ROZPIS UČIVA PREDMETU: slovenský jazyk a literatúra
|
3 hodiny týždenne,
spolu 90 vyučovacích hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Základy rétoriky. Rečnícky
výcvik
|
14
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Z histórie a súčasnosti
rétoriky
|
1
|
dejepis
|
-
poznať históriu a súčasnosť rétoriky,
-
určiť výrazové prostriedky a žánre rečníckeho
štýlu,
-
vysvetliť jednotlivé etapy tvorenia prejavu a na ich
základe sformulovať rečnícky prejav,
-
navrhnúť predpoklady úspešného rečníckeho prejavu,
-
porovnať pripravený a nepripravený rečnícky
prejav,
-
predniesť pripravený rečnícky prejav s využitím
vopred osvojených poznatkov i zručností.
|
-
poznal históriu a súčasnosť rétoriky,
-
určil výrazové prostriedky a žánre rečníckeho
štýlu,
-
vysvetlil jednotlivé etapy tvorenia prejavu a na ich
základe sformuloval rečnícky prejav,
-
navrhol predpoklady úspešného rečníckeho prejavu,
-
porovnal pripravený a nepripravený rečnícky
prejav,
-
predniesol pripravený rečnícky prejav s využitím
vopred osvojených poznatkov i zručností.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Výrazové prostriedky rečníckych
prejavov, prehľad žánrov
|
1
|
Etapy tvorenia prejavu
|
2
|
Analýza textov
|
2
|
Predpoklady úspešného rečníckeho prejavu
|
1
|
Prednes nepripravených prejavov
|
2
|
Písomná príprava prejavu
|
2
|
Prednes pripravených prejavov
|
3
|
Rozprávanie
ako útvar umeleckého štýlu
|
13
|
|
Žiak
má:
|
Žiak:
|
|
|
Komunikácia slovesného umenia
|
1
|
|
-
poznať slohové postupy a útvary umeleckého štýlu,
-
porovnať rozprávanie v hovorovom a v umeleckom
štýle,
-
určiť druhy rozprávania,
-
z textu vyvodiť znaky umeleckého rozprávania a jeho
výrazové prostriedky,
-
na základe osvojených poznatkov zoštylizovať umelecké
rozprávanie.
|
-
poznal slohové postupy a útvary umeleckého štýlu,
-
porovnal rozprávanie v hovorovom a v umeleckom
štýle,
-
určil druhy rozprávania,
-
z textu vyvodil znaky umeleckého rozprávania a jeho
výrazové prostriedky,
-
na základe osvojených poznatkov zoštylizoval umelecké
rozprávanie.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Slohové postupy
a útvary v umeleckom štýle
|
2
|
Rozprávanie, druhy rozprávania
|
2
|
Umelecké rozprávanie
|
5
|
Textové a štylizačné cvičenia
|
3
|
Všeobecné
poznatky o jazyku
|
15
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Jazyk a reč
|
4
|
dejepis
|
-
porovnať jazyk a reč,
-
uviesť vznik a vývin jazyka od najstarších čias
po súčasnosť,
-
charakterizovať národný jazyk a jeho formy,
-
vyhľadať v textoch znaky jednotlivých foriem národného
jazyka.
|
-
porovnal jazyk a reč,
-
uviedol vznik a vývin jazyka od najstarších čias
po súčasnosť,
-
charakterizoval národný jazyk a jeho formy,
-
vyhľadal v textoch znaky jednotlivých foriem národného
jazyka.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Vznik a vývin jazyka
|
4
|
Národný jazyk, formy národného jazyka
|
3
|
Textové cvičenia
|
2
|
Jazykové rubriky v jazykovedných časopisoch
|
2
|
Upevnenie a prehĺbenie
učiva k maturitnej skúške
|
4
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Upevnenie a prehĺbenie učiva k maturitnej
skúške
|
4
|
|
-
určiť, charakterizovať, porovnávať jednotlivé etapy
literárneho vývinu, literárne smery a prúdy, predstaviteľov a ich
kľúčové diela.
|
-
určil, charakterizoval, porovnával jednotlivé etapy
literárneho vývinu, literárne smery a prúdy, predstaviteľov a ich
kľúčové diela.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Druhá
svetová vojna a jej zobrazenie v svetovej a slovenskej
literatúre
|
11
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Moderné prúdy vo svetovej literatúre
|
1
|
|
-
vymenovať a charakterizovať moderné prúdy vo
svetovej literatúre, vymenoval ich predstaviteľov,
-
uviesť osobitosti tvorby autorov daného obdobia a ich
prínos pre slovenskú i svetovú literatúru,
-
porovnať zobrazenie vojny vo svetovej i v slovenskej
literatúre,
-
analyzovať a interpretovať diela vybraných
spisovateľov.
|
-
vymenoval a charakterizoval moderné prúdy vo
svetovej literatúre, vymenoval ich predstaviteľov,
-
uviedol osobitosti tvorby autorov daného obdobia a ich
prínos pre slovenskú i svetovú literatúru,
-
porovnal zobrazenie vojny vo svetovej i v slovenskej
literatúre,
-
analyzoval a interpretoval diela vybraných spisovateľov.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Francúzska próza. A. Camus
|
1
|
Nemecká próza. H. Boll
|
1
|
Česká literatúra. K. Čapek
|
1
|
Charakteristika slovenskej povojnovej prozaickej
tvorby
|
1
|
F. Hečko
|
2
|
D. Tatarka
|
2
|
L. Ťažký
|
1
|
V. Mináč
|
1
|
Človek v totalitnom
režime
|
9
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Ruská literatúra. A. Solženicyn
|
1
|
dejepis
|
-
uviesť autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberali
totalitným režimom,
-
určiť osobitosti ich tvorby,
-
porovnať obraz človeka totalitného režimu v slovenskej
i v svetovej literatúre.
|
-
uviedol autorov, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberali
totalitným režimom,
-
určil osobitosti ich tvorby,
-
porovnal obraz človeka totalitného režimu v slovenskej
i v svetovej literatúre.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Anglická literatúra. G. Orwell
|
1
|
Neorealizmus
|
2
|
Rozhnevaní mladí muži
|
1
|
Slovenská literatúra. R. Jašík
|
2
|
L. Mňačko
|
1
|
L. Ballek
|
1
|
Obraz sveta
v postmodernej slovenskej a svetovej literatúre
|
6
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Postmoderna. U. Eco
|
1
|
|
-
vysvetliť pojem postmoderna a charakterizovať toto
obdobie,
-
uviesť predstaviteľov svetovej i slovenskej
postmoderny,
-
analyzovať a interpretovať ich diela s dôrazom
na aplikáciu znakov daného smeru,
-
porovnať obraz sveta v postmodernej slovenskej i svetovej
literatúre.
|
-
vysvetlil pojem postmoderna a charakterizoval toto
obdobie,
-
uviedol predstaviteľov svetovej i slovenskej
postmoderny,
-
analyzoval a interpretoval ich diela s dôrazom
na aplikáciu znakov daného smeru,
-
porovnal obraz sveta v postmodernej slovenskej i svetovej
literatúre.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Č. Ajtmatov
|
1
|
P. Jaroš
|
2
|
D. Mitana
|
1
|
P. Vilikovský
|
1
|
Slovenská
povojnová poézia
|
8
|
|
Žiak:
|
|
|
Charakteristika slovenskej povojnovej básnickej
tvorby
|
1
|
|
-
charakterizoval slovenskú povojnovú básnickú tvorbu,
-
uviedol predstaviteľov, osobitosti a témy ich
tvorby,
-
vymenoval a charakterizoval nové tendencie v slovenskej
povojnovej poézii, znaky aplikoval na konkrétnom básnickom texte,
-
analyzoval a interpretoval diela vybraných autorov
daného obdobia.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Téma domova a rodného kraja
|
2
|
-
charakterizovať slovenskú povojnovú básnickú tvorbu,
-
uviesť predstaviteľov, osobitosti a témy ich
tvorby,
-
vymenovať a charakterizovať nové tendencie v slovenskej
povojnovej poézii, znaky aplikovať na konkrétnom básnickom texte,
-
analyzovať a interpretovať diela vybraných autorov
daného obdobia.
|
Téma lásky
|
2
|
Nové tendencie v slovenskej povojnovej poézii
|
3
|
Slovenská
povojnová dráma
|
7
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Charakteristika slovenskej povojnovej dramatickej
tvorby
|
1
|
|
-
charakterizovať slovenskú povojnovú dramatickú tvorbu,
-
uviesť predstaviteľov a osobitosti ich tvorby,
-
porovnať obraz vojny v dielach vybraných autorov,
-
zhodnotiť prínos ich tvorby pre slovenskú literatúru.
|
-
charakterizoval slovenskú povojnovú dramatickú tvorbu,
-
uviedol predstaviteľov a osobitosti ich tvorby,
-
porovnal obraz vojny v dielach vybraných autorov,
-
hodnotil prínos ich tvorby pre slovenskú literatúru.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Š. Králik
|
1
|
P. Karvaš
|
1
|
I. Bukovčan
|
1
|
Prehľad dramatickej tvorby ďalších autorov
|
2
|
Malé divadelné formy
|
1
|
Človek hľadá
v literatúre zdroj zábavy, napätia, dobrodružstva
|
3
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Americká literatúra. J. D. Salinger
|
1
|
|
-
zhodnotiť tvorbu J. D. Salingera a jej prínos pre mladého čitateľa,
-
porovnať absurdnú drámu a epické divadlo,
-
znaky dokázať na konkrétnych dielach vybraných autorov.
|
-
zhodnotil tvorbu J. D. Salingera a jej prínos pre mladého čitateľa,
-
porovnal absurdnú drámu a epické divadlo,
-
znaky dokázal na konkrétnych dielach vybraných autorov.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Absurdná dráma
|
1
|
Epické divadlo
|
1
|