Vodné hospodárstvo

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



II. ročník
III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

vodné hospodárstvo

Časový rozsah výučby

spolu 132 hodín

Ročník

druhý, tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Odborný premet vodné hospodárstvo svojim obsahom nadväzuje na učivo rybnikárstva, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 2. a 3.  ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína vysvetlením významu a účelu predmetu vodné hospodárstvo a významom výstavby rybníkov. Ďalej pokračuje vymenovaním najvýznamnejších vodných stavieb u nás a v zahraničí s dôrazom na ich charakteristické vlastnosti a dôležité parametre.

V odbornom predmete vodné hospodárstvo žiak získa vedomosti o stavebných materiáloch a stavebných hmotách používaných pre rybničné stavby, ich rozdelení a charakteristike. Učivo sa skladá z poznatkov o využívaní prírodných materiálov, ich vhodnosti použitia, vlastnostiach a charakteristike, požívaní umelých a izolačných stavebných materiálov a ich vhodnosti pre stavbu hrádzi.

Žiaci si osvoja aj poznatky o zakladaní a znovuzriaďovaní rybníkov a sadiek, ich význame, výbere lokality a podmienkach pri výstavbe rybníkov. Získajú poznatky o základných typoch rybničných hrádzi, ich konštrukcií a rozdelení a spojení s podložím. Žiaci sa oboznámia so zariadeniami na rybníkoch, prítokových a odtokových kanáloch, výpustných zariadeniach, stavbe Dubraviových rybníkov, stavbe plôdikových výťažníkov, hlavných rybníkov a sádok a ich oprave a údržbe. V odbornom predmete vodné hospodárstvo sa žiaci oboznámia so zariadeniami pre umelý chov rýb, výbere lokality pre stavbu liahne, stavbu kruhových rybníčkov, stavbu pstruhových rybníkov a náhonov.

Žiaci si osvoja aj poznatky z hydrológie a hydrauliky. Oboznámia sa s meraním vodných stavov a vplyvom vodných stavov na rybárstvo. V odbornom predmete vodné hospodárstvo  sa zoznámia s úpravami vodných tokov, budovaním rybích prechodov, budovaním ďalších stavieb na tokoch a revitalizáciou tokov.

Odborný predmet vodné hospodárstvo je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo vo voľných vodách, a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu vodné hospodárstvo majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

 Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu vodné hospodárstvo v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného prostredia rýb, o používaných materiáloch pri stavbe rybníkov, o zakladaní a znovuzriaďovaní rybníkov, rybničných hrádzi, zariadení na rybníkoch, o stavbe Dubraviových rybníkov, plôdikových výťažníkov a hlavných rybníkov a sadiek a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získavajú poznatky o zariadeniach pre umelý chov rýb, o úprave tokov a budovaní a význame rybích prechodov o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, osvoja si základné vzťahy medzi organizmom a vonkajším prostredím.

Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete vodné hospodárstvo smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém, chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať vodné stavby ako životné prostredie rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky a upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete vodné hospodárstvo využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

      Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-       osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-       spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-       vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-       pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

 

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne myslenie,

-       vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

-       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých,

-       mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-       prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-       predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-       prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-       získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

 

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

 

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-       poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-       uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-       pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

-       chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-       tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-       dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-       konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

 

Vo odbornom predmete vodné hospodárstvo využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

            Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-               ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-               poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch  rýb,

-               poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-               rozoznať zložky vodného ekosystému,

-               vedieť sa orientovať metodikách, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-               poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie  rýb,

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod

informačnoreceptívna -  výklad

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

 

Stavebné materiály, stavebné hmoty používané pre rybničné stavby

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Zakladanie a znovuzriaďovanie rybníkov a sadiek

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Zariadenia pre umelý chov rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Hydrológia a základy hydrauliky

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Úpravy tokov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Rybie prechody

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

 

meotar

tabuľa,

obrázky

 

Stavebné materiály, stavebné hmoty používané pre rybničné stavby

 

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

Zakladanie a znovuzriaďovanie rybníkov a sadiek

Košťanová M.: Rybárska technológia 1. Kontakt plus. Bratislava 2001

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

Čítek J., Krupauer V., Kubu F.: Rybnikářství.Informatorium. Praha 1998

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

 

Zariadenia pre umelý chov rýb

Košťanová M.: Rybárska technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003

Košťanová M.: Rybárska technológia 2. Kontakt plus. Bratislava 2002

 

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

Hydrológia a základy hydrauliky

 

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

 

Úpravy tokov

 

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

Rybie prechody

 

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 13, 2009.