Rybárstvo vo voľných vodách

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



IV. ročnik

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

rybárstvo vo voľných vodách

Časový rozsah výučby

60 hodín

Ročník

štvrtý

Kód a názov študijného odboru

4215 6 00 rybárstvo
45084 00 rybárstvo a životné prostredie

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

                                              

Odborný premet rybárstvo vo voľných vodách svojim obsahom nadväzuje na učivo prírodopisu zo základnej školy, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná do 4. ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína významom rybárstva vo voľných vodách a významom vodného hospodárstva a podáva prehľad vývoja, súčasný stav a organizáciu hospodárenia na voľných vodách. V odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách žiak získa vedomosti o charakteristike tečúcich vôd, charakteristike rybích pásiem, charakteristike stojatých vôd, údolných nádržiach a charakteristike ostatných voľných vôd. Učivo sa skladá z poznatkov o populačnej dynamike rýb, predovšetkým o vyváženosti rybích spoločenstiev, úmrtnosti a prežívaní rýb ako i vyjadrovaní vzťahov vo vnútri ichtiocenóz.

Žiaci si osvoja aj základy hospodárenia na voľných vodách, tečúcich, stojatých, vodných nádržiach, oboznámia sa s rybárskymi revírmi, ich tvorbou a rozdelením, ako i s hospodárskou dokumentáciou rybárskeho revíru a plánom hospodárenia v rybárskych revíroch. V odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách žiaci prehĺbia vedomosti z melioračných opatrení na voľných vodách a oboznámia sa z nežiadúcimi dôsledkami ľudskej činnosti pre rybárske hospodárenie na voľných vodách. Ďalej sa žiaci oboznámia s rôznymi spôsobmi výlovov, ako i so športovým rybolovom, základmi rybolovnej techniky a predpismi , ktoré zákonnou cestou upravujú hospodárenie vo voľných vodách.

 Odborný predmet rybárstvo vo voľných vodách je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, vodné hospodárstvo, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu rybárstva vo voľných vodách majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou  tematikou.

Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti využívať informačné technológie.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov, úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzi predmetových vzťahov. 

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Výučba bude prebiehať v bežnej triede.

 

 Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu rybárstvo vo voľných vodách v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného prostredia rýb, s dôrazom charakterizovať jednotlivé typy voľných vôd, nadobudnúť vedomosti o populačnej dynamike rýb, jej vyváženosti a hlavne prežívaní vo vnútri ichtiocenózy, o vzťahoch a súvislostiach medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote.

Žiaci získajú poznatky o hospodárení na voľných vodách, osvoja si základné melioračné úkony a stavebné zásahy, ale i nežiadúce dôsledky ľudskej činnosti pre rybárske hospodárenie na voľných vodách. Výchovno – vzdelávací proces v odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách smeruje k pochopeniu prírody ako celku  a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém,  chápať organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať kladný vzťah k prírode.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

V odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

      Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-       osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-       spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,

-       vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom jazyku,

-       pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

 

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne myslenie,

-       vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-       rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

-       hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých,

-       mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-       prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-       predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-       prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-       získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

 

­          pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

 

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,

-       poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-       uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-       pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,

-       chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,

-       tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-       dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,

-       konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

 

Vo odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

            Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-               ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-               poznať a vedieť vysvetliť biologickú, chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch rýb,

-               poznať jednotlivé druhy a kategórie rýb a  ich hospodársky a spoločenský význam,

-               rozoznať zložky vodného ekosystému,

-               vedieť sa orientovať metodikách, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s rybárstvom

-               poznať základy morfológie, anatómie a fyziológie  rýb,

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu a rozmnožovania rýb,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

1 Úvod do predmetu rybárstvo vo voľných vodách

informačnoreceptívna -  výklad

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

 

2  Charakteristika voľných vôd

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

3  Populačná dynamika rýb

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

4  Hospodárenie na voľných vodách

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

5  Meliorácie na voľných vodách, stavebné zásahy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

6  Nežiadúce dôsledky ľudskej činnosti pre rybárske hospodárenie na voľných vodách

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

7  Hospodárske odlovy

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

8  Športový rybolov

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

9  Základy rybolovnej techniky

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

10  Zákonné úpravy rybárstva na voľných vodách

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

11  Povodňová služba

informačnoreceptívna -  výklad

reproduktívna –  rozhovor

hermeneutická – riadený rozhovor

 

sokratovská - rozhovor, riešenie úloh

práca s knihou a s učebným textom

 

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

1 Úvod do predmetu rybárstvo vo voľných vodách

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

tabuľa,

obrázky

 

2  Charakteristika voľných vôd

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

kniha

internet

3  Populačná dynamika rýb

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

4  Hospodárenie na voľných vodách

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

5  Meliorácie na voľných vodách, stavebné zásahy

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

6  Nežiadúce dôsledky ľudskej činnosti pre rybárske hospodárenie na voľných vodách

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

7  Hospodárske odlovy

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

8  Športový rybolov

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

9  Základy rybolovnej techniky

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

internet

10  Zákonné úpravy rybárstva na voľných vodách

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

 

11  Povodňová služba

Adámek Z.: Rybářství ve volných vodách. Victoria publishing. Praha1995

meotar

fólie,

obrázky,

tabuľa

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 25, 2009.