Učebný plán
Tabuľka prevodu
Učebný plán
Prehľad využitia týždňov
Poznámky k učebnému plánu
Tabuľka vzťahu
Poznámky:
a)
Trieda sa delí
na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 §6 Smerníc Ministerstva školstva SSR
a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985-21 o stredných školách
z 11. júla 1985 (ďalej len smernice).
b)
Vyučuje sa jeden z jazykov:
anglický, nemecký, francúzsky, ruský , španielsky a iné.
c)
Vyučuje sa
predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu
žiakov alebo rozhodnutia ich zákonných zástupcov. Na vyučovanie etickej
výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov.
Predmety sa neklasifikujú. Na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie
„absolvoval/-a“.
d)
Predmet má
charakter cvičení.
e)
V predmete
telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj v odpoludňajších
hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže
byť aj týždenný výchovno-výcvikový kurz v 1. alebo 2. ročníku.
f)
Žiaci si môžu
podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom v
učebnom pláne. Štúdium
voliteľného predmetu možno po ukončení každého ročníka prerušiť. Na
štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych
tried alebo ročníkov pri dodržaní smerníc. Riaditeľ školy po prerokovaní
s pedagogickou radou a radou školy rozhodne, ktoré voliteľné predmety sa
klasifikujú a ktoré sa neklasifikujú. Rozhodnutie urobí každoročne a
zverejní ho do konca augusta kalendárneho roka.
g)
Rozširujúce
hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne na
vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich
využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy
a vzdelávania. Rozširujúce hodiny zohľadňujú záujmy žiakov a rodičov,
ako aj personálne a priestorové podmienky školy. Rozširujúce hodiny
posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na maturitné
skúšky. Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových vzťahov na
vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej
dotácie povinných alebo voliteľných predmetov
uvedených v učebnom pláne.
h)
Žiak si môže
vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak
jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovaní nepovinných
predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri
dodržaní smerníc. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy
povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov.
Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa
uvedie „absolvoval/-a“.
i)
Povinnou
súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl SR je učivo
„Ochrana
človeka
a prírody“. Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, v
účelových
cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka
a prírody. Cvičenia sa
uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je
organizovaný v 3. ročníku. Kurz je súčasťou plánu práce školy.
j)
Riaditeľ školy
môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne
v jednotlivých ročníkoch úpravy až do 10% rozsahu celkového počtu
týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť
žiadny vyučovací predmet, alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť
nový povinný predmet.
k)
V jednotlivých
vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do
výšky 30% v každom ročníku, zaradením nových poznatkov vyplývajúcich
z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a prispôsobenia učiva
aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu alebo špecifickým
potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva schvaľuje príslušná predmetová
komisia.
l)
Žiaci v každom
ročníku absolvujú exkurzie na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie
poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou
výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich obsah a rozsah schvaľuje riaditeľ
školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, majster
odbornej výchovy, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom
exkurzie. Organizácia exkurzie musí byť v súlade so smernicami.
m)
Vyučujúci sú
povinní dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
hygienické predpisy a ochrany životného prostredia.
n)
Vyučovanie
v študijnom odbore sa realizuje v 1.,