|
Charakteristika predmetu Dejepis
je povinný vyučovací predmet v prvom a druhom ročníku
nadstavbového štúdia stredných odborných škôl. Prehlbuje a upevňuje
učivo dejepisu 3-ročných učebných odborov. Daný vyučovací
predmet tvorí prehľad minulosti ľudstva s dôrazom na európsku
a najmä slovenskú minulosť. Podrobnejšie sa preberajú novšie
dejiny, menej podrobnejšie staršie dejiny a prehistória.
Dejepis spolu s humánnou zložkou zemepisu a občianskou náukou
tvorí vzdelávaciu oblasť spoločenskovedných predmetov. Je v nej
však samostatným predmetom a spolu s nimi v integračných
vzťahoch predstavuje jeden z významných prostriedkov procesu
humanizácie žiakov. Tí si v ňom osvojujú kultúru spoločenskej
komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe
oboznamovania sa s historickým procesom ako jedným zo základných
predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej spoločnosti.
Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka
ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle
odovzdávania historickej skúsenosti, či už z miestnej, regionálnej,
celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej
odovzdávania je predovšetkým postupné poznávanie takých historických
udalostí, dejov, javov a procesov v priestore i čase, ktoré
výrazným spôsobom ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli
sa do obrazu našej prítomnosti. Dôraz sa kladie na dejiny 19. a 20.
storočia, v ktorých môžeme nájsť z väčšej časti
korene súčasných spoločenských javov a problémov.
Daný vyučovací predmet vedie žiakov k úcte k vlastnému
národu, k rozvíjaniu vlastenectva ako súčasti kultivovania ich
historického vedomia, v ktorom je v popredí i úcta k iným
národom a etnikám, rešpektovanie kultúrnych a iných odlišností
ľudí. Dejepis prispieva aj k rozvíjaniu hodnotovej škály
demokratickej spoločnosti. Rovnakú dôležitosť pripisuje aj
demokratickým hodnotám európskej civilizácie. Ciele vyučovacieho predmetu Za
základnú cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu študijných
predmetových kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať
kvalitu získaných poznatkov v rôznych teoretických i praktických
situáciách. Žiak má poznať, akým historickým vývinom vznikala dnešná
podoba spoločnosti, aby sa lepšie orientovali v súčasnosti.
Uvedený predmet posilňuje žiakovo vedomie národnej príslušnosti,
prispieva k jeho mravnému vybaveniu a k príprave na občiansky
život v demokratickej spoločnosti.
Kompetencie absolventa Kľúčové
kompetencie a)
Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent
má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje
názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný
alebo vypočutý text, -
podať výklad a popis konkrétneho
objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato,
ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie a materiály
podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa, -
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať
rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní. b)
Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent
má:
-
významne sa podieľať na stanovení
zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu
vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy
a projekty, -
overovať a interpretovať získané údaje, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,
sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať
hodnotový systém a postoje, -
určovať
vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch
a osobnostnom raste, -
stanovovať si ciele a priority podľa
svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom
a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly,
sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať
názory, postoje a správanie druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových
medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom,
nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým. c)
Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent
má:
-
získavať samostatným štúdiom všetky nové
informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí
problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií,
samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť
len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému,
zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom
kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre
voľbu konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu
zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
d) Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent
má:
-
vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Absolvent
má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na
svet. 5.1.1
Všeobecné
kompetencie Absolvent
má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií Vo
vyučovacom predmete dejepis využívame na utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie
stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálne
interakčné spôsobilosti ·
sprostredkovať
informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo) tak, aby každý
každému porozumel, ·
vyjadriť
alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver, ·
kriticky
hodnotiť informácie (časopis, internet), ·
správne
interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky. Interpersonálne a intrapersonálne
spôsobilosti ·
rozvíjať
prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére, ·
osvojiť
si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve, ·
hodnotiť
a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých. Schopnosti riešiť problémy ·
rozpoznávať
problémy v priebehu ich vzdelávania
využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom
okamihu k dispozícii, ·
vyjadriť
alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich
vzdelávaní, ·
hľadať,
navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje,
ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ
doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu, ·
posudzovať
riešenie daného problému z hľadiska
jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto
hľadísk prípadne porovnávať aj
rôzne riešenia daného problému, ·
korigovať
nesprávne riešenia problému. Spôsobilosti využívať informačné
technológie ·
získavať
informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov,
ktoré majú v danom okamihu k dispozícii, ·
zhromažďovať,
triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by
mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové
poznatky. Spôsobilosť byť demokratickým
občanom ·
formulovať
a prezentovať svoje postoje v priebehu ich
vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré
majú v danom okamihu k dispozícii, ·
preukázať
vlastnú zodpovednosť za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť
za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku. Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú
nasledovné učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|