Ochrana prírody

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

Názov predmetu

ochrana prírody

Časový rozsah výučby

spolu  66 hodín

Ročník

tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

                    Úlohou predmetu je umožniť  žiakom osvojiť si základné, všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá, na ktorých je založená ochrana prírody. Obsah predmetu tvorí ochrana prírodných zdrojov – voda, pôda, vzduch, druhová ochrana rastlín a živočíchov a územná ochrana veľkoplošných a maloplošných chránených území. Ďalej predmet obsahuje normy týkajúce sa ochrany prírody.  Na učivo  ochrany prírody nadväzujú odborné predmety ako je pestovanie rastlín, chov zvierat  hydrobiológia, ichtyológia, rybnikárstvo,  ako aj  ekológia.

 

 

Ciele vyučovacieho predmetu

Východiskom pre koncipovanie vyučovania predmetu ochrana prírody je potreba akceptovať vo výchovno-vzdelávacom procese súčasný stav poznania, ako aj orientáciu výučby na systémové poznávanie a schopnosť žiakov so získanými informáciami pracovať.

V záujme tohto cieľa je učivo usporiadané tak, že  vysvetľuje základné pojmy, základne zložky životného prostredia a ich ochrana druhová ochrana, územná ochrana prírody, ochrana prírody v mestách organizačné a právne aspekty ochrany prírody. Výchovno-vzdelávací proces v predmete ochrana prírody smeruje k pochopeniu živej prírody ako celku, t .j.,

konečným cieľom je:

chápanie organizmu ako dynamického, samoregulujúceho sa systému,

chápanie organizmu v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku,

chápanie miesta jednotlivých živých organizmov v systéme živej prírody ako výsledku

vzájomného, pôsobenia zložitých procesov dedičnosti a premenlivosti,

získavanie schopností aplikovať teoretické poznatky,

upevňovanie kladného vzťahu a úcty k prírode a živej zvlášť.

Cestou k dosiahnutiu tohto cieľa je využívanie takých didaktických postupov a metód, ktoré:

podporujú aktívnu a samostatnú prácu žiakov,

provokujú tvorivé myslenie,

umožňujú chápať nielen samotné učivo, ale aj jeho zmysel a praktické využitie získaných

informácií,

nie sú pre žiaka a učiteľa len prostriedkom na dosiahnutie určitého cieľa - osvojenie

poznatku, ale aj prostriedkom poskytujúcim radosť a uspokojenie z procesu poznávania a objavovania nového.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

                   Vo vyučovacom predmete ochrana rastlín využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-                 vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-                 reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

-                 podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-                 vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

 

 

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-                 vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,

-                 overovať a interpretovať získané údaje,

-                 rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-                 rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-                 ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-                 samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

-                 mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-                 prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-                  

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-                 objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-                 získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-                 zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-                 určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-                 vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-                 poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-                 vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-          evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-          chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-          posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-          porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-          konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-          poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-          orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

 

 

Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-          zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-          vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-          ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky,

-           vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,

-          aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),

-          vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,

-           

Odborné kompetencie

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-          ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-          poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch rastlín, zvierat a rýb, v populáciách a ekosystémoch

-          vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými činiteľmi prostredia, a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy,

-          mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-          ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania rastlín, zvierat a rýb zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám

-           

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do ochrany prírody

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

Základné zložky životného prostredia

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

Druhová ochrana

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

Územná ochrana prírody

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

Ochrana prírody v mestách

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

Organizačné a právne aspekty ochrany prírody

výklad

rozhovor

fixačná

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

Praktické cvičenia- ochrana rastlín a rastlinných spoločenstiev

-          ochrana živočíchov ich spoločenstiev a prostredia

-          chránené územia na Slovensku, exkurzia

rozhovor

fixačná

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do ochrany prírody

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

knižnica

Základné zložky životného prostredia

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

Ján Šmehyl a kol.

Poľnohospodárske výrobky

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

knižnica

Druhová ochrana

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

Drahomíra Grézeová-Klaudia Holíková

Biológia, Biológia a ekológia

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

knižnica

Územná ochrana prírody

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

knižnica

Ochrana prírody v mestách

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

kniižnica

Organizačné a právne aspekty ochrany prírody

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

knižnica

Praktické cvičenia- ochrana rastlín a rastlinných spoločenstiev

-          ochrana živočíchov ich spoločenstiev a prostredia

-          chránené územia na Slovensku, exkurzia

-      chránené územia          

Oľga Kupcová -Katarína Tuhárska

Ochrana prírody a krajiny

Drahomíra Grézeová-Klaudia Holíková

Biológia, Biológia a ekológia

PC

dataprojektor

videotechnika

Obrazy

tabuľa

Internet

knižnica

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 07, 2009.