I. ročník II. ročník
Chronológia zmien
ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

| |
Názov predmetu
|
ETICKÁ VÝCHOVA
|
Časový
rozsah výučby
|
1 hodina týždenne, spolu 33
vyučovacích hodín
|
Ročník
|
Prvý
|
Kód a názov
študijného odboru
|
4215 6 Rybárstvo
|
Vyučovací
jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Etická výchova je povinný vyučovací predmet alternovaný
s náboženskou výchovou, ktorý sa
Zameriava na správne pochopenie životných postojov, tvorbu
mravných zásad a pestovanie
Návykov prosociálneho správania.
Etická výchova súvisí aj s vyučovaním ďalších učebných
predmetov. Na rozdiel od nich sa sústreďuje na etický aspekt učiva. Napríklad
využíva úryvky z literárnych diel, ale so zameraním na senzibilizáciu
pre etické problémy a vyzdvihnutím pozitívnych vzorov správania.
Etická výchova v učive náboženská etika sa zameriava na etický
aspekt náboženstva s cieľom pochopiť správanie a postoje
veriacich a vychovávať žiakov s odlišnými postojmi k náboženstvu
k vzájomnej tolerancii. Tak ako náuka o spoločnosti alebo občianska
náuka, aj etická výchova rozvíja mladého človeka v kontexte štrukturovania
cieľavedomej prípravy na rodinný, občiansky, profesiový a kultúrny
život poskytovaním uceleného psychologicky zdôvodneného programu. Preto
je potrebné, aby učiteľ etickej výchovy mal dobré teoretické poznatky z pedagogiky,
filozofickej antropológie, etiky, psychológie a iných vedných
odborov, aby vedel učivo primerane vysvetliť a zdôvodniť.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom etickej výchovy je prosociálne správanie, vychovávať
osobnosť s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, v ktorej
úcta k človeku a k prírode, spolupráca, prosociálnosť a národné
hodnoty zaujímajú významné miesto. Pri plnení tohto cieľa sa
neuspokojuje s poskytovaním informácií o morálnych zásadách,
ale zážitkovým učením účinne podporuje pochopenie interiorizáciu mravných
noriem a napomáha osvojeniu správania sa, ktoré je s nimi v súlade.
Pripravuje mladých ľudí pre život, aby raz ako dospelí prispeli k vytváraniu
harmonických a stabilných vzťahov v rodine, na pracovisku, medzi
spoločenskými skupinami, v národe a medzi národmi.
Stratégia vyučovania
Pri vyučovaní sa budú
využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov
tematického celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
Komunikácia
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Dôstojnosť ľudskej osoby
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Pozitívne hodnotenie druhých
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Tvorivosť a iniciatíva
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Empatia
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Asertivita
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Reálne zobrazené vzory
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Spolupráca a pomoc
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Filozofické
zovšeobecnenie etických hodnôt a zásad
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Život
a zdravie človeka
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Etika
sexuálneho života
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Etika
rodinného života
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry,
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Etické
a ekonomické hodnoty
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry,
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Náboženská
etika
|
Modelovanie, zážitkové učenie,
riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie,
didaktické hry
|
Diskusie, cvičenia, situačné
hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie
|
Učebné zdroje
Na podporou a aktiváciu
vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Názov
tematického celku
|
Odborná
literatúra
|
Didaktická
technika
|
Materiálne
výučbové prostriedky
|
Ďalšie
zdroje
(internet, knižnica, ...
|
Komunikácia
|
Roche Olivares: Etická výchova.
Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Dôstojnosť ľudskej osoby
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Pozitívne hodnotenie druhých
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Tvorivosť a iniciatíva
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Vyjadrenie a komunikácia
citov
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Empatia
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Asertivita
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Reálne a zobrazené
vzory
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Spolupráca a pomoc
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Filozofické
zovšeobecnenie etických hodnôt a zásad
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Život
a zdravie človeka
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Etika
sexuálneho života
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV, , pánska
ochrana, dámska ochrana, periny, deky, vankúše, utierky, vreckovky,
filmy zo sexuálnou tematikou
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Etika
rodinného života
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV, , pánska
ochrana, dámska ochrana, periny, deky, vankúše, utierky, vreckovky,
filmy zo sexuálnou tematikou
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Etické
a ekonomické hodnoty
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV, , pánska
ochrana, dámska ochrana, periny, deky, vankúše, utierky, vreckovky,
filmy zo sexuálnou tematikou
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
Náboženská
etika
|
Roche Olivares: Etická výchova,
S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám
|
DVD rekordér, TV
|
Klubovňa, písacie potreby,
pastelky, výkresy, filmy, knihy
|
Internet, knižnica, mobilný
telefón.
|
|