|
ŠkVP |
Charakteristika predmetu
Predmet učebná prax je koncipovaný tak, aby nadväzoval na odborné
teoretické predmety a zvyšoval odborné schopnosti a zručnosti
kvalifikovaného robotníka i riadiaceho rybárskeho technika. Jeho výučba
je orientovaná do všetkých štyroch ročníkov štúdia a boli vyčlenené
v 1. a 2. ročníku po 3 hodiny týždenne, v 3. ročníku 6 hodím
týždenne a vo 4. ročníku 10,5 hodín týždenne.
Odborný predmet učebná prax v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo
rozvíja, rozširuje a prehlbuje učivo z teoretických odborných
predmetov, predovšetkým hydrobiológie, ichtyológie, vodného hospodárstva,
chorôb rýb, chovu rýb v riadenom prostredí a rybnikárstva.
Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získavajú pri štúdiu v tomto
predmete veľmi úzko súvisia s organizáciou pracovných postupov a spôsobmi
riadenia výroby. Naučia sa posudzovať zložitosť a namáhavosť pracovných
úkonov, hodnotiť kvalitu vykonanej práce. Zároveň získajú návyky v dodržiavaní
zásad hygieny a ochrany zdravia pri práci i životného prostredia.
Učivo zahŕňa poznatky z oblasti sietiarstva, ošetrovania rybníkov, zúrodňovania
rybníkov, nasadzovania a lovenia rybníkov, ovládania mechanizačných
prostriedkov, prepravy a distribúcie rýb, prikrmovania a kŕmenia rýb,
výteru rýb, opravy rybničných zariadení, prevádzky na rybníkoch,
prevencie a chorôb rýb, rybárskych revírov, vedenia prvotnej evidencie,
sádkovania a komorovania rýb.
Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti
a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili
si teoretické vedomosti a zručnosti v oblasti bezpečnosti a hygieny
práce a manipulácie s rybami. Žiakov budeme viesť aj k hospodárnemu
využívaniu krmív, hnojív a materiálov, ako i osobných pracovných
predmetov a pomôcok osobnej ochrany.
Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu učebná prax majú stimulovať
rozvoj poznávacích schopnosti žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, názornej ukážky s využívaním pracovného náradia, technológií
a technologických postupov používaných priamo v praxi s možnosťou
využívania najnovších poznatkov a technológií. Odporúčajú sa využívať
aj rybárske časopisy. V rámci medzipredmetových vzťahov
vo vyučovaní predmetu učebná prax uplatňujeme prepojenie teoretických
poznatkov z teoretických odborných predmetov s praktickými
poznatkami, skúsenosťami, postupmi, návykmi. Výchovné a vzdelávacie
stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka.
V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové
kompetencie, tvorivo riešiť problémy a spôsobilosti,
využívať informačné technológie. K významným prvkom vo výchovno-vzdelávacom
procese predmetu učebná prax patrí vyučovanie na vlastnom rybárskom
stredisku a na zmluvných pracoviskách, kde majú žiaci možnosť rozšíriť
poznatky z chovu rýb o nové formy a technológie chovu. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom vyučovacieho
predmetu učebná prax v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo je poskytnúť
žiakom súbor vedomosti, zručnosti a kompetencií o chove hospodársky
cenných rýb v riadenom hospodárstve a na voľných vodách, o plemenárskej
práci a rozmnožovaní, o chovateľských a technologických
podmienkach chovu rýb, hygiene, prevencií a liečení, výžive a kŕmení,
lovení, technológií spracovania a uvedení na trh ako i ďalšom
využití rybieho mäsa. Zabezpečiť prípravu žiakov tak, aby boli schopní
riadiť a organizovať prácu na rybárskom stredisku, viesť evidenciu,
vytvárať podmienky pre chov rýb a pre zavádzanie nových poznatkov, postupov
a technológií, využívať a ovládať ich v rozsahu potrieb
rybárstva. Okrem
vedomosti, zručnosti a kompetencií formovať u mladých ľudí ich
postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov,
budovať dobré medziľudské vzťahy, ochranu vlastného zdravia a aktívne pôsobiť
na zabezpečenie ochrany životného prostredia. Viesť žiakov k porozumeniu
základných vedeckých, technologických a technických metód, postupov a nástrojov a rozvíjať poznatky a zručnosti
pri ich aplikácií, potrebných pre kvalifikovaný výkon povolania na trhu práce.
Pripravovať žiakov pre celoživotné vzdelávanie. Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií: Kompetencie absolventa Absolvent študijného
odboru rybárstvo 4215 6 v predmete učebná prax po absolvovaní vzdelávacieho
programu disponuje týmito kompetenciami: Kľúčové kompetencie Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
ovládať operácie pri práci s počítačom, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, -
oboznámiť sa s motivačnými
vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie
prístupných príležitostí pre celoživotné vzdelávanie, ktoré vytvára možnosť
virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi komunitami. Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na
stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať, -
overovať a interpretovať získané
údaje, -
rozhodovať o princípoch
kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
samostatne predkladať návrhy na
výkon práce, za ktorú je zodpovedný, -
predkladať primerané návrhy na
rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať
spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopní určené
kompetencie zvládnuť, -
ovládať základy modernej
pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve,
niesť zodpovednosť aj za prácu druhých, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste, -
stanovovať si ciele a priority
podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným
cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly,
sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky,
kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického
poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne
všeobecne platné pravidlá, -
získavať samostatným štúdiom
všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych
oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie
(oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí
(prehováranie, presvedčovanie), -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. Podnikateľské
spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť efektívne využívať všetky zdroje na dosiahnutie
priaznivého výsledku hospodárenia,
využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť
primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,
vedieť ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,
operatívne sa rozhodovať a prijímať opatrenia,
vykonávať aj nepopulárne, ale správne opatrenia a rozhodnutia, myslieť
systémovo a komplexne,
rešpektovať právo a zodpovednosť,
mať zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti
a ďalšiemu vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť
pripravený prispôsobovať sa k zmeneným pracovným podmienkam,
sledovať a hodnotiť vlastný úspech vo svojom učení,
prijímať hodnotenie výsledkov svojho učenia zo strany iných ľudí,
poznať možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore
prípravy a povolaní,
mať prehľad o možnostiach uplatnenia na trhu práce v danom
odbore, cieľavedomé a zodpovedne rozhodovať o svojej budúcej
profesií a vzdelávacej ceste,
mať reálnu predstavu o pracovných a iných
podmienkach v odbore, o požiadavkách zamestnávateľov na pracovné
činnosti a vedieť ich porovnávať so svojimi predstavami a reálnymi
predpokladmi,
dokázať vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti
v súlade s realitou trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími
možnosťami. Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie,
vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné
a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie, Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
-
porozumieť systémovej (globálnej)
podstate sveta, -
uvedomiť si a rešpektovať, že
telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné
a vzájomne sa dopĺňajú, -
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, -
chápať problémy zachovávania a ochrany životného
prostredia, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne
pristupovať k riešeniu týchto problémov, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbií a diskriminácií, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, -
uvedomovať si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú
identitu, pristupovať s toleranciou k identite druhých, -
zaujímať sa aktívne o politické a spoločenské
dianie u nás a vo svete, Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Odborné kompetencie Požadované
vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri vyučovaní sa budú využívať
nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na podporou a aktiváciu vyučovania
a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
|
Copyright or other proprietary statement goes here.
|