|
Charakteristika predmetu Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní,
pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť
analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia
problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a
postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný
prostriedok komunikácie. Poslaním vyučovania informatiky je viesť žiakov
k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci
s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak
informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov
informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania
informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť
spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných
technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov,
celoškolských programov a pri riadení školy. Systematické základné vzdelanie v oblasti
informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre
produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej
spoločnosti, ktorú budujeme. Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny
rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na
štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné
technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky
široký priestor na motiváciu a praktické projekty. Ciele vyučovacieho predmetu Cieľom vyučovania
informatiky na strednej škole je naučiť žiakov základné pojmy,
postupy a prostriedky informatiky, budovať informatickú kultúru, t.j. vychovávať
k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním
právnych a etických zásad používania informačných technológií a
produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu
informatika a aplikovaním informačných technológií (IT) vo vyučovaní iných
predmetov a v organizovaní a riadení školy. Tematické celky sú zamerané
predovšetkým na rozvoj zručností potrebných v praxi ( písanie a editácia
úradnej korešpodencie). Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií Vo
vyučovacom predmete informatika využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
·
vyjadrovať
a zdôvodňovať svoje názory, ·
reprodukovať
a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom
jazyku, ·
vyjadrovať
sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne, ·
vedieť
samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na
druh oznámenia a širší okruh užívateľov, ·
osvojovať
si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov, ·
spracovávať
písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa
účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa, ·
orientovať
sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam
v osobnom živote a v povolaní, ·
ovládať
operácie pri práci s počítačom, ·
pochopiť
a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,
ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať
v podmienkach otvoreného trhu práce, ·
pochopiť
a osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane
možnosti učenia sa formou on-line, ·
oboznámiť
sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie
problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné
vzdelávania, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi
komunitami. Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti ·
významne
sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré
smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, ·
vedieť
samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať,
pozorovať, triediť a merať hypotéza, ·
overovať
a interpretovať získané údaje, ·
rozhodovať
o princípoch kontrolného mechanizmu, ·
rozvíjať
vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie, ·
samostatne
predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný, ·
predkladať
primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov
tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými,
či sú schopní určené kompetencie zvládnuť, ·
ovládať
základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja, ·
vytvárať,
objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, ·
určovať
vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch
a osobnostnom raste, ·
stanovovať
si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov,
pracovnej orientácie a životných podmienok, ·
plniť
plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať
formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného
rozhodovania, ·
overovať
získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých, ·
mať
zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný
rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí, ·
prijímať
a plniť zodpovedne dané úlohy, ·
predkladať
spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti
posudzovať návrhy druhých, ·
prispievať
k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným
konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.
Schopnosť tvorivo riešiť problémy ·
objasňovať
formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať
za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá, ·
získavať
samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu
neznámych oblastí problému, ·
zhodnotiť
význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie,
vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, ·
určovať
najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich
klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach,
stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, ·
vedieť
vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, ·
poskytovať
ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie), ·
vedieť
ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
·
spolupracovať
pri riešení problémov s inými ľuďmi.
Podnikateľské spôsobilosti ·
využívať
zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať
kritiku od druhých, ·
dokázať
vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou
trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie ·
zoznámiť
sa s rôznymi druhmi počítačových programov a spôsobom ich
obsluhy, ·
ovládať
obsluhu periférnych zariadení
potrebných pre činnosť používaného programu, ·
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania, ·
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, ·
vybrať
kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické),
ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie, ·
graficky
znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha
pri kvantitatívnom riešení úlohy, ·
komunikovať
elektronickou poštou, využívať prostriedky online a offline komunikácie, ·
evidovať,
triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci, ·
chrániť
informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním, ·
posudzovať
vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným
informáciám a byť mediálne gramotný. Spôsobilosť byť demokratickým občanom ·
porozumieť
systémovej (globálnej) podstate sveta, ·
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, ·
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, ·
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, ·
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov, ·
chápať
problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov,
zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných
surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových
krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne
pristupovať k riešeniu týchto problémov, Všeobecné kompetencie ·
vyhľadávať,
hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných
profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné
informačné a komunikačné technológie, Odborné kompetencie ·
ovládať
a používať odbornú terminológiu svojho odboru, ·
vedieť
sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách,
technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových
poznatkoch súvisiacich s rybárstvom ·
pracovať
s registračnou pokladňou, Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|