Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

Mechanizácia
Ekonomika a podnikanie Účtovníctvo Manažment a marketing Ochrana prírody Rybárstvo Rybárska technológia Vodné hodárstvo Pestovanie rastlín Chov zvierat Mechanizácia Učebná praxStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

I. ročník
II. ročník       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie

 

Názov predmetu

mechanizácia

Časový rozsah výučby

spolu  156 hodín

Ročník

prvý a druhý

Kód a názov študijného odboru

4512 4 00  poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

          Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné poznatky a špeciálne poznatky o  technike, ktorá sa používa  v poľnohospodárstve. Pochopiť význam techniky a predovšetkým poznanie jej hlavných konštrukčných a funkčných princípov, zásady jej efektívneho využívania a udržiavania. Predmet stroje a zariadenia vytvára technickú zložku odborného vzdelania absolventa a podieľa sa na formovaní projektovaného profilu absolventa.

Predmet stroje a zariadenia  nadväzuje na učivo základnej školy a predchádzajúceho štúdia v trojročnom učebnom odbore, najmä v predmetoch fyzika, oblasť mechaniky ale aj ďalších tematických celkov. Predmet je členený na tematické celky, ktoré na seba  logicky nadväzujú od jednoduchších zložiek k zložkám zložitejším. Začiatok je venovaný základom strojov a postupne sa osvojujú základy jednotlivých strojov v rastlinnej výrobe a živočíšnej výrobe. Predmet úzko nadväzuje na ďalší odborný predmet, rastlinná výroba. Žiaci si musia uvedomiť, že  poznaním strojov a ich správnym využívaním, či ošetrovaním, zaobchádzaním  v súlade s ochranou životného prostredia sa zvyšuje bezpečnosť práce,  zvyšuje sa produktivita práce, znižujú sa náklady na prevádzku strojov a spotrebu energií.  Pri výbere učiva sa citlivo  pristupovalo  s prihliadnutím na vymedzenú týždennú hodinovú dotáciu  a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby si žiaci osvojili odbornú terminológiu, vedeli ju správne používať, aby  nadobudli  základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili si  teoretické vedomosti a zručnosti  v oblasti bezpečnej práce a manipulácie s látkami, súčiastkami, strojmi,  aby si uvedomili pozitívny a negatívny dopad niektorých chemických látok, ktoré sa používajú v prevádzke techniky,  na zdravie a životné prostredie človeka. 

Predmet má niekoľko samostatných celkov. V prvom ročníku sa žiaci oboznámia so  všeobecnými poznatkami zo strojov, potom sa predmet člení na dopravné a manipulačné zariadenia, univerzálne  používané v poľnohospodárstve. Predmet potom zahŕňa stroje v rastlinnej výrobe, živočíšnej výrobe a v závere predmetu v druhom ročníku sa žiaci naučia zostavovať strojové linky.

V predmete  sa nadväzuje na predchádzajúce štúdium žiakov v trojročnom odbore. Vzhľadom k tomu, že moderná doba priniesla rôznorodosť techniky, aby sa vyhlo preťažovaniu žiakov a zbytočnému encyklopedizmu, tak poznatky sa sprostredkúvajú najskôr všeobecne platným princípom zloženia strojov v príslušnej skupine. Pre lepšiu názornosť sa potom vyberie jeden najtypickejší zo skupiny strojov, na ktorom sa demonštruje konštrukčné riešenie. Cieľom predmetu pre jeho obtiažnosť nie je nadmerne pamäťovo zaťažovať žiakov podrobným  popisom jednotlivých typov strojov. S nimi sa žiaci budú konkrétne oboznamovať na praktickom výcviku.

Pri výuke o skupinách mechanizačných prostriedkov sa postupuje týmto metodickým postupom: hlavné technologické požiadavky na prácu stroja, princíp činnosti, rozdelenie podľa konštrukčného riešenia, zloženie stroja, hlavné zásady pre nastavenie stroja z hľadiska kvality práce a bezpečnosti práce, obsluhy stroja, ošetrenie stroja, bezpečnosť a hygiena práce so strojom, upozorňuje sa na riziká úrazu a vplyv stroja na  životné prostredie. Úlohou  týchto zásad je, aby žiaci získali kladný vzťah k technike a pristupovali k nej nie s odporom, ale kladne vypestovaným vzťahom, ktorý žiakom umožní po ukončení školy ďalej systematicky a komplexne rozširovať si vedomosti v danej problematike.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania  strojov a zariadení  majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru.

Výučba bude prebiehať v odbornej učebni strojov a motorových vozidiel, za využitia jednak didaktickej techniky a prítomnosti rôznych modelov častí strojov.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu mechanizácia je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o mechanizmoch a pracovných ústrojenstvách  o ich logickom usporiadaní v nadväznosti na stroje určené pre rozličné využitie, o  javoch, zákonitostiach a vzťahoch medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať základné pravidlá bezpečnosti práce s  technikou. Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti teoretických poznatkov a praktických zručností, že poznaním strojov a ich správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni sa životné prostredie.        

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete stroje a zariadenia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti

*       Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo, diapozitívy) tak, aby každý každému porozumel,

*       vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,

*       správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.

Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti

*       osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,

*       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

*       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.

Schopnosti riešiť problémy

*       rozpoznávať problémy v priebehu ich technického vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie, meranie, experimentovanie, a pod.),

*       vedieť vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

*       hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*       posudzovať riešenie daného  problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*       korigovať nesprávne riešenia problému.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*       získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*       formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich  vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

Odborné kompetencie

 

*       ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

*       rozoznať a charakterizovať bežné druhy strojových súčiastok, mechanizmov používaných v poľnohospodárstve,

*       poznať princíp práce mechanizmov používaných v poľnohospodárstve,

*       vysvetliť fyzikálne a technické  základy zloženia strojov a zariadení používaných v poľnohospodárstve,

*       poznať základné druhy mechanizmov a ich zloženie pre technológie používane v poľnohospodárstve,

*       vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s poľnohospodárstvom,

*       poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do predmetu

Informačno receptívna, výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Všeobecné zloženie poľnohospodárskych mechanizačných prostriedkov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na dopravu a manipuláciu s materiálmi

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na dopravu kvapalín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na spracovanie pôdy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

fFrontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na hnojenie pôdy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na siatie a sadenie

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na chemické ošetrovanie rastlín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

MP na zber a uskladnenie krmovín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

MP na zber a uskladnenie  okopanín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Mechanizačné prostriedky na zber slamy a spracovanie zrnín

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

MP na prípravu a zakladanie krmiva  

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Ostatné tematické celky

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do predmetu

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

Otakar Syrový a kolektív: Stroje a zariadenia v živočíšnej výrobe. Príroda, Bratislava 1991.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

 

modely

súčiastky

internet

prospekty obrázky

knižnica

Všeobecné zloženie poľnohospodárskych mechanizačných prostriedkov

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na dopravu a manipuláciu s materiálmi

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

meotar

fólie

premietačka diapozitívov

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na dopravu kvapalín

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

Otakar Syrový a kolektív: Stroje a zariadenia v živočíšnej výrobe. Príroda, Bratislava 1991.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na spracovanie pôdy

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na hnojenie pôdy

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

Otakar Syrový a kolektív: Stroje a zariadenia v živočíšnej výrobe. Príroda, Bratislava 1991.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na siatie a sadenie

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na chemické ošetrovanie rastlín

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

MP na zber a uskladnenie krmovín

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

Otakar Syrový a kolektív: Stroje a zariadenia v živočíšnej výrobe. Príroda, Bratislava 1991.

meotar

fólie

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

MP na zber a uskladnenie  okopanín

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

 

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Mechanizačné prostriedky na zber slamy a spracovanie zrnín

M. Bezděkovský a kolektív:  Stroje a zariadenia v rastlinnej výrobe. Príroda, Bratislava 1986,

Karel Golasovský: Poľnohospodárske stroje. Príroda, Bratislava 1987,

 

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

MP na prípravu a zakladanie krmiva  

Otakar Syrový a kolektív: Stroje a zariadenia v živočíšnej výrobe. Príroda, Bratislava 1991.

 

 

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Ostatné tematické celky

Otakar Syrový a kolektív: Stroje a zariadenia v živočíšnej výrobe. Príroda, Bratislava 1991.

 

 

meotar

fólie

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 24, 2009