|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je umožniť žiakom
osvojiť si všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá,
na ktorých je založené poznávanie prírody a jej ochrana. Na učivo
biológie nadväzujú odborné predmety ako je pestovanie rastlín, chov
zvierat hydrobiológia, ichtyológia,
rybnikárstvo, ako aj všeobecnovzdelávacích
predmety ako je ekológia. Ciele vyučovacieho predmetu
Východiskom pre koncipovanie vyučovania biológie je potreba akceptovať vo výchovno-vzdelávacom
procese súčasný stav poznania, ako aj orientáciu výučby na systémové
poznávanie a schopnosť žiakov so získanými informáciami pracovať. V záujme tohto cieľa je učivo usporiadané tak, že biologický
objekt rastlinný, živočíšny sú prezentované komplexne od bunkovej úrovne
cez anatomicko-morfologickú charakteristiku, fylogenézu a systém po fyziologické procesy,
genetické zákonitosti, ekologicko-environmentálne väzby a vývojové vzťahy. Výchovno-vzdelávací proces v biológii smeruje k pochopeniu živej
prírody ako celku, t .j., konečným cieľom je: chápanie organizmu ako dynamického,
samoregulujúceho sa systému, chápanie organizmu v interakcii so životným
prostredím ako súčasti širšieho celku, chápanie miesta jednotlivých živých
organizmov v systéme živej prírody ako výsledku vzájomného, pôsobenia zložitých procesov dedičnosti a
premenlivosti, postihovanie podstatných súvislostí
biologických javov, ako predpokladu pre systematické triedenie poznatkov o živom, získavanie schopností aplikovať teoretické
poznatky, upevňovanie kladného vzťahu a úcty k prírode
a živej zvlášť. Cestou k dosiahnutiu tohto cieľa je využívanie takých
didaktických postupov a metód, ktoré: podporujú aktívnu a samostatnú prácu žiakov, provokujú tvorivé myslenie, umožňujú chápať nielen samotné učivo,
ale aj jeho zmysel a praktické využitie získaných informácií, nie sú pre žiaka a učiteľa len
prostriedkom na dosiahnutie určitého cieľa - osvojenie poznatku, ale aj prostriedkom poskytujúcim radosť a uspokojenie
z procesu poznávania a objavovania nového. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: Vo vyučovacom predmete biológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne,
Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať
hypotéza, -
overovať a interpretovať získané
údaje, -
rozhodovať o princípoch
kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
ovládať základy modernej
pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve,
niesť zodpovednosť aj za prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického
poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne
všeobecne platné pravidlá, -
získavať samostatným štúdiom
všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych
oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie
(oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí
(prehováranie, presvedčovanie), -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať
informačné technológie Absolvent má:
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
-
porozumieť systémovej (globálnej)
podstate sveta, -
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Odborné kompetencie Požadované vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|