Dejepis

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

dejepis

Časový rozsah výučby

132 vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Dejepis je povinný vyučovací predmet v prvom a druhom ročníku stredných odborných škôl. Tvorí ho prehľad minulosti ľudstva s dôrazom na európsku a najmä slovenskú minulosť. Podrobnejšie sa preberajú novšie dejiny, menej podrobnejšie staršie dejiny a prehistória.

            Dejepis spolu s humánnou zložkou zemepisu a občianskou náukou tvorí vzdelávaciu oblasť spoločenskovedných predmetov. Je v nej však samostatným predmetom a spolu s nimi v integračných  vzťahoch predstavuje jeden z významných prostriedkov procesu humanizácie žiakov. Tí si v ňom osvojujú kultúru spoločenskej komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe oboznamovania sa s historickým procesom ako jedným zo základných predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej spoločnosti.

            Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle odovzdávania historickej skúsenosti, či už z miestnej, regionálnej, celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania je predovšetkým postupné poznávanie takých historických udalostí, dejov, javov a procesov v priestore i čase, ktoré výrazným spôsobom ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli sa do obrazu našej prítomnosti. Dôraz sa kladie na dejiny 19. a 20. storočia, v ktorých môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných spoločenských javov a problémov.  Daný vyučovací predmet vedie žiakov k úcte k vlastnému národu, k rozvíjaniu vlastenectva ako súčasti kultivovania ich historického vedomia, v ktorom je v popredí i úcta k iným národom a etnikám, rešpektovanie kultúrnych a iných odlišností ľudí. Dejepis prispieva aj k rozvíjaniu hodnotovej škály demokratickej spoločnosti. Rovnakú dôležitosť pripisuje aj demokratickým hodnotám európskej civilizácie.

Ciele vyučovacieho predmetu

Za základnú cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu študijných predmetových kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať kvalitu získaných poznatkov v rôznych teoretických i praktických situáciách. Žiak má poznať, akým historickým vývinom vznikala dnešná podoba spoločnosti, aby sa lepšie orientovali v súčasnosti. Uvedený predmet posilňuje žiakovo vedomie národnej príslušnosti, prispieva k jeho mravnému vybaveniu a k príprave na občiansky život v demokratickej spoločnosti.  

Kompetencie absolventa

Kľúčové kompetencie

a)      Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-          vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-          reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text,

-          podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-          vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-          osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-          spracovávať písomné textové informácie a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,

-          orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní.

 

 

b)      Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-         významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-         vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-         overovať a interpretovať získané údaje,

-         rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-         vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-         určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

-         stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-         plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,

-         overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-         prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

c)       Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-          získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-          zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-          určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-          vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-          poskytovať ľuďom informácie,

-          spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.         

 

             d)   Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

- vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

- evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

- posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným    
  informáciám a byť mediálne gramotný.

e)      Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

 - konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

- poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet.

5.1.1          Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

- zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

- vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú, či potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie,

- získať informácie z prečítaného a vypočutého textu (určiť hlavnú tému alebo myšlienku textu, rozlíšiť základné a vedľajšie informácie), dokázať text zaradiť do niektorých z funkčných štýlov, orientovať sa v jeho stavbe,

- uvádzať správne bibliografické údaje a citáty, spracovať písomné informácie najmä odborného charakteru,

- chápať nutnosť svojho úspešného zapojenia sa do spoločenskej deľby práce a oceniť prospešnosť získavania nových spôsobilostí po celý čas života,

- vytvárať si vlastné filozofické a etické názory ako základ na sústavnejšiu a dokonalejšiu orientáciu pri posudzovaní a hodnotení javov ľudského i občianskeho života,

-  vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám. 

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií

Vo vyučovacom predmete dejepis využívame na utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti

*             sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo) tak, aby každý každému porozumel,

*             vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,

*             kriticky hodnotiť informácie (časopis, internet),

*             správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.

Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti

*             rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

*             osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,

*             hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.

Schopnosti riešiť problémy

*             rozpoznávať problémy v priebehu ich  vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*             vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich  vzdelávaní,

*             hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*             posudzovať riešenie daného  problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*             korigovať nesprávne riešenia problému.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*             získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*             zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*             formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich  vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*             preukázať vlastnú zodpovednosť za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

*              

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Pravek a úvod do histórie

informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

fixačné a diagnostické

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

práca s knihou a časovou osou

 

Starovek

Informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračné,

fixačné a diagnostické,

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

práca s knihou a časovou osou

 

Stredovek

Informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračné,

fixačné a diagnostické

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

práca s knihou a časovou osou

Novovek I. (15. – 18. stor.)

Informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračné,

fixačné a diagnostické

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

práca s knihou a časovou osou

Novovek II. (18. – 19. stor.)

Informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračné,

fixačné a diagnostické

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

práca s knihou a časovou osou

Novovek III. (19. – 20. stor.)

Informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračné,

fixačné a diagnostické

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

práca s knihou a časovou osou

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Pravek a úvod do histórie

Chylová, E.  kol.: Dejepis pre SOŠ a SOU 1. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 1997

 

tabuľa, učebnica

odborná literatúra

Starovek

Chylová, E.  kol.: Dejepis pre SOŠ a SOU 1. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 1997

videoprojekcia, dataprojektor

tabuľa, učebnica

odborná literatúra, videokazeta

Stredovek

Chylová, E.  kol.: Dejepis pre SOŠ a SOU 1. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 1997

videoprojekcia, dataprojektor

tabuľa, učebnica

odborná literatúra, videokazeta

Novovek I. (15. – 18. stor.)

Chylová, E.  kol.: Dejepis pre SOŠ a SOU 2. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 1997

videoprojekcia, dataprojektor

tabuľa, učebnica

odborná literatúra, videokazeta

Novovek II. (18. – 19. stor.)

Chylová, E.  kol.: Dejepis pre SOŠ a SOU 3. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 1999.

videoprojekcia, dataprojektor

tabuľa, učebnica

odborná literatúra, videokazeta

Novovek III. (19. – 20. stor.)

Chylová, E.  kol.: Dejepis pre SOŠ a SOU 4. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2002.

videoprojekcia, dataprojektor

tabuľa, učebnica

odborná literatúra, videokazeta

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.