Etická výchova

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

ETICKÁ VÝCHOVA

Časový rozsah výučby

1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín

Ročník

Prvý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 Rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Etická výchova je povinný vyučovací predmet alternovaný s náboženskou výchovou, ktorý sa

Zameriava na správne pochopenie životných postojov, tvorbu mravných zásad a pestovanie

Návykov prosociálneho správania.

Etická výchova súvisí aj s vyučovaním ďalších učebných predmetov. Na rozdiel od nich sa sústreďuje na etický aspekt učiva. Napríklad využíva úryvky z literárnych diel, ale so zameraním na senzibilizáciu pre etické problémy a vyzdvihnutím pozitívnych vzorov správania. Etická výchova v učive náboženská etika sa zameriava na etický aspekt náboženstva s cieľom pochopiť správanie a postoje veriacich a vychovávať žiakov s odlišnými postojmi k náboženstvu k vzájomnej tolerancii. Tak ako náuka o spoločnosti alebo občianska náuka, aj etická výchova rozvíja mladého človeka v kontexte štrukturovania cieľavedomej prípravy na rodinný, občiansky, profesiový a kultúrny život poskytovaním uceleného psychologicky zdôvodneného programu. Preto je potrebné, aby učiteľ etickej výchovy mal dobré teoretické poznatky z pedagogiky, filozofickej antropológie, etiky, psychológie a iných vedných odborov, aby vedel učivo primerane vysvetliť a zdôvodniť.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom etickej výchovy je prosociálne správanie, vychovávať osobnosť s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, v ktorej úcta k človeku a k prírode, spolupráca, prosociálnosť a národné hodnoty zaujímajú významné miesto. Pri plnení tohto cieľa sa neuspokojuje s poskytovaním informácií o morálnych zásadách, ale zážitkovým učením účinne podporuje pochopenie interiorizáciu mravných noriem a napomáha osvojeniu správania sa, ktoré je s nimi v súlade. Pripravuje mladých ľudí pre život, aby raz ako dospelí prispeli k vytváraniu harmonických a stabilných vzťahov v rodine, na pracovisku, medzi spoločenskými skupinami, v národe a medzi národmi.

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Komunikácia

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Dôstojnosť ľudskej osoby

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Pozitívne hodnotenie druhých

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Tvorivosť a iniciatíva

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Empatia

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Asertivita

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Reálne zobrazené vzory

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Spolupráca a pomoc

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Filozofické zovšeobecnenie etických hodnôt a zásad

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Život a zdravie človeka

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Etika sexuálneho života

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Etika rodinného života

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry,

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Etické a ekonomické hodnoty

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry,

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

Náboženská etika

Modelovanie, zážitkové učenie, riadený rozhovor, dialogické metódy, problémové vyučovanie, didaktické hry

Diskusie, cvičenia, situačné hry, prezentácie referátov a úvah, brainstorming, exkurzie

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Komunikácia

Roche Olivares: Etická výchova. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Dôstojnosť ľudskej osoby

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Pozitívne hodnotenie druhých

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Tvorivosť a iniciatíva

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Vyjadrenie a komunikácia citov

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Empatia

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Asertivita

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Reálne a zobrazené vzory

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Spolupráca a pomoc

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Filozofické zovšeobecnenie etických hodnôt a zásad

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Život a zdravie človeka

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Etika sexuálneho života

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV, , pánska ochrana, dámska ochrana, periny, deky, vankúše, utierky, vreckovky, filmy zo sexuálnou tematikou

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Etika rodinného života

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV, , pánska ochrana, dámska ochrana, periny, deky, vankúše, utierky, vreckovky, filmy zo sexuálnou tematikou

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Etické a ekonomické hodnoty

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV, , pánska ochrana, dámska ochrana, periny, deky, vankúše, utierky, vreckovky, filmy zo sexuálnou tematikou

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.

Náboženská etika

Roche Olivares: Etická výchova, S. Alexová a K. V. Vopel: Nechaj ma, chcem sa učiť sám

DVD rekordér, TV

Klubovňa, písacie potreby, pastelky, výkresy, filmy, knihy

Internet, knižnica, mobilný telefón.


 


Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júna 01, 2009.