NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM - rybárstvo a životné prostredie - 45084 00 - poľnohospodárstvo - 45124 00 |
|
a)
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať
svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať
prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
aktívne komunikovať v jednom
cudzom jazyku, -
vedieť samostatne rozhodovať o úprave
informačného materiálu vzhľadom na druh oznámenia a širší okruh užívateľov, -
štylizovať listy (formálne,
neformálne), informačné útvary (inzerát, oznam), vyplňovať formuláre (životopis,
žiadosť), -
navrhovať návody k činnostiam,
písať odborné materiály a dokumenty v materinskom a cudzom
jazyku, -
osvojovať si grafickú a formálnu
úpravu písomných prejavov, -
spracovávať písomné textové
informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia, s ohľadom
na potreby užívateľa, -
orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vyhľadávať
i využívať jazykové a iné výrazové prostriedky pri riešení
zadaných úloh a tém v cudzom jazyku, -
vedieť prijímať a tvoriť
text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým
prejavom v materinskom i cudzom jazyku, -
rozlišovať rôzne druhy a techniky
čítania, ovládať orientáciu v texte
a jeho rozbor z hľadiska kompozície a štýlu v materinskom
i cudzom jazyku, -
ovládať operácie pri práci s počítačom, -
pochopiť a vyhodnocovať
svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje
právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach
otvoreného trhu práce, -
pochopiť a osvojiť si metódy
informačnej i komunikačnej technológie, vrátane možnosti učenia sa formou
on-line, -
oboznámiť sa s motivačnými
vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie
prístupných príležitostí pre celoživotné vzdelávanie, ktoré vytvára možnosť
virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi komunitami. b)
Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na
stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať
jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať
hypotézy, -
overovať a interpretovať získané
údaje, -
rozhodovať o princípoch
kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu,
samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
samostatne predkladať návrhy na
výkon práce, za ktorú je zodpovedný, -
predkladať primerané návrhy na
rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať
spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopní určené
kompetencie zvládnuť, -
ovládať základy modernej
pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať
sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve,
niesť zodpovednosť aj za prácu druhých, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať vážne nedostatky a kvality vo
vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste, -
stanovovať si ciele a priority
podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným
cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly,
sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky,
kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu
zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomý
dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť
zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom
vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,
-
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať
predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. c)
Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického
poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne
všeobecne platné pravidlá, -
získavať samostatným štúdiom
všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych
oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých
informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy
problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu
konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy
pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie
(oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí
(prehováranie, presvedčovanie), -
spolupracovať pri riešení problémov
s inými ľuďmi. d)
Podnikateľské spôsobilosti Absolvent má:
pochopiť podstatu a princíp podnikania, mať predstavu
o základných právnych, ekonomických, administratívnych, osobnostných
a etických aspektoch súkromného podnikania,
orientovať sa v rôznych štatistických údajoch a vedieť
ich využívať pre vlastné podnikanie,
samostatne plánovať finančné prostriedky vzhľadom na
potreby a ciele podnikania,
vedieť sa orientovať v jednoduchom účtovníctve a stratégii
odpisov, -
vedieť efektívne využívať všetky zdroje na dosiahnutie
priaznivého výsledku hospodárenia,
-
ovládať právne predpisy v oblasti obchodných a
pracovnoprávnych vzťahov,
pracovať so základnými informáciami v jednom cudzom jazyku,
rozpoznávať a rozvíjať kvality riadiaceho
zamestnanca s aspektom na komunikatívne schopnosti, asertivitu, kreativitu
a odolnosť voči stresom,
vedieť vystihnúť princípy odmeňovania a oceňovania
aktívnych i tvorivých zamestnancov a motivovať ich,
ovládať princípy priebežnej kontroly, diagnostiky skutočného
stavu a úrovne podniku,
využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť
primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,
vedieť ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,
operatívne sa rozhodovať a prijímať opatrenia,
vykonávať aj nepopulárne, ale správne opatrenia a rozhodnutia, myslieť
systémovo a komplexne,
rešpektovať právo a zodpovednosť,
mať zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti
a ďalšiemu vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť
pripravený prispôsobovať sa zmeneným pracovným podmienkam,
sledovať a hodnotiť vlastný úspech vo svojom učení,
prijímať hodnotenie výsledkov svojho učenia zo strany iných ľudí,
poznať možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore
prípravy a povolaní,
mať prehľad o možnostiach uplatnenia na trhu práce v danom
odbore, cieľavedome a zodpovedne rozhodovať o svojej budúcej
profesii a vzdelávacej ceste,
mať reálnu predstavu o pracovných a iných
podmienkach v odbore, o požiadavkách zamestnávateľov na pracovné
činnosti a vedieť ich porovnávať so svojimi predstavami i reálnymi
predpokladmi,
dokázať vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti
v súlade s realitou trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími
možnosťami. e)
Spôsobilosť využívať
informačné technológie Absolvent má:
zoznámiť sa s rôznymi druhmi počítačových
programov a spôsobom ich obsluhy,
pracovať s aplikačným programom potrebným na výkon
povolania,
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné
informácie,
vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné
a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
graficky znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde
takéto znázorňovanie pomáha pri kvantitatívnom riešení úlohy, f)
Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
-
porozumieť systémovej (globálnej)
podstate sveta, -
uvedomiť si a rešpektovať, že
telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné
a vzájomne sa dopĺňajú, -
konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo
svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad
na svet, -
orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, -
uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy,
ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny budú mať vplyv na globálnu
prítomnosť a budúcnosť, -
poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo
vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej
planéty, -
uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne
podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta, -
pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom,
rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej
turistiky a komunikačných systémov, -
chápať problémy zachovania mieru, bezpečnosti
jednotlivcov, národov a štátov, zachovávania a ochrany životného
prostredia, vyčerpania nerastných surovín, liečenia civilizačných nemocí,
populačnej explózie v rozvojových krajinách, drogovej závislosti najmä
mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu
týchto problémov, -
uvedomiť si a orientovať sa v problematike
nerovnomerného hospodárskeho rozvoja, etnických, rasových a náboženských
konfliktov, terorizmu a navrhovať cesty na ich odstránenie, -
chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť,
aplikovať ich v globálnom kontexte, -
tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu
problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri
vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť
druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti,
xenofóbii a diskriminácii, -
konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami
spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, -
uvedomovať si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú
identitu, pristupovať s toleranciou k identite druhých, -
zaujímať sa aktívne o politické a spoločenské
dianie u nás a vo svete, -
uznávať tradície a hodnoty svojho národa, chápať
jeho minulosť i súčasnosť v európskom a svetovom kontexte -
podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej i svetovej
kultúry a mať k nim vytvorený pozitívny vzťah.
|
Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|