Charakteristika ŠkVP
Popis ŠkVP
Základná údaje o štúdiu
Organizácia výučby
Zdravotné požiadavky na žiaka
Požiadavky na BOZP
Požiadavky pri nástupe
Profil absolventa
Príprava
v školskom vzdelávacom programe
Podnikateľ pre rozvoj
vidieka
zahŕňa teoretické, praktické vyučovanie a prípravu, ako aj výchovu mimo
vyučovania. Teoretické vyučovanie je poväčšine organizované
v priestoroch školy a praktické vyučovanie je organizované formou
učebnej, odbornej a individuálnej praxe v školských
zariadeniach, priamo
na pracoviskách budúcich potencionálnych zamestnávateľov, ako aj formou
zahraničných výmenných praxí. Štvorročný odbor štúdia je koncipovaný
homogénne ako odbor profesijnej prípravy pre úsek
podnikania na vidieku,
so zameraním na tvorbu a ochranu životného prostredia a so základnými
predpokladmi pre výkon obchodno-podnikateľských aktivít.
Predpokladom
pre prijatie do študijného odboru je úspešné ukončenie základnej školy
a zdravotné spôsobilosti uchádzačov o štúdium. Pri prijímaní na štúdium
sa tiež hodnotí prospech
a správanie na základnej škole, záujem uchádzačov o štúdium a výsledky
prijímacieho konania. Konkretizácia kritérií na prijímacie skúšky,
vrátane bodového hodnotenia, sú stanovené každoročne.
Stratégia výučby školy vytvára priestor pre rozvoj nielen odborných, ale aj všeobecných a kľúčových kompetencií. Najväčší dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecnovzdelávacích predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu, ovládanie oznamovacieho odborného prejavu v slovenskom jazyku, na vyjadrovanie sa v bežných situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku. Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi etiky, práva – všeobecného aj odborného a so zásadami spoločenského správania i protokolu. Osvojujú si základy matematiky, chémie a informatiky, ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť rybného hospodárstva a životného prostredia, ekonomiky a podľa výberu voliteľných predmetov sa môžu zamerať na nasledovné oblasti:
- oblasť farmárstva
- oblasť rozvoja agroturistiky a služieb vo vidieckom cestovnom ruchu
- oblasť mechanizácie, dopravy a komunálneho hospodárstva
V rámci praxe
žiaci získavajú teoretické a praktické zručnosti
vo zvolenej oblasti.
Veľký dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka, na formovanie jeho
osobnostných a profesionálnych vlastností, hrdosti na povolanie,
postojov a hodnotovej orientácie.
Škola vo
výučbovej stratégii uprednostňuje tie vyučovacie metódy, ktoré vedú
k harmonizácii teoretickej a praktickej prípravy tak pre profesionálny
život, ako aj pre život v spoločnosti a medzi ľuďmi. Výučba je
orientovaná na uplatnenie autodidaktických metód (samostatné učenie
a práca), hlavne pri riešení problémových úloh, tímovej práci
a spolupráci. Uplatňujú sa metódy dialogické formou účelovo zameraných
diskusií alebo brainstormingu, ktoré
naučia žiakov komunikovať s druhými ľuďmi na báze ľudskej slušnosti
a ohľaduplnosti. Poskytujú žiakom priestor na vytvorenie si vlastného
názoru založeného na osobnom úsudku. Vedú žiakov k odmietaniu
populistických praktík a extrémistických názorov. Učia ich chápať
zložitosť medziľudských vzťahov a nevyhnutnosť tolerancie. Metódy
činnostne zameraného vyučovania (praktické práce) sú predovšetkým
aplikačného a heuristického typu (žiak poznáva reálny život, vytvára si
názor na základe vlastného pozorovania a objavovania), ktoré im pomáhajú
pri praktickom poznávaní reálneho sveta a života. Aj keby boli
vyučovacie metódy tie najlepšie, nemali by šancu na úspech bez
pozitívnej motivácie žiakov, tzn. vnútorné potreby žiakov vykonávať
konkrétnu činnosť sú tou najdôležitejšou oblasťou výchovno-vzdelávacieho
procesu. Preto naša škola kladie veľký dôraz na motivačné činitele –
súťaže, simulačné a situačné metódy, riešenie konfliktových situácií,
verejné prezentácie výrobkov a pod. Uplatňované metódy budú
konkretizované na úrovni učebných osnov jednotlivých predmetov.
Metodické prístupy sú priebežne vyhodnocované a modifikované podľa
potrieb a na základe skúseností vyučujúcich učiteľov.
Teoretické vyučovanie je realizované v budove školy, v tichom a harmonicky vyrovnanom prostredí. Praktická príprava prebieha v v škole a v rôznych organizáciach a zariadeniach v rámci Turca.
Kľúčové,
všeobecné a odborné kompetencie sú rozvíjané priebežne a spôsob ich
realizácie je konkretizovaný v učebných osnovách jednotlivých
vyučovacích predmetov. Škola bude rozvíjať aj kompetencie v rámci
pracovného prostredia školy, napr. schopnosť autonómneho rozhodovania,
komunikačné zručnosti, posilňovanie sebaistoty a sebavedomia, schopnosť
riešiť problémy a správať sa zodpovedne (umiestnime na chodbách schránku
dôvery, prostredníctvom ktorej môžu žiaci zadávať otázky, vznášať
protesty a pripomienky),
resp. je vytvorená na tento učel e-mailova adresa.
Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa pristupuje s ohľadom na doporučenie špeciálnych pedagógov a psychológov vo vzťahu na individuálne potreby žiaka, stupeň a typ poruchy, úroveň kompenzácie poruchy a možnosti školy. Presnejšie zdravotné požiadavky sú charakterizované kapitole „Zdravotné požiadavky na žiaka“.
Činnosť školy
v oblasti spoločenského a kultúrneho života je veľmi bohatá a pestrá
nielen pri aktivitách súvisiacich s činnosťou školy, ale aj
v mimoškolskej oblasti. V oblasti tvorby a ochrany životného prostredia
sa žiaci zapoja do rôznych aktivít v rámci výchovy mimo vyučovania.
Veľké množstvo záujmových krúžkov (jazykové, športové, profesné a iné)
ponúkajú našim žiakom efektívne využívať svoj voľný čas.
Klasifikácia prebieha podľa klasifikačného poriadku. Výsledky žiakov sa hodnotia priebežne na základe kritérií, s primeranou náročnosťou a pedagogickým taktom. Podklady pre hodnotenie sa získavajú sústavným sledovaním výkonu žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie, rôznymi metódami a prostriedkami hodnotenia, analýzou činnosti žiaka, konzultáciami s ostatnými učiteľmi, vrátane výchovného poradcu a zamestnancov pedagogicko-psychologiských poradní, rozhovormi so žiakom, jeho rodičmi, ale aj s inštruktormi praktickej prípravy, ktorí boli poverení praktickou inštruktážou zo strany svojho zamestnávateľa. Pri hodnotení sa využívajú kritériá hodnotenia na zabezpečenie jeho objektivity. Žiaci sú s hodnotením oboznámení. Podrobnejšie sú formy a metódy definované učebnými osnovami jednotlivých predmetov. Žiaci sú s hodnotením a jeho zdôvodnením oboznamovaní priebežne.