Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

Šp. stroje a zariadenia
Rybárstvo vo voľných vodách Spracovanie rýb Choroby rýb Chov akváriových rýb Poľovníctvo Chov vodnej hydiny Šp. stroje a zariadenia Spr. poľ. produktov Psychológia trhu Podnikanie, obchod a službyStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

I. ročník
II. ročník       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie

 

Názov predmetu

špeciálne stroje a zariadenia

Časový rozsah výučby

spolu  63 hodín

Ročník

prvý a druhý

Kód a názov študijného odboru

4512 4 00  poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

          Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si  špeciálne poznatky o  technike, ktorá sa používa  v poľnohospodárstve. Špeciálne poznatky sa týkajú znalosti z obilných kombajnov na zber semien rastlín. Pochopiť význam OK a predovšetkým poznanie jej hlavných konštrukčných a funkčných princípov, zásady jej efektívneho využívania a udržiavania. Predmet špeciálne stroje vytvára technickú zložku odborného vzdelania absolventa a podieľa sa na formovaní projektovaného profilu absolventa.

Predmet špeciálne stroje je členený na tematické celky, ktoré na seba  logicky nadväzujú od jednoduchších zložiek k zložkám zložitejším. Začiatok je venovaný BOZP a postupne sa osvojujú základy jednotlivých mechanizmov a ústrojenstiev OK. Predmet nadväzuje na ďalší odborný predmet, mechanizácia  a rastlinná výroba. Žiaci si musia uvedomiť, že  poznaním strojov a ich správnym využívaním, či ošetrovaním, zaobchádzaním  v súlade s ochranou životného prostredia sa zvyšuje bezpečnosť práce,  zvyšuje sa produktivita práce, znižujú sa náklady na prevádzku strojov a spotrebu energií.  Pri výbere učiva sa citlivo  pristupovalo  s prihliadnutím na vymedzenú týždennú hodinovú dotáciu  a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby si žiaci osvojili odbornú terminológiu, vedeli ju správne používať, aby  nadobudli  základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili si  teoretické vedomosti a zručnosti  v oblasti bezpečnej práce a manipulácie s látkami, súčiastkami, strojmi,  aby si uvedomili pozitívny a negatívny dopad niektorých chemických látok, ktoré sa používajú v prevádzke techniky,  na zdravie a životné prostredie človeka. 

Pri výuke o skupinách podskupinách, mechanizmoch a ústrojenstiev OK sa postupuje týmto metodickým postupom: hlavné technologické požiadavky na prácu stroja, princíp činnosti, rozdelenie podľa konštrukčného riešenia, zloženie stroja, hlavné zásady pre nastavenie stroja z hľadiska kvality práce a bezpečnosti práce, obsluhy stroja, ošetrenie stroja, bezpečnosť a hygiena práce so strojom, upozorňuje sa na riziká úrazu a vplyv stroja na  životné prostredie. Úlohou  týchto zásad je, aby žiaci získali kladný vzťah k technike a pristupovali k nej nie s odporom, ale kladne vypestovaným vzťahom, ktorý žiakom umožní po ukončení školy ďalej systematicky a komplexne rozširovať si vedomosti v danej problematike.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania  špeciálnych strojov majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru.

Výučba bude prebiehať v odbornej učebni strojov a motorových vozidiel, za využitia jednak didaktickej techniky a prítomnosti rôznych modelov častí strojov.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu špeciálne stroje je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o obilných kombajnoch ich mechanizmoch a pracovných ústrojenstvách  o ich logickom usporiadaní, o zákonitostiach a vzťahoch medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať základné pravidlá bezpečnosti práce so zberovou technikou. Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti teoretických poznatkov a praktických zručností, že poznaním strojov a ich správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni sa životné prostredie.        

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete špeciálne stroje využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti

*       Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo, diapozitívy) tak, aby každý každému porozumel,

*       vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,

*       správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.

Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti

*       osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,

*       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

*       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.

Schopnosti riešiť problémy

*       rozpoznávať problémy v priebehu ich technického vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie, meranie, experimentovanie, a pod.),

*       vedieť vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

*       hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*       posudzovať riešenie daného  problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*       korigovať nesprávne riešenia problému.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*       získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*       formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich  vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

Odborné kompetencie

 

*       ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

*       rozoznať a charakterizovať bežné druhy strojových súčiastok, mechanizmov používaných v poľnohospodárstve,

*       poznať princíp práce mechanizmov používaných v poľnohospodárstve,

*       vysvetliť fyzikálne a technické  základy zloženia strojov a zariadení používaných v poľnohospodárstve,

*       poznať základné druhy mechanizmov a ich zloženie pre technológie používane v poľnohospodárstve,

*       vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s poľnohospodárstvom,

*       poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania energií, surovín, materiálov, strojov a zariadení.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do predmetu

Informačno receptívna, výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Bezpečnostné predpisy a zásady

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Technická charakteristika OK 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Práca s knihou

 

Konštrukcia OK 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Energetický zdroj OK – motor 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

fFrontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Pojazdové  ústrojenstvo OK

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Hydraulické ústrojenstvo OK

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Elektrické zariadenie OK

 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Úprava OK  

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Pracovné nasadenie OK

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Technická údržba OK a diagnostika, ošetrovanie OK 

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická - rozhovor, riešenie úloh

hermeneutická – riadený rozhovor

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do predmetu

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

 

modely

súčiastky

internet

prospekty obrázky

knižnica

Bezpečnostné predpisy a zásady

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Technická charakteristika OK 

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

premietačka diapozitívov

dataprojektor

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Konštrukcia OK 

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Energetický zdroj OK – motor 

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Pojazdové  ústrojenstvo OK

 

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Hydraulické ústrojenstvo OK

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Elektrické zariadenie OK

 

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Úprava OK  

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

 

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Pracovné nasadenie OK

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

Technická údržba OK a diagnostika, ošetrovanie OK 

J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol: Obilné kombajny E.  Príroda, Bratislava 1986.

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

modely

súčiastky

odborné filmy

diapozitívy

internet

prospekty obrázky

knižnica

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 27, 2009