Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

Telesná výchova
Slovenský jazyk a literatúra Anglický jazyk Konverzácia z ANJ Dejepis Ekológia Biológia Matematika Informatika Telesná výchovaStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

I. ročník
II. ročník       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie

 

Názov predmetu

telesná výchova

Časový rozsah výučby

spolu 63

Ročník

prvý, druhý,

Kód a názov študijného odboru

44508 4 rybárstvo a životné prostredie

4512 4 poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

            Telesná výchova je povinný vyučovací predmet vo všetkých dvoch ročníkoch nadstavbového štúdia stredných odborných škôl.  V rámci ŠVP tvorí vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb. Uvedená oblasť vytvára priestor na uvedomenie si potreby celoživotnej starostlivosti o svoje zdravie, osvojenie si teoretických vedomostí a praktických skúseností o výchove k zdraviu prostredníctvom pohybových aktivít, telesnej výchovy a športovej činnosti. Poskytuje základné informácie o biologických, fyzických, pohybových psychologických a sociálnych základoch zdravého životného štýlu. Spája vedomosti, návyky, postoje, schopnosti a zručnosti o pohybe, športe, zdraví a zdravom štýle, ktoré sú utvárané prostredníctvom realizovaných foriem vyučovania telesnej a športovej výchovy. 

            Vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb tvorí 8 obsahových štandardov: Ľudský organizmus ako celok z hľadiska stavby a funkcie, Vplyv telesnej výchovy a športu na somatický, funkčný a zdravotný stav človeka, Kondičná príprava a všestranne rozvíjajúce cvičenia a pohybové hry, športový tréning, Základy techniky a taktiky vybraných športových odvetví, odborná terminológia, pravidlá,  Regenerácia, kompenzácia, Poradové cvičenia, Hygiena a bezpečnosť pri telesnej výchove a športe, základy prvej pomoci, Šport a pobyt v prírode. Regenerácia a kompenzácia je súčasťou ktoréhokoľvek tematického celku, tvorí súčasť úvodnú, prípadne záverečné časti hodín. Uvedené cvičenia pomáhajú adaptácii na odborný výcvik a na budúce povolanie, kompenzujú možnosť jednostranného zaťaženia v školských a pracovných činnostiach. Šport a pobyt v prírode sú súčasťou troch tematických celkov, a to Atletiky, Športových hier a Diagnostiky VPV. Realizuje sa s ohľadom na poveternostné vplyvy a náplň jednotlivých vyučovacích hodín.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom je telesné, funkčné a pohybové zdokonalenie, upevňovanie zdravia, zvyšovanie telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti. Žiak získa kompetencie súvisiace s poznaním a starostlivosťou o vlastné telo, pohybový rozvoj, zdatnosť a zdravie, ktoré určujú kvalitu budúceho života v dospelosti. Prostredníctvom uvedeného vyučovacieho predmetu sa utvára kladný vzťah k pohybovej aktivite, k telesnej výchove a k športu.

 

Kompetencie absolventa

Kľúčové kompetencie

 

a)    Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-            vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-            podať výklad a popis konkrétnej činnosti,

-            orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní.

 

b)    Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-            významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-            rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-            predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom i s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,

-            samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

-            vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-            určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

-            stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-            plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,

-            mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,

-            prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-            prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

c)    Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-            zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-            vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-            poskytovať ľuďom informácie,

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

        d)  Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-       uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú,

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme.

Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

-       zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-       v praxi uplatňovať humanitné zásady vzťahov medzi ľuďmi a ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu,

-       prejavovať aktívne postoje k vlastnému všestrannému telesnému rozvoju predovšetkým snahou o dosiahnutie optimálnej úrovne telesnej zdatnosti a vlastnú pohybovú aktivitu spojiť s vedomím potreby sústavného zvyšovania telesnej zdatnosti a upevňovania zdravia,

-       uvedomovať si význam telesného a pohybové zdokonaľovania, vnímať krásu pohybu, prostredia a ľudských vzťahov,

-       ovládať a dodržiavať zásady dopomoci, zabrániť úrazu a poskytnúť prvú pomoc pri úraze, uplatňovať pri športe a pobyte v prírode poznatky z ochrany a tvorby životného prostredia.

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete telesná výchova využívame na utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Schopnosti riešiť problémy

·         vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

·         posudzovať riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

·         korigovať nesprávne riešenia problému,

·         používať osvojené metódy riešenia problémov aj v iných oblastiach vzdelávania žiakov, pokiaľ sú dané metódy v týchto oblastiach aplikovateľné.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

·         získavať informácie v priebehu ich odborného vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

·         zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

·         formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

·         preukázať zodpovednosť za svoje vlastné správanie sa.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Teoretické vedomosti

informačno-receptívna – výklad,

reproduktívna – rozhovor,

názorno-demonštračné,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna a individuálna práca žiakov

Diagnostika VPV

informačno-receptívne,

názorno-demonštračné,

praktické,

fixačné a diagnostické

frontálna a individuálna práca žiakov

Atletika

informačno-receptívne,

názorno-demonštračné,

praktické,

fixačné a diagnostické

frontálna a individuálna práca žiakov

Gymnastika

informačno-receptívne,

názorno-demonštračné,

praktické,

fixačné a diagnostické

frontálna a individuálna práca žiakov

Športové hry

informačno-receptívne,

názorno-demonštračné,

praktické,

fixačné a diagnostické

frontálna a individuálna práca žiakov

Netradičné športy

informačno-receptívne,

názorno-demonštračné,

praktické,

fixačné a diagnostické

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Teoretické vedomosti

Vilímová, V.: Didaktika Tělesné výchovy. Paido. Brno 2002.

Melicher, A. – Slezák, J. a kol.: Pokyny na hodnotenie vzdelávacích štandardov z telesnej výchovy žiakov stredných škôl. MŠSR CD– 2004-3178/6208-1:09

videoprojekcia,

dataprojektor,

PC

obrazový materiál, tabuľa

videokazeta,

internet, ďalšia odborná literatúra

Diagnostika VPV

Vilímová, V.: Didaktika Tělesné výchovy. Paido. Brno 2002.

Melicher, A. – Slezák, J. a kol.: Pokyny na hodnotenie vzdelávacích štandardov z telesnej výchovy žiakov stredných škôl. MŠSR CD– 2004-3178/6208-1:09

 

pásmo na meranie, telovýchovné náradie, stopky

 

Atletika

Vilímová, V.: Didaktika Tělesné výchovy. Paido. Brno 2002.

Melicher, A. – Slezák, J. a kol.: Pokyny na hodnotenie vzdelávacích štandardov z telesnej výchovy žiakov stredných škôl. MŠSR CD– 2004-3178/6208-1:09

 

pásmo na meranie, telovýchovné náradie a náčinie,  stopky

 

Gymnastika

Vilímová, V.: Didaktika Tělesné výchovy. Paido. Brno 2002.

Melicher, A. – Slezák, J. a kol.: Pokyny na hodnotenie vzdelávacích štandardov z telesnej výchovy žiakov stredných škôl. MŠSR CD– 2004-3178/6208-1:09

CD-prehrávač

telovýchovné náradie a náčinie

CD

Športové hry

Vilímová, V.: Didaktika Tělesné výchovy. Paido. Brno 2002.

Melicher, A. – Slezák, J. a kol.: Pokyny na hodnotenie vzdelávacích štandardov z telesnej výchovy žiakov stredných škôl. MŠSR CD– 2004-3178/6208-1:09

 

telovýchovné náradie a náčinie

 

Netradičné športy

Vilímová, V.: Didaktika Tělesné výchovy. Paido. Brno 2002.

Melicher, A. – Slezák, J. a kol.: Pokyny na hodnotenie vzdelávacích štandardov z telesnej výchovy žiakov stredných škôl. MŠSR CD– 2004-3178/6208-1:09

 

telovýchovné náradie a náčinie 

 

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 22, 2009