vyjadriť vlastnými slovami metabolizmus základných živín:
bielkovín sacharidov, lipidov,
pomenovať jednotlivé časti tráviacej sústavy pstruha
vysvetliť fyziológiu trávenia
charakterizovať pojmy sýtosť a hladovanie,
definovať jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie
definovať pojem kŕmny koeficient,
objasniť činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho
koeficientu,
vysvetliť význam úpravy krmív,
vyjadriť vlastnými slovami zásady kŕmenia pstruha,
opísať techniku kŕmenia
objasniť pojem jarná horúčka,
|
charakterizoval rozdelenie živín,
vysvetlil vlastnými slovami význam jednotlivých živín,
objasnil pojem metabolizmus, opísať anabolické a katabolické
procesy,
definoval pojmy: brutto energia, nestrávená energia, strávitelná
energia, metabolizovatelná energia, tepelná energia, netto energia,
vyjadril vlastnými slovami metabolizmus základných živín:
bielkovín sacharidov, lipidov,
pomenoval jednotlivé časti
tráviacej sústavy pstruha,
vysvetlil fyziológiu trávenia
charakterizoval pojmy sýtosť a hladovanie,
definoval jednotlivé druhy krmív vhodné na kŕmenie,
definoval pojem kŕmny koeficient,
objasnil činitele ovplyvňujúce výšku kŕmneho
koeficientu,
vysvetlil význam úpravy krmív,
vyjadril vlastnými slovami zásady kŕmenia pstruha,
opísal techniku kŕmenia,
objasnil pojem jarná horúčka,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Premena látok a energie
|
1
|
Spotreba a využitie energie
|
1
|
Tráviaca sústava pstruha
|
1
|
Fyziológia trávenia
|
1
|
Krmná dávka, kŕmny koeficient, činitele ovplyvňujúce
efektívne využívanie krmív
|
1
|
Hodnotenie krmív, vhodné krmivá pre lososovité
ryby
|
1
|
Zásady kŕmenia a technika kŕmenia
|
1
|
Zásady kŕmenia a technika kŕmenia,
|
1
|
Zásady kŕmenia a technika kŕmenia
|
1
|
Zásady kŕmenia a technika kŕmenia
|
1
|
Stratégia kŕmenia
|
1
|
6. Chov ostatných
druhov rýb
|
7
|
|
|
|
|
|
Chov mieňa
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
opísať biologické požiadavky jednotlivých druhov,
vysvetliť spôsoby chovu
|
opísal biologické požiadavky jednotlivých druhov,
vysvetlil spôsoby chovu
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Chov úhora
|
1
|
Chov jesetera
|
1
|
Chov tilapie
|
1
|
Chov tilapie
|
1
|
Chov klariasa
|
1
|
Chov klariasa
|
1
|
7. Stanovenie a kontrola
kritických bodov v chove rýb
|
5
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Základné pojmy
|
1
|
Učivo z chovu rýb v riadenom prostredí
nadväzuje na odborné predmety ichtyológia, hydrobiológia, stroje a zariadenia rybnikárstvo, choroby rýb a učebnú
prax.
|
definovať pojmy: kritický bod, kritickú medzu, nebezpečenstvo,
HACCP , opatrenie,
vedieť rozlíšiť závažnosť stupňa nebezpečenstva,
vypracovať HACCP pre chov,
|
definoval pojmy: kritický bod, kritickú medzu, nebezpečenstvo,
HACCP , opatrenie,
vedel rozlíšiť závažnosť stupňa nebezpečenstva,
vypracoval HACCP pre chov,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie,
|
ústna odpoveď, projekt HACCP.
|
Špecifikácia nebezpečenstva
|
1
|
Spôsob stanovenia kritických bodov
|
1
|
Spôsob stanovenia kritických kontrolných bodov
|
1
|
Vypracovanie HACCP
|
1
|
8. Chov raka signálneho
|
2
|
|
|
|
|
|
Chov rakov
|
1
|
|
opísať biologické požiadavky,
vysvetliť spôsoby chovu,
|
opísal biologické požiadavky,
vysvetlil spôsoby chovu,
|
ústne frontálne skúšanie, písomné skúšanie.
|
ústna odpoveď, neštandardizovaný didaktický
test.
|
Chov rakov
|
1
|
|
Všeobecné pokyny hodnotenia:
Pri každom hodnotení tematického celku používame
všeobecné kritériá a klasifikáciu uvedenú v tomto ŠkVP (pre
jednotlivcov, skupinu, pre ústne). Neštandardizované didaktické testy
pripravuje vyučujúci.
Po ukončení tematického celku v danom
vyučovacom predmete pripraví vyučujúci neštandardizovaný didaktický test
na overenie vedomostí a zručností žiakov. Otázky
v písomnej práci a neštandardizovaných didaktických testoch nesmú
presahovať stanovenú úroveň vzdelávacích výstupov v jednotlivých
tematických celkoch. Hodnotenie písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu stanovuje vyučujúci a žiaci sú s ním oboznámení
po ukončení testu. Výsledky písomnej práce a neštandardizovaného
didaktického testu sú významnou súčasťou sumatívneho hodnotenia a uchovávajú
sa za dobu štúdia žiaka. Vo výslednej klasifikáciu sa odzrkadľuje súhrnne
hodnotenie , ktoré sa odvíja od miery zvládnutia obsahového a výkonového
štandardu, priebežné hodnotenie, ktoré preveruje schopnosť žiaka využiť
medzipredmetové vzťahy a uplatniť získané vedomosti a schopnosti
pri riešení konkrétnych úloh a práca žiaka v skupine.
Klasifikácia písomných prác a neštandardizovaných
didaktických testov:
Stupeň 1 – výborný, žiak obsahový a výkonový
štandard predmetu ovláda aspoň na 90%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 2 – chválitebný žiak obsahový a výkonový štandard
predmetu ovláda aspoň na 75%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 3 – dobrý
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50
%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 4 – dostatočný žiak obsahový a výkonový štandard
predmetu ovláda aspoň na 30%, (z maximálneho počtu bodov),
Stupeň 5 - nedostatočný
žiak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda na menej ako
30 %, (z maximálneho počtu bodov).
|