
ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie
| |
Názov predmetu
|
chov
zvierat
|
Časový
rozsah výučby
|
spolu 126 hodín
|
Ročník
|
prvý,
druhý
|
Kód
a názov študijného odboru
|
4512
4 poľnohospodárstvo
|
Vyučovací
jazyk
|
slovenský
jazyk
|
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné a špeciálne
poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá, na ktorých je založené
chov zvierat a výroba živočíšnych výrobkov pri rešpektovaní zásad
starostlivosti o životné prostredie. Nadväzovaním na učivo z biológie,
chémie, ako aj ďalších všeobecnovzdelávacích a odborných predmetov
má predmet poskytnúť celkový pohľad na problematiku výroby poľnohospodárskych
produktov.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom
vyučovacieho predmetu chov zvierat v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo
je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o chove zvierat, o činiteľoch,
ktoré pôsobia na kvalitu a produkciu potravín živočíšneho pôvodu a technológiu
živočíšnej výroby. Formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti,
zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní,
odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných
chovoch zvierat a pojmoch, osvoja si základné vzťahy medzi živočíšnym
organizmom a vonkajším prostredím, budú ovládať využiteľnosť živočíšnych
produktov pre racionálnu výživu obyvateľstva.
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií:
Vo
vyučovacom predmete chov zvierat využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií
výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent
má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,
-
reprodukovať a interpretovať prečítaný
alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,
-
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti,
-
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne,
Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti
Absolvent
má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza,
-
overovať a interpretovať získané údaje,
-
rozhodovať o princípoch kontrolného
mechanizmu,
-
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,
sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,
-
ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť
zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť
a stratégiu jeho rozvoja,
-
samostatne pracovať a zapájať sa do práce
kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť
zodpovednosť aj za prácu druhých,
Schopnosť
tvorivo riešiť problémy
Absolvent
má:
-
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie
rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné
pravidlá,
-
získavať samostatným štúdiom všetky nové
informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,
-
zhodnotiť význam rozmanitých informácií,
samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré
sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,
-
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať
rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
-
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu
zvoleného riešenia a dodržiavať ho,
-
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie,
referovanie, rozprávanie, vyučovanie),
-
vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
-
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie
Absolvent
má:
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
Spôsobilosť
byť demokratickým občanom
Absolvent
má:
-
porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme,
-
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,
-
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,
Všeobecné kompetencie
Absolvent
má:
Odborné kompetencie
Požadované
vedomosti
Absolvent
má:
zásady
tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným
technológiám v poľnohospodárstve a rybárstve
Stratégia vyučovania
Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov
tematického celku
|
Stratégia
vyučovania
|
Metódy
|
Formy
práce
|
Úvod do chovu HZ
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Základy anatómie a
fyziológie
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou a PC
|
Všeobecné základy
chovu HZ
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Plemenárska práca v chove
HZ
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Výživa a kŕmenie
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou a PC
|
Chov HD
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou a PC
|
Chov ošípaných
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Chov oviec
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Chov hydiny
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Chov koní
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Chov králikoví
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Chov včiel
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Choroby zvierat
|
výklad
rozhovor
fixačná
problémové vyučovanie
samostatné štúdium
|
frontálna výučba
frontálna a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
práca
s knihou
|
Učebné zdroje
Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
Názov
tematického celku
|
Odborná
literatúra
|
Didaktická
technika
|
Materiálne
výučbové prostriedky
|
Ďalšie
zdroje
(internet,
knižnica, ...
|
Úvod do chovu HZ
|
Ing.Jozef
Rozman,CSc. a kol.
Základy živočíšnej
výroby
Ing.Mária Chytilová a kol.
Všeobecné základy
hydinárstva
Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková
Základy živočíšnej
výroby
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Základy anatómie a
fyziológie
|
Ing.Jozef
Rozman,CSc. a kol.
Základy živočíšnej
výroby
Ing.Mária Chytilová a kol.
Všeobecné základy
hydinárstva
Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková
Základy živočíšnej
výroby
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Anatomické
atlas
modely
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Všeobecné základy
chovu HZ
|
Ing.Jozef
Rozman,CSc. a kol.
Základy živočíšnej
výroby
Ing.Mária Chytilová a kol.
Všeobecné základy
hydinárstva
Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková
Základy živočíšnej
výroby
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Plemenárska práca v chove
HZ
|
Ing.Jozef
Rozman,CSc. a kol.
Základy živočíšnej
výroby
Ing.Mária Chytilová a kol.
Všeobecné základy
hydinárstva
Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková
Základy živočíšnej
výroby
Ing,V.Greč,Ing.J.Piešťanský
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
tabuľky
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Výživa a kŕmenie
|
Ing.Jozef
Rozman,CSc. a kol.
Základy živočíšnej
výroby
Ing.Mária Chytilová a kol.
Všeobecné základy
hydinárstva
Ing.F.Burda,Ing.M.Virčíková
Základy živočíšnej
výroby
Ing,V.Greč,Ing.J.Piešťanský
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
tabuľky
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov HD
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Piešťanský
Živočíšna výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Atlas
plemien HZ
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov ošípaných
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Horváth
Živočíšna
výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Atlas
plemien HZ
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov oviec
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Horváth
Živočíšna
výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Atlas
plemien HZ
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov hydiny
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Horváth
Živočíšna
výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Atlas
plemien
malých
HZ
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov koní
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Horváth
Živočíšna
výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Atlas
plemien
malých
HZ
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov králikov
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Horváth
Živočíšna
výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
Atlas
plemien
malých
HZ
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Chov včiel
|
Ing,V.Greč,Ing.J.Horváth
Živočíšna
výroba
Ing.F.Burda
Živočíšna výroba
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
úľ
a včelárske pomôcky
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
Choroby zvierat
|
Ing.
E.Jureková
Hygiena živočíšnej výroby
|
PC
videotechnika
dataprojektor
|
tabuľa
|
internet
odborný
časopis NÁŠ CHOV
|
|