ROZPIS UČIVA PREDMETU: slovenský jazyk a literatúra
|
3 hodiny týždenne,
spolu 99 vyučovacích hodín
|
Názov tematického
celku
Témy
|
Hodiny
|
Medzipredmetové vzťahy
|
Očakávané
vzdelávacie výstupy
|
Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov
|
Metódy hodnotenia
|
Prostriedky hodnotenia
|
Náučný štýl
|
15
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Funkcia a znaky náučného
štýlu
|
1
|
odborné predmety
|
-
z textu vyvodiť znaky a vlastnosti náučného
štýlu,
-
uviesť a porovnať
slohové útvary daného štýlu,
-
vyhľadať odborné texty v publikáciách, dokázať
ich príslušnosť k danému štýlu,
-
vytvoriť vybrané odborné
útvary na základe
osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných pravidiel.
|
-
z textu vyvodil znaky a vlastnosti náučného
štýlu,
-
uviedol a porovnal
slohové útvary daného štýlu,
-
vyhľadal odborné texty v publikáciách, dokázal
ich príslušnosť k danému štýlu,
-
vytvoril vybrané
odborné útvary na základe osvojených gramatických,
pravopisných a kompozičných pravidiel.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
slohová práca
|
Výrazové prostriedky
|
1
|
Prehľad slohových útvarov
|
2
|
Argument a argumentovanie
|
1
|
Praktické cvičenia zamerané na argumentáciu
|
2
|
Cvičenia s odbornými publikáciami
|
1
|
Tvorba vybraných odborných útvarov
|
4
|
Kontrolná slohová práca
|
2
|
Oprava kontrolnej slohovej práce
|
1
|
Zvuková a grafická
stránka jazyka
|
18
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Zvuková stránka jazyka. Vzťah zvukovej a grafickej
stránky
|
1
|
|
-
porovnať zvukovú a grafickú stránku jazyka, určiť
vzťah medzi nimi,
-
vymedziť výslovnostné štýly a sféry ich používania,
-
poznať a v praxi správne uplatňovať hlavné
princípy spisovnej výslovnosti,
-
poznať najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti
a navrhnúť možnosti na ich odstránenie,
-
porovnať slovenčinu a češtinu, rozdiely vyhľadať
v konkrétnom texte,
-
charakterizovať intonačné prostriedky a správne
ich uplatňovať v texte i v bežnej komunikácii,
-
poznať hlavné princípy i pravidlá slovenského
pravopisu a správne ich uplatňovať
v písomných prejavoch.
|
-
porovnal zvukovú a grafickú stránku jazyka, určil
vzťah medzi nimi,
-
vymedzil výslovnostné štýly a sféry ich používania,
-
poznal a v praxi správne uplatňoval hlavné
princípy spisovnej výslovnosti,
-
poznal najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti a navrhol
možnosti na ich odstránenie,
-
porovnal slovenčinu a češtinu, rozdiely vyhľadal v konkrétnom
texte,
-
charakterizoval intonačné prostriedky a správne ich
uplatňoval v texte i v bežnej komunikácii,
-
poznal hlavné princípy i pravidlá slovenského
pravopisu a správne ich uplatňoval
v písomných prejavoch.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
|
Spisovná výslovnosť. Výslovnostné štýly
|
2
|
Hlavné princípy spisovnej výslovnosti
|
1
|
Najčastejšie odchýlky od spisovnej výslovnosti
|
1
|
Ortoepické cvičenia
|
1
|
Slovenčina a čeština – zhody a rozdiely
|
1
|
Textové cvičenia
|
2
|
Intonačné prostriedky
|
2
|
Cvičenia na praktické využitie zvukových
prostriedkov
|
1
|
Grafická stránka jazyka
|
1
|
Pravopis a jeho princípy
|
1
|
Práca s Pravidlami slovenského pravopisu
|
2
|
Pravopisné cvičenia
|
2
|
Výkladový slohový
postup
|
26
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Ciele a vlastnosti výkladového slohového
postupu
|
1
|
odborné predmety
|
-
rozlíšiť výkladový slohový postup od iných slohových
postupov,
-
porovnať výklad a úvahu, rozlíšiť ich na konkrétnom
texte,
-
vytvoriť vybrané útvary
na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných
pravidiel.
|
-
rozlíšil výkladový
slohový postup od iných slohových postupov,
-
porovnal výklad a úvahu, rozlíšil ich na konkrétnom
texte,
-
vytvoril vybrané útvary
na základe osvojených gramatických, pravopisných a kompozičných
pravidiel.
|
ústne frontálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
slohová práca
|
Výklad ako slohový útvar
|
7
|
Štylizačné a textové cvičenia
|
3
|
Úvaha ako slohový útvar
|
8
|
Štylizačné a textové cvičenia
|
3
|
Kritériá hodnotenia výkladu a úvahy
|
1
|
Kontrolná slohová práca
|
2
|
Oprava kontrolnej slohovej práce
|
1
|
Prehľad vývoja
literatúry medzi dvoma svetovými vojnami
|
1
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Prehľad vývoja svetovej a slovenskej literatúry
|
1
|
dejepis
|
-
porovnať vývoj svetovej a slovenskej literatúry
medzi dvoma svetovými vojnami,
-
uviesť predstaviteľov daného obdobia,
-
charakterizovať svetovú literatúru medzi dvoma vojnami,
uviesť hlavné prúdy a ich predstaviteľov,
-
analyzovať a interpretovať diela vybraných
spisovateľov svetovej medzivojnovej literatúry, poukázať na osobitosti
ich tvorby.
|
-
porovnal vývoj svetovej a slovenskej literatúry
medzi dvoma svetovými vojnami,
-
uviedol predstaviteľov daného obdobia,
-
charakterizoval svetovú literatúru medzi dvoma vojnami,
uviedol hlavné prúdy a ich predstaviteľov,
-
analyzoval a interpretoval diela vybraných spisovateľov
svetovej medzivojnovej literatúry, poukázal na osobitosti ich tvorby.
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Svetová
literatúra medzi dvoma svetovými
vojnami
|
7
|
Próza vo svetovej literatúre. E. Hemingway
|
2
|
R. Rolland
|
1
|
E. M. Remarque
|
1
|
J. Hašek
|
1
|
Poézia v českej literatúre. V. Nezval
|
1
|
J. Seifert, J. Wolker
|
1
|
Slovenská literatúra
medzi dvoma svetovými vojnami
|
32
|
|
Žiak má:
|
Žiak:
|
|
|
Vývin slovenskej literatúry
|
1
|
|
-
charakterizovať slovenskú medzivojnovú literatúru,
-
vymenovať a charakterizovať literárne smery daného
obdobia, uviesť ich predstaviteľov,
-
znaky jednotlivých smerov dokázať v konkrétnom
texte,
-
zhodnotiť prínos predstaviteľov daného obdobia pre
slovenskú literatúru,
-
osobitne zdôrazniť tvorbu autorov nášho regiónu,
-
určiť osobitosti dramatickej tvorby daného obdobia,
-
analyzovať a interpretovať diela vybraných autorov
daného obdobia (básnikov, prozaikov, dramatikov).
|
-
charakterizoval slovenskú medzivojnovú literatúru,
-
vymenoval a charakterizoval literárne smery daného
obdobia, uviedol ich predstaviteľov,
-
znaky jednotlivých smerov dokázal v konkrétnom
texte,
-
zhodnotil prínos predstaviteľov daného obdobia pre
slovenskú literatúru,
-
osobitne zdôraznil tvorbu autorov nášho regiónu,
-
určil osobitosti dramatickej tvorby daného obdobia,
-
analyzoval a interpretoval diela vybraných autorov
daného obdobia (básnikov, prozaikov, dramatikov).
|
ústne frontálne skúšanie
ústne individuálne skúšanie
písomné skúšanie
|
ústna odpoveď
ústna odpoveď
písomná odpoveď
|
Slovenská poézia
|
1
|
Neosymbolizmus. E. B. Lukáč
|
1
|
Vitalizmus. J. Smrek
|
2
|
M. Haľamová
|
1
|
Katolícka moderna. R. Fabry
|
2
|
Š. Žáry
|
1
|
Slovenská próza
|
1
|
Tretia vlna slovenského literárneho realizmu. L. N.
Jégé
|
2
|
Sociálno-psychologický realizmus. M. Urban
|
2
|
J. C. Hronský
|
2
|
Lyricky tvarovaná próza. J. Bodenek
|
2
|
Próza naturizmu
|
1
|
Ľ. Ondrejov
|
1
|
M. Figuli
|
2
|
D. Chrobák
|
2
|
F. Švantner
|
2
|
H. Zelinová
|
2
|
Slovenská dramatická tvorba
|
1
|
I. Stodola
|
1
|
J. Barč-Ivan
|
1
|
P. Zvon
|
1
|