Home Up Mapa stránok

Ekológia

školský vzdelávaci program                                           
Sl. jazyk a lit. Anglický jazyk Konverzácia AJ Ruský jazyk Dejepis Ekológia Biológia Mattematika Informatika Ekonomika a pod. Účtovnictvo Manažment a mark. Ochrana prírody Rybárstvo Ryb. technolog. Vod. hosp. Pestov. rastlín Chov zvierat Mechanizácia Učeb. prax Ryb. vo voľ. vodách Spracovanie rýb Choroby rýb Chov akv. rýb Chov vodnej hyd. Šp. stroje a zar. Spr. poľ. prod. Psychológ. trhu Pod., obch. a sl.

 

2. ročník

 

Názov predmetu

 ekológia

Časový rozsah výučby

spolu 5 konzultačných hodín

Ročník

 druhý, nadstavbové štúdium, externé – diaľkové

Kód a názov študijného odboru

4508 4 rybárstvo a životné prostredie

4512 4 poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti „Človek a príroda“ ŠVP 42, 45 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Predmet sa vytvoril zo štandardu č. 10 Človek a životné prostredie“. Na túto vzdelávaciu oblasť je vyčlenená jedna vyučovacia hodina v prvom ročníku a jedna hodina v druhom ročníku. Predmet ekológia v študijných odboroch nadstavbového štúdia svojím obsahom nadväzuje na učivo základnej školy v predmete prírodopis. Obsah učiva predmetu ekológia je štruktúrovaný do tematických celkov. Vedomosti, ktoré žiaci získajú, sa podieľa na formovaní ekologického myslenia, cítenia a postojov žiakov a na tvorbe hierarchie hodnôt z aspektu trvalo udržateľného rozvoja. Učivo sa skladá z poznatkov o ekológii ako vede v systéme ostatných prírodných vied, o prostredí organizmov, o populácii a ekosystéme, o etológii a súčasných problémoch životného prostredia človeka.

Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie , aby získané poznatky z predmetu ekológia mohli využiť aj v občianskom živote, hlavne v aktívnom prístupe ochrany životného prostredia človeka.

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu ekológia majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak má možnosť spolupracovať s učiteľom, učiteľ však má žiaka motivovať a povzbudzovať k jeho aktivite.

Vzhľadom na charakter predmetu predpokladá sa vo vyučovacom procese využívať nielen teoretické ale aj empirické poznávanie.

V tomto predmete sa budú rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie komunikačné a sociálne interakčné, intrapersonálne a interpersonálne, spôsobilosť využívať informačné technológie a spôsobilosť byť demokratickým občanom. Dôležitou súčasťou teoretického vyučovanie je upevňovať, prehlbovať a systematizovať získané poznatky  a spájať ich s poznatkami z iných, hlavne odborných predmetov.

Hodnotenie predmetu bude v súlade s kritériami hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom predmetu ekológia v študijnom odbore 4508 4 rybárstvo a životné prostredie a 4512 4 poľnohospodárstvo je prehĺbiť  a do širších súvislostí rozvinúť poznanie podstaty ekologických zákonitostí  a ich význam pre  ochranu životného prostredia.

Žiaci získajú poznatky  o základných ekologických pojmoch, vzťahoch a závislosťou medzi biotickými a abiotickými faktormi prostredia a organizmami, o vplyve ekologických faktorov na organizmy. Predmet má aj motivačný charakter, má u žiakov upevniť záujem o ekologickú kultúru a schopnosť riešiť prístup k prostrediu z hľadiska odboru rybárstvo.

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete ekológia využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie metódy, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

-       osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,

-       pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-       významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,

-       samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu,

-       vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém  a postoje,

-       určovať  vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,

-       stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,

-       overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,

-       prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,

-       prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

 

-       získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.     

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-       chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-       posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

-       poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,

-       uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,

-       dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí,

-       konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,

-       podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej a svetovej kultúry a mať i nim vytvorený pozitívny vzťah.

Všeobecné kompetencie

Absolvent má:

-               v praxi ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu,

-               vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,

-               osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi,

-               cieľavedome pozorovať prírodné javy

-               aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied

-               vytvoriť si pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Ekológia ako veda

 

výklad

riadený rozhovor

Sokratovský rozhovor

 

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Organizmus a prostredie

výklad

riadený rozhovor

rozhovor,

riešenie úloh

fixačné metódy

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Populácia a ekosystém

výklad

riadený rozhovor

rozhovor, riešenie úloh

fixačné metódy

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Etológia

výklad

riadený rozhovor

rozhovor,

riešenie úloh

fixačné metódy

frontálna výučba

práca s knihou

frontálna a individuálna práca žiakov

 

Súčasné problémy životného prostredia človeka

výklad

riadený rozhovor

fixačné metódy

sa;mostatná práca žiakov

frontálna výučba

práca s knihou

individuálna práca žiakov

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

 

 

 

 

 

Ekológia ako veda

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

Internet

 

tabuľa

 

Organizmus a prostredia

Kvaničková D.: Základy ekológie SPN, Bratislava 1991

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

Gréserová D., Holíková K.: Biológia a ekológia , PRÍRODA, Bratislava, 2002

Internet

dataprojekto

videotechnika

 

CD – Voda surovina v ohrození

tabuľa

internet

 

Populácia a ekosystém

Kvaničková D.: Základy ekológie SPN, Bratislava 1991

Gréserová D., Holíková K.: Biológia a ekológia , PRÍRODA, Bratislava, 2002

meotar

fólie

tabuľa

internet

Etológia

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

Internet

dataprojektor

 

internet

Súčasné problémy životného prostredia človeka

Gréserová D., Holíková K.: Biológia a ekológia , PRÍRODA, Bratislava, 2002

Riman J.: Základy ekológie,

IMPRO, Litera, Bratislava, 1995

Internet

dataprojektor

 

internet

 

 

Home ] Up ] 2. ročník ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: septembra 01, 2010