Na úvod Hore Mapa stránok
Stredná odborná škola rybárska

Slovenský jazyk a literatúra
Slovenský jazyk a literatúra Anglický jazyk Konverzácia z ANJ Dejepis Ekológia Biológia Matematika Informatika Telesná výchovaStredná odborná škola rybárska Mošovce

 

 

 

NADSTAVBOVÉ ŠTÚDIUM

- rybárstvo a životné prostredie - 45084 00

- poľnohospodárstvo - 45124 00

I. ročník
II. ročník       

 

ŠkVP
rybárstvo a životné prostredie


 

Názov predmetu

slovenský jazyk a literatúra

Časový rozsah výučby

spolu 252 hodín

Ročník

prvý, druhý

Kód a názov študijného odboru

4508 4 rybárstvo a životné prostredie,

4512 4 poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Slovenský jazyk  a literatúra je povinný vyučovací predmet vo všetkých štyroch ročníkoch stredných odborných škôl, v nadstavbovom štúdiu a povinný maturitný predmet. 

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia a je sústredený do 13 obsahových štandardov: Verbálne vyjadrovanie, Písomné vyjadrovanie, Štylistika, Jazykové prostriedky a náuka o jazyku, Práca s textom a získavanie informácií, Literatúra v živote človeka, Staroveká a stredoveká literatúra, Humanizmus a renesancia, Barok, Novodobá slovenská literatúra, Literárny realizmus a literárna moderna, Slovenská a svetová literatúra medzi dvoma svetovými vojnami, Vývoj slovenskej literatúry po druhej svetovej vojne v kontexte so svetovou literatúrou. . Na túto vzdelávaciu oblasť ŠVP vyčlenil 3 hodiny týždenne.

Všeobecnovzdelávací predmet slovenský jazyk a literatúra v nadstavbovom štúdiu rozvíja, prehlbuje  a upevňuje učivo 3-ročných učebných odborov. Jeho obsah je štruktúrovaný do tematických celkov (téma, podtémy). Rozvíja medzizložkové a medzipredmetové vzťahy. V zložke slovenský jazyk žiaci získajú prehľad o jednotlivých jazykových štýloch, slohových postupoch i útvaroch, ako aj o jednotlivých jazykových rovinách. Do tematických celkov je integrované aj učivo o eure a základoch finančnej gramotnosti.  V literárnej zložke sa učivo zameriava na teóriu literatúry, na prehľad jednotlivých literárnych období od najstarších čias až po súčasnosť. Dôraz sa kladie na aktivitu a samostatné štúdium žiakov.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a literatúra je sprostredkovať žiakom jazykové, literárne a všeobecné kompetencie tak, aby rozvíjali komunikatívnu kompetenciu ako prostriedok na dorozumievanie a myslenie, na podávanie a výmenu informácií. V danom vyučovacom predmete sa rozvíjajú a podporujú sociálne kompetencie žiakov, ich všeobecný kultúrny rozhľad, formuje sa ich estetické cítenie a celková kultivácia vyjadrovania i správania. Cieľom literárnej výchovy je formovanie osobnosti žiaka v snahe dosiahnuť vnútorne bohatú individualitu, schopnú vysokého stupňa sebauvedomenia, kultúrnu osobnosť, ktorá dokáže pochopiť svet v jeho celistvosti a rôznorodosti.

Kompetencie absolventa

Kľúčové kompetencie:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti

Absolvent má

- vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

- reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom jazyku,

- podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

- vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

- štylizovať listy (formálne, neformálne), informačné útvary (inzerát, oznam), vyplňovať formuláre
   (životopis, žiadosť),

-  osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

- spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) i materiály podľa účelu  
   oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,

- orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote
  a v povolaní,

- vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom   
   v materinskom jazyku,

- rozlišovať rôzne druhy a techniky čítania, ovládať orientáciu  v texte a jeho rozbor z hľadiska
   kompozície i štýlu v materinskom jazyku.

 

 

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

 

Absolvent má:

- významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

- rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

- samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

- vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

- určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

- prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

 

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

 

Absolvent má:

- získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

- zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

- poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),

- spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

 

Spôsobilosť využívať informačné technológie

 

Absolvent má:

- vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

- evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

- posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

 

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

 

Absolvent má:

- konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

- poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet.

 

Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

- zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

- vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú, či potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú i rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

- ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky, rozumieť gramaticky menej frekventovaným lexikálnym i gramatickým javom a vedieť ich aj používať, samostatne tvoriť súvislé hovorené a písané prejavy,

- získať informácie z prečítaného a vypočutého textu (určiť hlavnú tému alebo myšlienku textu, rozlíšiť základné a vedľajšie informácie), dokázať text zaradiť do niektorých z funkčných štýlov, orientovať sa v jeho stavbe,

- uvádzať správne bibliografické údaje a citáty, spracovať písomné informácie najmä odborného charakteru,

- pracovať s Pravidlami slovenského pravopisu a inými jazykovými príručkami,

- chápať literárne dielo ako špecifickú výpoveď o skutočnosti a o vzťahu človeka k nej,

- vytvárať si predpoklady pre estetické vnímanie skutočnosti,

- vytvoriť si pozitívny vzťah k literárnemu umeniu, založený na interpretácii ukážok z umeleckých diel, na osvojení podstatných literárnych faktov, pojmov a poznatkov,

- pristupovať k literatúre ako k zdroju estetických zážitkov, uplatňovať estetické a ekologické hľadiská pri pretváraní životného prostredia, podieľať sa na ochrane kultúrnych hodnôt,

- v oblasti jazykovej poznať a používať zvukové a grafické (pravopisné) prostriedky daného jazyka, slovnú zásobu, vrátane  vybranej frazeológie v rozsahu daných tematických okruhov, vybrané morfologické a syntaktické javy, základné spôsoby tvorby slov (odvodzovanie a skladanie slov), vybrané javy z oblasti štylistiky,

- v oblasti pragmatickej používať osvojené jazykové prostriedky v súvislých výpovediach a v obsahových celkoch primerane s komunikatívnym zámerom,

- s aspektom na strategickú kompetenciu vedieť vhodne reagovať na partnerove podnety, odhadovať významy neznámych výrazov, používať kompenzačné vyjadrovanie, pracovať so slovníkom (prekladovým, výkladovým) a používať iné jazykové príručky a informačné zdroje,

- v oblasti socio-lingvistickej vedieť komunikovať v rôznych spoločenských úlohách, bežných komunikatívnych situáciách, používať verbálne a neverbálne výrazové prostriedky v súlade so socio-kultúrnym úzusom danej jazykovej oblasti, preukázať všeobecné kompetencie a komunikatívne kompetencie prostredníctvom rečových schopností na základe osvojených jazykových prostriedkov v komunikatívnych situáciách v rámci tematických okruhov, preukázať úroveň receptívnych (vrátane interaktívnych) a produktívnych rečových schopností,

- vytvárať si vlastné filozofické a etické názory ako základ na sústavnejšiu a dokonalejšiu orientáciu pri posudzovaní a hodnotení javov ľudského a občianskeho života,

- chápať umenie ako špecifickú výpoveď umelca, chápať prínos umenia a umeleckého zážitku ako dôležitú súčasť života človeka, vedome vyhľadávať a zúčastňovať sa kultúrnych a umeleckých podujatí, vedieť vyjadriť verbálne svoj kultúrny zážitok, vyjadriť vlastný názor a obhájiť ho.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete slovenský jazyk a literatúra využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Schopnosti riešiť problémy

*       rozpoznávať problémy v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii ,

*       vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

*       hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*       posudzovať riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*       korigovať nesprávne riešenia problému,

*       používať osvojené metódy riešenia problémov aj v iných oblastiach vzdelávania žiakov, pokiaľ sú dané metódy v týchto oblastiach aplikovateľné.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*       získavať informácie v priebehu ich odborného vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*       formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*       preukázať zodpovednosť za svoje vlastné správanie sa, vyjadrovanie v ústnom aj v písomnom prejave a spoluzodpovednosť v rozvoji jazykovej kultúry.

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do metód štúdia

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –   riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Informácia a komunikácia

informačno-receptívna -  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická -  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m. ,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Lexikológia

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Tvorenie slov

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou ,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

m. samostatnej práce,

názorno-demonštračná m. ,

fixačné a diagnostické metódy

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

 

Textotvorný proces

informačno-receptívna –- výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Jazyk v pracovnej komunikácii

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –- riešenie úloh, diskusia,

fixačné a diagnostické m.

 

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Opisný slohový postup

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor, opis,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Morfológia

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor, heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Syntax

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Publicistický štýl

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Náučný štýl

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor, opis,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Zvuková a grafická stránka jazyka

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Výkladový slohový postup

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Základy rétoriky. Rečnícky výcvik

informačno-receptívna –  výklad,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –- riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

Rozprávanie ako útvar umeleckého štýlu

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Upevnenie a prehĺbenie učiva k maturitnej skúške

reproduktívna – riadený rozhovor ,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.,

práca s knihou

 

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Všeobecné poznatky o jazyku

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Literatúra v živote človeka

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh, brainstorming,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Staroveká literatúra

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor, interpretácia,

heuristická – riešenie úloh,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Stredoveká literatúra

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – rozhovor, riešenie úloh,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov,

 

Humanizmus a renesancia

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – rozhovor, riešenie úloh,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Barok

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – rozhovor, riešenie úloh,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Klasicizmus

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – rozhovor, riešenie úloh,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Preromantizmus a romantizmus

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – rozhovor, riešenie úloh, brainstorming,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Literárny vývoj v Európe od polovice 19. storočia

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Od romantizmu k realizmu

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor ,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Literárny realizmus

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Literárna moderna

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Prehľad vývoja literatúry medzi dvoma svetovými vojnami

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

názorno-demonštračná m.,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Svetová medzivojnová literatúra

informačno-receptívna – výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –   riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Slovenská medzivojnová literatúra

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –   riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

 

Druhá svetová vojna a jej zobrazenie v svetovej a slovenskej literatúre

informačno-receptívna –   výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor

heuristická –   riešenie úloh

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Človek  v totalitnom režime

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –   riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Obraz sveta v postmodernej slovenskej a svetovej literatúre

informačno-receptívna –   výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Slovenská povojnová poézia

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Slovenská povojnová dráma

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická – riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

Človek hľadá v literatúre zdroj zábavy, napätia, dobrodružstva

informačno-receptívna –  výklad, práca s knihou,

interpretácia,

reproduktívna – riadený rozhovor,

heuristická –  riešenie úloh,

názorno-demonštračná m.,

m. samostatnej práce,

fixačné a diagnostické m.

frontálna výučba,

frontálna a

individuálna práca žiakov,

skupinová práca žiakov

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do metód štúdia

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica. SPN Bratislava 2007.

PC

rôzne príručky, encyklopédie, jazykové časopisy, učebnica,cvičebnica

tabuľa

 

internet,

školská knižnica

Informácia a komunikácia

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica. SPN Bratislava 2007.

CD-prehrávač

PC

rôzne príručky, encyklopédie, jazykové časopisy, učebnica, cvičebnica

tabuľa

 

internet,

CD-literárny text, rozhovor so spisovateľom

Lexikológia

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica. SPN Bratislava 2007.

CD-prehrávač

knižné slovníky, čítankové a odborné texty, učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

CD-umelecký text, rozhovor so spisovateľom

Tvorenie slov

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

KSSJ, učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Textotvorný proces

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Weidlerová, A., Weidler, E.: Sloh na dlani. Príroda. Bratislava 2003.

Tomko, Š.: Život na papieri. Enigma, Nitra 2004.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

knižné slovníky, čítankové a odborné texty,

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Jazyk v pracovnej komunikácii

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Tomko, Š.: Život na papieri. Enigma, Nitra 2004.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

knižné slovníky,

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Opisný slohový postup

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa,

obrazový materiál

 

Morfológia

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Syntax

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Publicistický štýl

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

Záborská,M.— Húsková, A. – Hincová, K.: Cvičebnica  3. SPN Bratislava 2008.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa,

denná tlač

 

Náučný štýl

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

Záborská,M.— Húsková, A. – Hincová, K.: Cvičebnica  3. SPN Bratislava 2008.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa,

odborné texty a publikácie

 

Zvuková a grafická stránka jazyka

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1.SPN Bratislava 2007.

 

Pravidlá slovenskej výslovnosti,

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Výkladový slohový postup

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

Záborská,M.— Húsková, A. – Hincová, K.: Cvičebnica  3. SPN Bratislava 2008.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

 

Základy rétoriky. Rečnícky výcvik

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

CD-prehrávač

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

CD – prejav

Rozprávanie ako útvar umeleckého štýlu

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

CD-prehrávač

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

CD-rozprávanie

Všeobecné poznatky o jazyku

Caltíková, M.a kol.: Slovenský jazyk pre 1. ročník stredných škôl. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2006.

Hincová K., Húsková, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. SPN. Bratislava 2007.

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

učebnica, cvičebnica,

tabuľa, obrazový materiál

 

Upevnenie a prehĺbenie učiva k maturitnej skúške

Caltíková, M. a kol.: Cvičebnica. Orbis Pictus Istropolitana. Bratislava 2007.

Kuchariková, M. – Hincová, K. – Húsková, A.: Cvičebnica 1. SPN Bratislava 2007.

 

knižné slovníky,

učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

Literatúra v živote človeka

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera, Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka1. Litera. Bratislava 1994.

CD-prehrávač

obrázky – rôzne druhy umenia, učebnica, cvičebnica,

tabuľa

 

CD-umelecký text

Staroveká literatúra

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera, Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka1. Litera. Bratislava 1994.

 

tabuľa

 

Stredoveká literatúra

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera, Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka1. Litera. Bratislava 1994.

 

magnetofón, učebnica, čítanka,

tabuľa

magnetofónová kazeta – Proglas

Humanizmus a renesancia

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 1. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka,

tabuľa

 

Barok

 

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 1 Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

melecké texty, učebnica, čítanka,

tabuľa

 

 

 

 

Klasicizmus

 

 

 

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 1 Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Preromantizmus a romantizmus

 

 

 

Obert, V. a kol.: Literatúra 1. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 1 Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

CD-prehrávač

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

CD– Túry do literatúry

Literárny vývoj v Európe od polovice 19. Storočia

Obert, V. a kol.: Literatúra 2. Litera. Bratislava 1994.

 

 

tabuľa, učebnica

 

 

Od romantizmu k realizmu

Obert, V. a kol.: Literatúra 2. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 2 Litera. Bratislava 1994

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Literárny realizmus

Obert, V. a kol.: Literatúra 2. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 2 Litera. Bratislava 1994

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

videoprojekcia

 umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

videokazeta

Literárna moderna

Obert, V. a kol.: Literatúra 2. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 2 Litera. Bratislava 1994

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Prehľad vývoja literatúry medzi dvoma svetovými vojnami

Obert, V. a kol.: Literatúra 3. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 3. Litera. Bratislava 1994

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

učebnica,

tabuľa

 

Svetová medzivojnová literatúra

Obert, V. a kol.: Literatúra 3. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 3. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Slovenská medzivojnová literatúra

Obert, V. a kol.: Literatúra 3. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 3. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

CD-prehrávač

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

CD-Túry do literatúry

Druhá svetová vojna a jej zobrazenie v svetovej a slovenskej literatúre

Obert, V. a kol.: Literatúra 4. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 4. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

učebnica,

tabuľa

 

Človek  v totalitnom režime

Obert, V. a kol.: Literatúra 4. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 4. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Obraz sveta v postmodernej slovenskej a svetovej literatúre

Obert, V. a kol.: Literatúra 4. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 4. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Slovenská povojnová poézia

Obert, V. a kol.: Literatúra 4. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 4. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

CD-prehrávač

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

CD-Túry do literatúry

Slovenská povojnová dráma

Obert, V. a kol.: Literatúra 4. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 4. Litera. Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

 

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

 

Človek hľadá v literatúre zdroj zábavy, napätia, dobrodružstva

Obert, V a kol.: Literatúra 4. Litera. Bratislava 1994.

Ihnátková, N. a kol.: Čítanka 4. Liter . Bratislava 1994.

Caltíková, M.: Slovenský jazyk a literatúra. Enigma. Nitra 2003.

 

CD-prehrávač, videoprojekcia

umelecké texty, učebnica, čítanka, obrazový materiál,

tabuľa

CD, videokazeta

 

 

Send mail to petermatula@souparmt.edu.sk with questions or comments about this web site.
Last modified: júla 27, 2009