|
Charakteristika predmetu Obsah
výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti „Človek
a príroda“ ŠVP 42, 45 poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo.
Predmet sa vytvoril zo štandardu č. 10 Človek
a životné prostredie“. Na túto vzdelávaciu oblasť je vyčlenená
jedna vyučovacia hodina v prvom ročníku a jedna hodina v druhom
ročníku. Predmet ekológia v študijných odboroch nadstavbového štúdia
svojím obsahom nadväzuje na učivo základnej školy v predmete prírodopis.
Obsah učiva predmetu ekológia je štruktúrovaný do tematických celkov.
Vedomosti, ktoré žiaci získajú, sa podieľa na formovaní ekologického
myslenia, cítenia a postojov žiakov a na tvorbe hierarchie hodnôt z aspektu
trvalo udržateľného rozvoja. Učivo sa skladá z poznatkov o ekológii
ako vede v systéme ostatných prírodných vied, o prostredí organizmov,
o populácii a ekosystéme, o etológii a súčasných problémoch
životného prostredia človeka. Predmet
vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne
vzťahy budovali na základe tolerancie , aby získané poznatky z predmetu
ekológia mohli využiť aj v občianskom živote, hlavne v aktívnom
prístupe ochrany životného prostredia človeka. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu ekológia majú stimulovať rozvoj
poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť
a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých
žiak má možnosť spolupracovať s učiteľom, učiteľ však má žiaka
motivovať a povzbudzovať k jeho aktivite. Vzhľadom
na charakter predmetu predpokladá sa vo vyučovacom procese využívať nielen
teoretické ale aj empirické poznávanie. V tomto
predmete sa budú rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie
komunikačné a sociálne interakčné, intrapersonálne a interpersonálne,
spôsobilosť využívať informačné technológie a spôsobilosť byť
demokratickým občanom. Dôležitou súčasťou teoretického vyučovanie je
upevňovať, prehlbovať a systematizovať získané poznatky
a spájať ich s poznatkami z iných, hlavne odborných
predmetov. Hodnotenie
predmetu bude v súlade s kritériami hodnotenia v každom vzdelávacom
výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského
vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky
hodnotenia. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom
predmetu ekológia v študijnom odbore 4508 4 rybárstvo a životné
prostredie a 4512 4 poľnohospodárstvo je prehĺbiť
a do širších súvislostí rozvinúť poznanie podstaty ekologických
zákonitostí a ich význam pre
ochranu životného prostredia. Žiaci
získajú poznatky o základných
ekologických pojmoch, vzťahoch a závislosťou medzi biotickými a abiotickými
faktormi prostredia a organizmami, o vplyve ekologických faktorov na
organizmy. Predmet má aj motivačný charakter, má u žiakov upevniť záujem
o ekologickú kultúru a schopnosť riešiť prístup k prostrediu
z hľadiska odboru rybárstvo. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: Vo
vyučovacom predmete ekológia využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie metódy,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho
výsledku, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých
cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie, -
samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
určovať vážne nedostatky
a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom
raste, -
stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností,
záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok, -
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie
druhých, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť
problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce
sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností
riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť využívať
informačné technológie Absolvent má:
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, -
podporovať
hodnoty miestnej, národnej, európskej a svetovej kultúry a mať i nim
vytvorený pozitívny vzťah. Všeobecné
kompetencie Absolvent má:Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|