NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM - rybárstvo a životné prostredie - 45084 00 - poľnohospodárstvo - 45124 00 |
|
Absolvent má:
-
zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému
zámeru, podmienkam a normám komunikácie, -
vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám
seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú či potrebnú
informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie,
obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka,
rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú
i rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej
situácie, -
ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne
a gramatické prostriedky, rozumieť menej frekventovaným lexikálnym a gramatickým
javom, vedieť ich aj používať, samostatne tvoriť súvislé hovorené a písané
prejavy, -
získať informácie z prečítaného a vypočutého
textu (určiť hlavnú tému alebo myšlienku textu, rozlíšiť základné a vedľajšie
informácie), dokázať text zaradiť do niektorých z funkčných štýlov,
orientovať sa v jeho stavbe, -
uvádzať správne bibliografické údaje a citáty,
spracovať písomné informácie najmä odborného charakteru, -
pracovať s Pravidlami pravopisu a inými jazykovými
príručkami, -
chápať literárne dielo ako špecifickú výpoveď o skutočnosti
a o vzťahu človeka k nej, -
vytvárať si predpoklady pre estetické vnímanie skutočnosti, -
vytvoriť si pozitívny vzťah k literárnemu umeniu,
založený na interpretácii ukážok z umeleckých diel, na osvojení
podstatných literárnych faktov, pojmov a poznatkov, -
pristupovať k literatúre ako k zdroju estetických
zážitkov, uplatňovať estetické a ekologické hľadiská pri pretváraní
životného prostredia, podieľať sa na ochrane kultúrnych hodnôt, -
v oblasti jazykovej poznať a používať zvukové
a grafické (pravopisné) prostriedky daného jazyka, slovnú zásobu vrátane
vybranej frazeológie v rozsahu daných tematických okruhov, vybrané
morfologické a syntaktické javy, základné spôsoby tvorby slov
(odvodzovanie a skladanie slov), vybrané javy z oblasti štylistiky, -
v oblasti pragmatickej používať osvojené jazykové
prostriedky v súvislých výpovediach a v obsahových celkoch
primerane s komunikatívnym zámerom, -
s aspektom na strategickú kompetenciu vedieť vhodne
reagovať na partnerove podnety, odhadovať významy neznámych výrazov, používať
kompenzačné vyjadrovanie, pracovať so slovníkom (prekladovým, výkladovým), používať
iné jazykové príručky a informačné zdroje, -
v oblasti socio-lingvistickej vedieť komunikovať v rôznych
spoločenských úlohách, v bežných komunikatívnych situáciách, používať
verbálne a neverbálne výrazové prostriedky v súlade so socio-kultúrnym
úzusom danej jazykovej oblasti, preukázať všeobecné kompetencie a komunikatívne
kompetencie prostredníctvom rečových schopností na základe osvojených
jazykových prostriedkov v komunikatívnych situáciách v rámci
tematických okruhov, preukázať úroveň receptívnych (vrátane interaktívnych)
a produktívnych rečových schopností, -
chápať nutnosť svojho úspešného zapojenia sa do spoločenskej
deľby práce a oceniť prospešnosť získavania nových spôsobilostí po
celý čas života, -
mať základné sociálne návyky potrebné na styk s ľuďmi
a prakticky uplatňovať pri styku s ľuďmi spoločensky uznávané
normy, -
uvedomovať si svoju národnú príslušnosť a svoje ľudské
práva, mať ochotu rešpektovať práva iných ľudí, -
chápať princípy fungovania demokratickej spoločnosti a postupy,
ako sa občan môže aktívne zapojiť do politického rozhodovania a ovplyvňovať
verejné záležitosti na rôznych úrovniach (štát – región – obec), -
v praxi uplatňovať humanitné zásady vzťahov medzi
ľuďmi a ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu, -
vytvárať si vlastné filozofické a etické názory
ako základ na sústavnejšiu a dokonalejšiu orientáciu pri posudzovaní
a hodnotení javov ľudského a občianskeho života, -
rozumieť matematickej terminológii a symbolike (množinovému
jazyku a pojmom z matematickej logiky), správne ju interpretovať a používať
z nariadení, zákonov, vyhlášok a matematiky, -
vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické
informácie v bežných profesných situáciách, pritom využívať výpočtovú
techniku a prístupné informačné i komunikačné technológie, -
osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti
medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe, -
cieľavedome pozorovať prírodné javy, vlastnosti látok a ich
premeny, -
rozvíjať finančnú a mediálnu gramotnosť, -
rozlišovať fyzikálnu a chemickú realitu, fyzikálny
a chemický model, -
vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy
medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným
zákonom, -
aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo
oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom
živote), -
poznať využitie bežných látok v priemysle, poľnohospodárstve
a v každodennom živote, ich vplyv na zdravie človeka a životné
prostredie, -
chápať umenie ako špecifickú výpoveď umelca, chápať
prínos umenia a umeleckého zážitku ako dôležitú súčasť života človeka,
vedome vyhľadávať a zúčastňovať sa kultúrnych i umeleckých
podujatí, vedieť vyjadriť verbálne svoj kultúrny zážitok, vyjadriť
vlastný názor a obhájiť ho, -
vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode
a životnému prostrediu, aktívne sa podieľať na ich ochrane, -
prejavovať aktívne postoje k vlastnému všestrannému
telesnému rozvoju, predovšetkým snahou o dosiahnutie optimálnej úrovne
telesnej zdatnosti a vlastnú pohybovú aktivitu spojiť s vedomím
potreby sústavného zvyšovaniu telesnej zdatnosti a upevňovania zdravia, -
uvedomovať si význam telesného a pohybové zdokonaľovania,
vnímať krásu pohybu, prostredia a ľudských vzťahov,
|
Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|