Stredná odborná škola rybárska Mošovce logo

v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja   ŽSK

Učebný plán

Tabuľka prevodu
Učebný plán
Prehľad využitia týždňov
Poznámky k učebnému plánu
Tabuľka vzťahu

Poznámky:

       a)    Trieda sa delí na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 §6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985-21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len smernice).

       b)       Vyučuje sa  jeden z jazykov: anglický, nemecký, francúzsky, ruský , španielsky a iné.

       c)    Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov alebo rozhodnutia ich zákonných zástupcov. Na vyučovanie etickej výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú. Na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

       d)      Predmet má charakter cvičení.

       e)    V predmete telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj v odpoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno-výcvikový kurz v 1. alebo 2. ročníku.

       f)    Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom v učebnom pláne.  Štúdium voliteľného predmetu možno po ukončení každého ročníka prerušiť. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní smerníc. Riaditeľ školy po prerokovaní s pedagogickou radou a radou školy rozhodne, ktoré voliteľné predmety sa klasifikujú a ktoré sa neklasifikujú. Rozhodnutie urobí každoročne a  zverejní ho do konca augusta kalendárneho roka.

       g)    Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania. Rozširujúce hodiny zohľadňujú záujmy žiakov a rodičov, ako aj personálne a priestorové podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na maturitné skúšky. Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových vzťahov na vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej dotácie povinných alebo  voliteľných predmetov  uvedených v učebnom pláne.

       h)    Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovaní nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní smerníc. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

       i)      Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl SR je učivo „Ochrana človeka  a prírody“. Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, v účelových cvičeniach a  v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa    uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku. Kurz je súčasťou plánu práce školy.

       j)     Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravy až do 10% rozsahu celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet, alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.

       k)   V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku, zaradením nových poznatkov vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a prispôsobenia učiva  aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva schvaľuje príslušná predmetová komisia.

       l)     Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich obsah a rozsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, majster odbornej výchovy, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzie musí byť v súlade so smernicami.

       m)   Vyučujúci sú povinní dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygienické predpisy a ochrany životného prostredia.

       n)   Vyučovanie v študijnom odbore sa realizuje v 1., 2. a 3. ročníku 33 týždňov, v 4. ročníku 30 týždňov.

 Obsah tematických celkov  „ Náplň podľa výberu voliteľných predmetov“ v odbornom výcviku  vypracujú predmetové komisie na školách   v súlade s profiláciou školy a potrieb regiónu do tematického plánu učiteľa.