|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je umožniť žiakom
osvojiť si základné, všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti
a pravidlá, na ktorých je založená ochrana prírody. Obsah predmetu
tvorí ochrana prírodných zdrojov – voda, pôda, vzduch, druhová ochrana
rastlín a živočíchov a územná ochrana veľkoplošných a maloplošných
chránených území. Ďalej predmet obsahuje normy týkajúce sa ochrany prírody. Na učivo ochrany prírody nadväzujú
odborné predmety ako je pestovanie rastlín, chov zvierat hydrobiológia, ichtyológia, rybnikárstvo, ako aj
ekológia. Ciele vyučovacieho predmetu Východiskom
pre koncipovanie vyučovania predmetu
ochrana prírody je potreba akceptovať vo výchovno-vzdelávacom procese súčasný
stav poznania, ako aj orientáciu výučby na systémové poznávanie a schopnosť
žiakov so získanými informáciami pracovať. V
záujme tohto cieľa je učivo usporiadané tak, že vysvetľuje základné
pojmy, základne zložky životného prostredia a ich ochrana druhová
ochrana, územná ochrana prírody, ochrana prírody v mestách organizačné
a právne aspekty ochrany prírody. Výchovno-vzdelávací proces v predmete
ochrana prírody smeruje k pochopeniu živej prírody ako celku, t .j., konečným
cieľom je: chápanie organizmu ako dynamického, samoregulujúceho sa systému, chápanie organizmu v interakcii so životným prostredím ako súčasti
širšieho celku, chápanie miesta jednotlivých živých organizmov v systéme živej
prírody ako výsledku vzájomného,
pôsobenia zložitých procesov dedičnosti a premenlivosti, získavanie schopností aplikovať teoretické poznatky, upevňovanie kladného vzťahu a úcty k prírode a živej zvlášť. Cestou
k dosiahnutiu tohto cieľa je využívanie takých didaktických postupov a metód,
ktoré: podporujú aktívnu a samostatnú prácu žiakov, provokujú tvorivé myslenie, umožňujú chápať nielen samotné učivo, ale aj jeho zmysel a
praktické využitie získaných informácií, nie sú pre žiaka a učiteľa len prostriedkom na dosiahnutie určitého
cieľa - osvojenie poznatku,
ale aj prostriedkom poskytujúcim radosť a uspokojenie z procesu poznávania a
objavovania nového. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:
Vo vyučovacom predmete ochrana rastlín využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií
výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať
hypotéza, -
overovať a interpretovať získané
údaje, -
rozhodovať o princípoch
kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
ovládať základy modernej
pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve,
niesť zodpovednosť aj za prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického
poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne
všeobecne platné pravidlá, -
získavať samostatným štúdiom
všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych
oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie
(oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí
(prehováranie, presvedčovanie), -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Spôsobilosť využívať
informačné technológie Absolvent má:
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie, Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
-
porozumieť systémovej (globálnej)
podstate sveta, -
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Odborné kompetencie Požadované
vedomosti Absolvent má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|