Matematika

Stredná odborná škola rybárska Mošovce Rybárstvo a životné prostredie
študijný  odbor
4215 6  Rybárstvo

Naspäť Na úvod Hore Ďalej



I. ročník
II. ročník
III. ročník

 

Chronológia zmien

ŠkVP
nadstavbové štúdium:
rybárstvo a životné prostredie
poľnohospodárstvo

rybárstvo - prezentácia

 

Názov predmetu

matematika

Časový rozsah výučby

spolu 231 vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý, tretí

Kód a názov študijného odboru

4215 6 rybárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

 

Charakteristika predmetu

Obsah predmetu matematika v študijnom odbore 4215 6  rybárstvo vychádza zo vzdelávacej oblasti  „Matematika a práca s informáciami“ ŠVP 42 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Na vytvorenie predmetu sme integrovali obsahové štandardy: „Čísla, premenné, výrazy“,“ Rovnice, nerovnice a ich sústavy“,“ Funkcie“,“ Geometria“, „Kombinatorika a pravdepodobnosť“ a „Základy štatistiky“.

Obsah predmetu matematika v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo nadväzuje na vzdelávanie v predmete matematika na základnej škole.

Matematické vzdelávanie je významnou súčasťou všeobecnej vzdelanosti. Vedie žiakov k pochopeniu kvantitatívnych vzťahov v prírode i spoločnosti, vybavuje ich poznatkami užitočnými v každodennom živote aj  pre chápanie technických alebo ekonomických súvislostí a pre odborné vzdelávanie. Matematické vzdelávanie sa výdatne podieľa na rozvoji samostatného a logického myslenia. Matematické vzdelávanie poskytuje žiakom ucelený systém poznatkov, ktoré im umožňujú štúdium daného odboru i uplatnenie v praxi a slúži ako základ pre ich ďalšie vzdelávanie. Matematika učí žiakov schopnosti aplikovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení úloh z praxe, potrebe overovať správnosť získaného výsledku, používať pri spracovaní úloh  dostupné  komunikačné technológie. Okrem všeobecného základu cieľom vyučovania matematiky v stredných odborných školách je poskytnúť žiakom  vedomosti a zručnosti potrebné na úspešné zvládnutie odborných predmetov príslušného študijného odboru a pre výkon ich budúceho povolania. Na to je potrebné, aby žiaci získali pozitívny vzťah k matematike a primerané vedomosti z oblasti algebry,  planimetrie,  stereometrie, vrátane použitia analytickej metódy, zo základov matematickej analýzy, z kombinatoriky a štatistiky. 

 

Ciele vyučovacieho predmetu:

Všeobecným cieľom matematického vzdelávania je výchova premýšľavého človeka, ktorý bude vedieť používať matematiku v rôznych životných situáciách, napr. v odbornej zložke vzdelávania, v ďalšom štúdiu, v osobnom živote, budúcom zamestnaní, voľnom čase, a pod. Neoddeliteľným cieľom vyučovania matematiky je  vytvoriť u žiakov pozitívny vzťah k matematike.

Matematika má rozvíjať žiakovo logické a kritické myslenie, schopnosť argumentovať a komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému. Má viesť žiakov k aktivite na vyučovaní k racionálnemu a samostatnému učeniu sa.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete matematika využívame  pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

Absolvent má:

-           vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-           vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-           osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-           pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-           významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-           overovať a interpretovať získané údaje,

-           rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru,

-           samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu,

-           určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení,

-           stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-           plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,

-           overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-           prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-           prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-           objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-           zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-           určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-           vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-           poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

-           spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.         

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­                vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

­                vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,

­                graficky znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha pri kvantitatívnom riešení úlohy,

-           evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-           posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-           uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú,

-           konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-           Tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,

-           konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

5.2      Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

-           vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-           rozumieť matematickej terminológii a symbolike (množinovému jazyku a pojmom z matematickej logiky) a správne ju interpretovať a používať z nariadení, zákonov, vyhlášok a matematiky,

-           vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,

-           osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Čísla, premenné, výrazy

vysvetľovanie

 rozhovor

 fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Rovnice, nerovnice a ich sústavy

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba,

samostatná práca

riešenie úloh

Funkcie

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Geometria

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca ,

riešenie úloh

Kombinatorika a pravdepodobnosť

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Základy štatistiky

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Goniometrické rovnice, trigonometria

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Geometria

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Kombinatorika a teória pravdepodobnosti

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Štatistika

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

Systematizácia a upevňovanie matematických poznatkov, ich využitie v praxi

vysvetľovanie

rozhovor

fixačné metódy

hra

frontálna výučba

samostatná práca

riešenie úloh

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Čísla, premenné, výrazy

Calda E.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU 1. časť, SPN Bratislava 1984

Jirásek F.: Zbierka úloh pre SOŠ a ŠO SOU 1. časť, SPN, Bratislava 1986

 

tabuľa

 

Rovnice, nerovnice a ich sústavy

Odvárko O.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU, 2. časť, SPN Bratislava  1984

Jirásek F.: Zbierka úloh pre SOŠ a ŠO SOU 1. časť, SPN, Bratislava 1986

Franek A.: Zbierka aplikovaných úloh, SPN, Bratislava, 1992

 

tabuľa

 

Funkcie

Odvárko O.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU, 2. časť, SPN Bratislava  1984

Odvárko O.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU, 3. časť, SPN Bratislava  1985

Jirásek F.: Zbierka úloh pre SOŠ a ŠO SOU 1. časť, SPN, Bratislava 1986

Franek A.: Zbierka aplikovaných úloh, SPN, Bratislava, 1992

 

 

meotar

fólie

 

tabuľa

 

Geometria

Calda E.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU 1. časť, SPN Bratislava 1984

Odvárko O.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU, 3. časť, SPN Bratislava  1985

Jirásek F.: Zbierka úloh pre SOŠ a ŠO SOU 1. časť, SPN, Bratislava 1986

Franek A.: Zbierka aplikovaných úloh, SPN, Bratislava, 1992

meotar

 

obrazy

 

rysovacie potreby

 

tabuľa

 

Kombinatorika a pravdepodobnosť

Petránek O.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU 4. časť, SPN Bratislava 1985

Jirásek F.: Zbierka úloh pre SOŠ a ŠO SOU 2. časť, SPN, Bratislava 1990

Franek A.: Zbierka aplikovaných úloh, SPN, Bratislava, 1992

 

 

 

tabuľa

 

Základy štatistiky

Petránek O.: Matematika pre ŠO SOŠ a SOU 4. časť, SPN Bratislava 1985

Jirásek F.: Zbierka úloh pre SOŠ a ŠO SOU 2. časť, SPN, Bratislava 1990

Franek A.: Zbierka aplikovaných úloh, SPN, Bratislava, 1992

 

PC

Excel

 

tabuľa

 

Goniometrické rovnice, trigonometria

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 3 časť, 1985

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 6 časť, 1987

 

Kriegelsky,Rozenský: Zbierka úloh z matematiky,

 

tabuľa

 

Geometria

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 3 časť, 1985

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 6 časť, 1987

 

Kriegelsky,Rozenský: Zbierka úloh z matematiky,

 

tabuľa, rysovacie potreby

 

Kombinatorika a teória pravdepodobnosti

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 3 časť, 1985

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 6 časť, 1987

 

Kriegelsky,Rozenský: Zbierka úloh z matematiky,

 

tabuľa

 

Štatistika

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 3 časť, 1985

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 6 časť, 1987

 

Kriegelsky,Rozenský: Zbierka úloh z matematiky,

 

tabuľa

 

Systematizácia a upevňovanie matematických poznatkov, ich využitie v praxi

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 3 časť, 1985

Odvárko, Řepová: Matematika pre ŠO  SOŠ a SOU 6 časť, 1987

 

Kriegelsky,Rozenský: Zbierka úloh z matematiky,

 

tabuľa

 

 

Copyright or other proprietary statement goes here.
For problems or questions regarding this web contact [ProjectEmail].
Last updated: júla 13, 2009.