|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu Dejepis je povinný vyučovací
predmet v prvom a druhom ročníku stredných odborných škôl. Tvorí
ho prehľad minulosti ľudstva s dôrazom na európsku a najmä
slovenskú minulosť. Podrobnejšie sa preberajú novšie dejiny, menej
podrobnejšie staršie dejiny a prehistória.
Dejepis spolu s humánnou zložkou zemepisu a občianskou náukou
tvorí vzdelávaciu oblasť spoločenskovedných predmetov. Je v nej však
samostatným predmetom a spolu s nimi v integračných vzťahoch predstavuje jeden z významných
prostriedkov procesu humanizácie žiakov. Tí si v ňom osvojujú kultúru
spoločenskej komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe
oboznamovania sa s historickým procesom ako jedným zo základných
predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej spoločnosti.
Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka
ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle
odovzdávania historickej skúsenosti, či už z miestnej, regionálnej,
celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania
je predovšetkým postupné poznávanie takých historických udalostí, dejov,
javov a procesov v priestore i čase, ktoré výrazným spôsobom
ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli sa do obrazu našej
prítomnosti. Dôraz sa kladie na dejiny 19. a 20. storočia, v ktorých
môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných spoločenských
javov a problémov. Daný vyučovací
predmet vedie žiakov k úcte k vlastnému národu, k rozvíjaniu
vlastenectva ako súčasti kultivovania ich historického vedomia, v ktorom
je v popredí i úcta k iným národom a etnikám, rešpektovanie
kultúrnych a iných odlišností ľudí. Dejepis prispieva aj k rozvíjaniu
hodnotovej škály demokratickej spoločnosti. Rovnakú dôležitosť pripisuje
aj demokratickým hodnotám európskej civilizácie. Ciele vyučovacieho predmetu Za základnú
cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu študijných predmetových
kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať kvalitu získaných
poznatkov v rôznych teoretických i praktických situáciách. Žiak
má poznať, akým historickým vývinom vznikala dnešná podoba spoločnosti,
aby sa lepšie orientovali v súčasnosti. Uvedený predmet posilňuje žiakovo
vedomie národnej príslušnosti, prispieva k jeho mravnému vybaveniu a k príprave
na občiansky život v demokratickej spoločnosti. Kompetencie absolventa Kľúčové kompetencie a)
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný alebo vypočutý text, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom
na potreby užívateľa, -
orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní. b)
Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na
stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, -
overovať a interpretovať získané
údaje, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste, -
stanovovať si ciele a priority
podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným
cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly,
sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky,
kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. c)
Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom
všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych
oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie, -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi.
d) Spôsobilosť využívať
informačné technológie Absolvent má:
- vyhľadávať vhodné
informačné zdroje a potrebné informácie, e)
Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
- konať zodpovedne,
samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo
verejnom záujme, - poznať a rešpektovať,
že neexistuje iba jeden pohľad na svet. 5.1.1
Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií Vo vyučovacom predmete
dejepis využívame na utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových
kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti
sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text,
hovorené slovo) tak, aby každý každému porozumel,
vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,
kriticky hodnotiť informácie (časopis, internet),
správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich
závery a dôsledky. Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére,
osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti
za prácu v kolektíve,
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu
druhých. Schopnosti riešiť problémy
rozpoznávať problémy v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód
a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý
sa objaví pri ich vzdelávaní,
hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy,
informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného
problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky
neviedli k cieľu,
posudzovať riešenie daného problému
z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na
základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj rôzne riešenia daného problému,
korigovať nesprávne riešenia problému. Spôsobilosti využívať informačné technológie
získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním
všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať
informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo
osvojiť si nové poznatky. Spôsobilosť byť demokratickým občanom
formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu
ich vzdelávania využívaním všetkých
metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
preukázať vlastnú zodpovednosť za svoje vlastné správanie
sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti
ako celku.
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|