Biológia

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

 biológia

Časový rozsah výučby

spolu 132 hodín

Ročník

prvý, druhý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

                

                    Úlohou predmetu je umožniť  žiakom osvojiť si všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá, na ktorých je založené poznávanie prírody a jej ochrana. Na učivo  biológie nadväzujú odborné predmety ako je pestovanie rastlín, chov zvierat  hydrobiológia, ichtyológia, rybnikárstvo,  ako aj všeobecnovzdelávacích predmety ako je ekológia.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

                 

                       Východiskom pre koncipovanie vyučovania biológie je potreba akceptovať vo výchovno-vzdelávacom procese súčasný stav poznania, ako aj orientáciu výučby na systémové poznávanie a schopnosť žiakov so získanými informáciami pracovať.

V záujme tohto cieľa je učivo usporiadané tak, že biologický objekt rastlinný, živočíšny sú prezentované komplexne od bunkovej úrovne cez anatomicko-morfologickú

charakteristiku, fylogenézu a systém po fyziologické procesy, genetické zákonitosti,

ekologicko-environmentálne väzby a vývojové vzťahy.

Výchovno-vzdelávací proces v biológii smeruje k pochopeniu živej prírody ako celku, t .j.,

konečným cieľom je:

chápanie organizmu ako dynamického, samoregulujúceho sa systému,

chápanie organizmu v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku,

chápanie miesta jednotlivých živých organizmov v systéme živej prírody ako výsledku

vzájomného, pôsobenia zložitých procesov dedičnosti a premenlivosti,

postihovanie podstatných súvislostí biologických javov, ako predpokladu pre systematické

triedenie poznatkov o živom,

získavanie schopností aplikovať teoretické poznatky,

upevňovanie kladného vzťahu a úcty k prírode a živej zvlášť.

Cestou k dosiahnutiu tohto cieľa je využívanie takých didaktických postupov a metód, ktoré:

podporujú aktívnu a samostatnú prácu žiakov,

provokujú tvorivé myslenie,

umožňujú chápať nielen samotné učivo, ale aj jeho zmysel a praktické využitie získaných

informácií,

nie sú pre žiaka a učiteľa len prostriedkom na dosiahnutie určitého cieľa - osvojenie

poznatku, ale aj prostriedkom poskytujúcim radosť a uspokojenie z procesu poznávania a objavovania nového.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

                   Vo vyučovacom predmete biológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

 

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

-         overovať a interpretovať získané údaje,

-         rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-         samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

-         mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-         prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-          

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-          objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-          získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-          vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

 

Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-                      zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-                      vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-                      ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky,

-                       vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,

-                      aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),

-                      vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,

-                       

Odborné kompetencie

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-                      ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-                      poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch rastlín, zvierat a rýb, v populáciách a ekosystémoch

-                      vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými činiteľmi prostredia, a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy,

-                      poznať jednotlivé druhy a kategórie hospodárskych zvierat a rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      poznať významné hospodárske rastliny, dreviny, prípadne ich špecifických zástupcov - vodné a ich hospodársky a spoločenský význam,

-                      mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-                      poznať základy anatómie a fyziológie rastlín, zvierat a rýb,

-                      ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania rastlín, zvierat a rýb zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám

-                       

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

 Úvod do biológie                                                

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 Živé sústavy                                                      

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 Základy cytológie                 

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou aPC

 Biológia rastlín

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou aPC

 Systém rastlín                                                   

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou a PC

 Biológia a systém húb

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou a PC

 Biológia živočíchov   

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou aPC

 Systém živočíchov

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou a PC

 

Základy genetiky

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou a PC

 Základy etológie

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou a PC

 

 

 

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do biológie                                                

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

tabuľa

internet

 Živé sústavy                                                       

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Ilustrovaná encyklopédia biológie

tabuľa

internet

 Základy cytológie                 

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

internet

 

 Biológia rastlín

 

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Z našej prírody

Prírodná lekáreň

Rastliny

tabuľa

internet

 Systém rastlín                                                    

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Z našej prírody

Rastliny

tabuľa

internet

 Biológia a systém húb

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

 

Z našej prírody

Huby-veľká encyklopédia

tabuľa

Internet

 

 

 Biológia živočíchov   

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Veľký atlas živočíchov

Svet živočíšnej ríše

tabuľa

internet

 

 Systém živočíchov

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA – 1.roč. SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Veľký atlas živočíchov

Svet živočíšnej ríše

tabuľa

internet

 Základy genetiky

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA A EKOLÓGIA 2.roč SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

internet

 Základy etológie

D.Gréserová- K. Holíková

BIOLÓGIA A EKOLÓGIA 2.roč SPoŠ

PC

dataprojektor

videotechnika

tabuľa

internet

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.