|
Charakteristika predmetu Odborný
premet vodné hospodárstvo svojim obsahom nadväzuje na učivo rybnikárstva,
ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný do
tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná do
2. a 3. ročníka štúdia.
Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú pri štúdiu v tomto
predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou vodného
prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína vysvetlením
významu a účelu predmetu vodné hospodárstvo a významom výstavby
rybníkov. Ďalej pokračuje vymenovaním najvýznamnejších vodných stavieb u nás
a v zahraničí s dôrazom na ich charakteristické vlastnosti a dôležité
parametre. V
odbornom predmete vodné hospodárstvo žiak získa vedomosti o stavebných
materiáloch a stavebných hmotách používaných pre rybničné stavby, ich
rozdelení a charakteristike. Učivo sa skladá z poznatkov o využívaní
prírodných materiálov, ich vhodnosti použitia, vlastnostiach a charakteristike,
požívaní umelých a izolačných stavebných materiálov a ich
vhodnosti pre stavbu hrádzi. Žiaci
si osvoja aj poznatky o zakladaní a znovuzriaďovaní rybníkov a sadiek,
ich význame, výbere lokality a podmienkach pri výstavbe rybníkov. Získajú
poznatky o základných typoch rybničných hrádzi, ich konštrukcií a rozdelení
a spojení s podložím. Žiaci sa oboznámia so zariadeniami na rybníkoch,
prítokových a odtokových kanáloch, výpustných zariadeniach, stavbe
Dubraviových rybníkov, stavbe plôdikových výťažníkov, hlavných rybníkov
a sádok a ich oprave a údržbe. V odbornom predmete vodné
hospodárstvo sa žiaci oboznámia so zariadeniami pre umelý chov rýb, výbere
lokality pre stavbu liahne, stavbu kruhových rybníčkov, stavbu pstruhových
rybníkov a náhonov. Žiaci
si osvoja aj poznatky z hydrológie a hydrauliky. Oboznámia sa s meraním
vodných stavov a vplyvom vodných stavov na rybárstvo. V odbornom
predmete vodné hospodárstvo sa
zoznámia s úpravami vodných tokov, budovaním rybích prechodov, budovaním
ďalších stavieb na tokoch a revitalizáciou tokov. Odborný
predmet vodné hospodárstvo je medzipredmetovo previazaný s odbornými
vyučovacími predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí, rybárstvo
vo voľných vodách, a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na
proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet
vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne
vzťahy budovali na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu vodné hospodárstvo majú
stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú
sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou
tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu vodné hospodárstvo v študijnom odbore 4215 6 rybárstvo
je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného
prostredia rýb, o používaných materiáloch pri stavbe rybníkov, o zakladaní
a znovuzriaďovaní rybníkov, rybničných hrádzi, zariadení na rybníkoch,
o stavbe Dubraviových rybníkov, plôdikových výťažníkov a hlavných
rybníkov a sadiek a tak formovať logické myslenie a rozvíjať
vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom
vzdelávaní, v učebnej praxi a občianskom živote. Žiaci získavajú
poznatky o zariadeniach pre umelý chov rýb, o úprave tokov a budovaní
a význame rybích prechodov o vzťahoch a súvislostiach medzi životným
prostredím – vodou a vodnými organizmami, osvoja si základné vzťahy
medzi organizmom a vonkajším prostredím. Výchovno – vzdelávací
proces v odbornom predmete vodné hospodárstvo smeruje k pochopeniu
prírody ako celku a cieľom je
chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa systém, chápať
organizmus v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho
celku, chápať vodné stavby ako životné prostredie rýb v systéme živej
prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky a upevňovať
kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: V
odbornom predmete vodné hospodárstvo využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text
v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie
(osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy
medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom
jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na
procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného
pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného
trhu práce, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne
myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa
priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
uvedomiť
si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú
jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť
a budúcnosť, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo
odbornom predmete ichtyológia využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Požadované
vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|