NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM - rybárstvo a životné prostredie - 45084 00 - poľnohospodárstvo - 45124 00 |
|
Charakteristika predmetu
Telesná výchova je povinný vyučovací predmet vo všetkých dvoch ročníkoch
nadstavbového štúdia stredných odborných škôl.
V rámci ŠVP tvorí vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb.
Uvedená oblasť vytvára priestor na uvedomenie si potreby celoživotnej
starostlivosti o svoje zdravie, osvojenie si teoretických vedomostí a praktických
skúseností o výchove k zdraviu prostredníctvom pohybových aktivít,
telesnej výchovy a športovej činnosti. Poskytuje základné informácie
o biologických, fyzických, pohybových psychologických a sociálnych
základoch zdravého životného štýlu. Spája vedomosti, návyky, postoje,
schopnosti a zručnosti o pohybe, športe, zdraví a zdravom štýle,
ktoré sú utvárané prostredníctvom realizovaných foriem vyučovania
telesnej a športovej výchovy.
Vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb tvorí 8 obsahových štandardov:
Ľudský organizmus ako celok z hľadiska
stavby a funkcie, Vplyv telesnej výchovy a športu na somatický,
funkčný a zdravotný stav človeka, Kondičná príprava a všestranne
rozvíjajúce cvičenia a pohybové hry, športový tréning, Základy
techniky a taktiky vybraných športových odvetví, odborná terminológia,
pravidlá, Regenerácia, kompenzácia,
Poradové cvičenia, Hygiena a bezpečnosť pri telesnej výchove a športe,
základy prvej pomoci, Šport a pobyt
v prírode. Regenerácia a kompenzácia je súčasťou ktoréhokoľvek
tematického celku, tvorí súčasť úvodnú, prípadne záverečné časti hodín.
Uvedené cvičenia pomáhajú adaptácii na odborný výcvik a na budúce
povolanie, kompenzujú možnosť jednostranného zaťaženia v školských
a pracovných činnostiach. Šport a pobyt v prírode sú súčasťou
troch tematických celkov, a to Atletiky, Športových hier a Diagnostiky
VPV. Realizuje sa s ohľadom na poveternostné vplyvy a náplň
jednotlivých vyučovacích hodín. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom
je telesné, funkčné a pohybové zdokonalenie, upevňovanie zdravia, zvyšovanie
telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Žiak získa kompetencie súvisiace
s poznaním a starostlivosťou o vlastné telo, pohybový rozvoj,
zdatnosť a zdravie, ktoré určujú kvalitu budúceho života v dospelosti.
Prostredníctvom uvedeného vyučovacieho predmetu sa utvára kladný vzťah k pohybovej
aktivite, k telesnej výchove a k športu. Kompetencie absolventa Kľúčové kompetencie a)
Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent
má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétnej činnosti, -
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať
rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní. b)
Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent
má:
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich
krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,
sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
predkladať primerané návrhy na rozdelenie
jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne
s učiteľom i s ostatnými, či sú schopní určené
kompetencie zvládnuť, -
samostatne pracovať a zapájať sa do práce
kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť
zodpovednosť aj za prácu druhých, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový
systém a postoje, -
určovať vážne
nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom
raste, -
stanovovať si ciele a priority podľa svojich
osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom
a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie,
sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať
sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov
nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských
vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom
v prístupe k druhým. c)
Schopnosť tvorivo riešiť
problémy Absolvent
má:
-
zhodnotiť význam rozmanitých informácií,
samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré
sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu
zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
d) Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent
má:
-
uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová, rozumová i vôľová
zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú, -
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme. Všeobecné kompetencie Absolvent
má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: Vo
vyučovacom predmete telesná výchova využívame na utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Schopnosti riešiť problémy ·
vyjadriť
alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní, ·
posudzovať
riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti
alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať
aj rôzne riešenia daného problému, ·
korigovať
nesprávne riešenia problému, ·
používať
osvojené metódy riešenia problémov aj v iných oblastiach vzdelávania
žiakov, pokiaľ sú dané metódy v týchto oblastiach aplikovateľné. Spôsobilosti využívať informačné
technológie ·
získavať
informácie v priebehu ich odborného vzdelávania využívaním všetkých
metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii, ·
zhromažďovať,
triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť
k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky. Spôsobilosť byť demokratickým občanom ·
formulovať
a prezentovať svoje postoje v priebehu ich vzdelávania využívaním
všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii, ·
preukázať
zodpovednosť za svoje vlastné správanie sa. Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|