NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM - rybárstvo a životné prostredie - 45084 00 - poľnohospodárstvo - 45124 00 |
|
Charakteristika predmetu Dejepis
je povinný vyučovací predmet v prvom a druhom ročníku nadstavbového
štúdia stredných odborných škôl. Prehlbuje a upevňuje učivo
dejepisu 3-ročných učebných odborov. Daný vyučovací predmet tvorí prehľad
minulosti ľudstva s dôrazom na európsku a najmä slovenskú minulosť.
Podrobnejšie sa preberajú novšie dejiny, menej podrobnejšie staršie dejiny
a prehistória.
Dejepis spolu s humánnou zložkou zemepisu a občianskou náukou
tvorí vzdelávaciu oblasť spoločenskovedných predmetov. Je v nej však
samostatným predmetom a spolu s nimi v integračných
vzťahoch predstavuje jeden z významných prostriedkov procesu
humanizácie žiakov. Tí si v ňom osvojujú kultúru spoločenskej
komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe
oboznamovania sa s historickým procesom ako jedným zo základných
predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej spoločnosti.
Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka
ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle
odovzdávania historickej skúsenosti, či už z miestnej, regionálnej,
celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania
je predovšetkým postupné poznávanie takých historických udalostí, dejov,
javov a procesov v priestore i čase, ktoré výrazným spôsobom
ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli sa do obrazu našej
prítomnosti. Dôraz sa kladie na dejiny 19. a 20. storočia, v ktorých
môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných spoločenských
javov a problémov. Daný vyučovací
predmet vedie žiakov k úcte k vlastnému národu, k rozvíjaniu
vlastenectva ako súčasti kultivovania ich historického vedomia, v ktorom
je v popredí i úcta k iným národom a etnikám, rešpektovanie
kultúrnych a iných odlišností ľudí. Dejepis prispieva aj k rozvíjaniu
hodnotovej škály demokratickej spoločnosti. Rovnakú dôležitosť pripisuje
aj demokratickým hodnotám európskej civilizácie. Ciele vyučovacieho predmetu Za
základnú cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu študijných
predmetových kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať kvalitu získaných
poznatkov v rôznych teoretických i praktických situáciách. Žiak
má poznať, akým historickým vývinom vznikala dnešná podoba spoločnosti,
aby sa lepšie orientovali v súčasnosti. Uvedený predmet posilňuje žiakovo
vedomie národnej príslušnosti, prispieva k jeho mravnému vybaveniu a k príprave
na občiansky život v demokratickej spoločnosti.
Kompetencie absolventa Kľúčové kompetencie a)
Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent
má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný
alebo vypočutý text, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie a materiály
podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa, -
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať
rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní. b)
Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent
má:
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich
krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
overovať a interpretovať získané údaje, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,
sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový
systém a postoje, -
určovať vážne
nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom
raste, -
stanovovať si ciele a priority podľa svojich
osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom
a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie,
sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory,
postoje a správanie druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských
vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom
v prístupe k druhým. c)
Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent
má:
-
získavať samostatným štúdiom všetky nové
informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií,
samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré
sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať
rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu
zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
d) Spôsobilosť využívať
informačné technológie Absolvent
má:
-
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Absolvent
má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet. 5.1.1
Všeobecné
kompetencie Absolvent
má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií Vo
vyučovacom predmete dejepis využívame na utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálne
interakčné spôsobilosti ·
sprostredkovať
informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo) tak, aby každý
každému porozumel, ·
vyjadriť
alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver, ·
kriticky
hodnotiť informácie (časopis, internet), ·
správne
interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky. Interpersonálne a intrapersonálne
spôsobilosti ·
rozvíjať
prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére, ·
osvojiť
si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve, ·
hodnotiť
a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých. Schopnosti riešiť problémy ·
rozpoznávať
problémy v priebehu ich vzdelávania
využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom
okamihu k dispozícii, ·
vyjadriť
alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich
vzdelávaní, ·
hľadať,
navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré
by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané
metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu, ·
posudzovať
riešenie daného problému z hľadiska
jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto
hľadísk prípadne porovnávať aj rôzne
riešenia daného problému, ·
korigovať
nesprávne riešenia problému. Spôsobilosti využívať informačné
technológie ·
získavať
informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov,
ktoré majú v danom okamihu k dispozícii, ·
zhromažďovať,
triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť
k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky. Spôsobilosť byť demokratickým občanom ·
formulovať
a prezentovať svoje postoje v priebehu ich
vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré
majú v danom okamihu k dispozícii, ·
preukázať
vlastnú zodpovednosť za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť
za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku. Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|