Názov
predmetu
|
spracovanie
poľnohospodárskych produktov
|
Časový
rozsah výučby
|
10,5
konzultačných hodín
|
Ročník
|
prvý,
druhý
|
Kód
a názov študijného odboru
|
4512 4
00 poľnohospodárstvo
|
Vyučovací
jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je poskytnúť
žiakom najdôležitejšie poznatky z technológie spracovania rastlinných a živočíšnych
výrobkov v spracovateľskom priemysle a niektorých výrobkov aj v podmienkach
fariem. Žiaci si osvoja poznatky aj z hodnotenia rastlinných a živočíšnych
výrobkov ako potravinových článkov, poznatky o využívaní vedľajších výrobkov
spracovateľského priemyslu na kŕmne účely ako i základné poznatky o
priemyselnej výrobe krmív. Obsah predmetu nadväzuje na učivo osvojené v
predmetoch chémia, biológia, pestovanie rastlín, chov zvierat, rastlinná a
živočíšna výroba. Predmet prispieva k prehĺbeniu odborného profilu
absolventa.
Rámcový rozpis učiva predpokladá, že učiteľ v rámci predmetovej
komisie tvorivo rozpracuje konkrétne ciele a obsah vo svojom tematickom pláne
podľa podmienok školy, regionálnych potrieb aj možnosti uplatnenia
absolventov.
Rozpis učiva je rozpracovaný na minimálnu časovú dotáciu. Pri
zvolení si inej dotácie, podľa potrieb konkrétneho odborného zamerania, učiteľ
predmetu v spolupráci s predmetovou komisiou na škole prispôsobí rozsah i
obsah rozpisu učiva učebnej osnovy vo svojom tematickom pláne. Pritom dbá o
to, aby koncepcia predmetu bola zachovaná.
V cvičeniach si žiaci prehlbujú vedomosti a získajú zručnosti
pri odbere vzoriek vybraných poľnohospodárskych výrobkov, metódach kvalitatívnych
a kvantitatívnych rozborov prístrojového a materiálového zabezpečenia
jednotlivých rozborov.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom vyučovacieho predmetu spracovanie poľnohospodárskych produktov
je rozšíriť a prehĺbiť získané vedomosti z iných predovšetkým
odborných predmetov, získať základné vedomosti zo spracovania a finalizácie
poľnohospodárskych produktov vyrobených v prvovýrobe, získať základy
obchodných činností a vedomosti z oblasti legislatívy a požiadaviek
na správnu výrobnú prax predovšetkým z hľadiska bezpečnosti potravín.
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií:
Vo
vyučovacom predmete spracovanie poľnohospodárskych produktov využívame pre
utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné
a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
vyjadrovať
a zdôvodňovať svoje názory,
reprodukovať
a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom,
vyjadrovať
sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,
vedieť
samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na
druh oznámenia a širší okruh užívateľov,
osvojovať
si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,
spracovávať
písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa
účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,
orientovať
sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam
v osobnom živote a v povolaní,
mať
prehľad o možnostiach spracovateľského priemyslu,
pochopiť
a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,
ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať
v podmienkach otvoreného trhu práce,
oboznámiť
sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie
problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné
vzdelávania, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi
komunitami.
Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti
významne
sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré
smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,
vedieť
samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať,
pozorovať, triediť a merať hypotéza,
overovať
a interpretovať získané údaje,
rozhodovať
o princípoch kontrolného mechanizmu,
rozvíjať
vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie,
samostatne
predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný,
predkladať
primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov
tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými,
či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,
ovládať
základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,
vytvárať,
objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje,
určovať
vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch
a osobnostnom raste,
stanovovať
si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov,
pracovnej orientácie a životných podmienok,
plniť
plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať
formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného
rozhodovania,
overovať
získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,
mať
zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný
rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,
prijímať
a plniť zodpovedne dané úlohy,
predkladať
spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti
posudzovať návrhy druhých,
prispievať
k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným
konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.
Schopnosť tvorivo riešiť problémy
objasňovať
formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať
za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,
získavať
samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu
neznámych oblastí problému,
zhodnotiť
význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie,
vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,
určovať
najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich
klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach,
stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
vedieť
vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho,
poskytovať
ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie),
vedieť
ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
spolupracovať
pri riešení problémov s inými ľuďmi.
Podnikateľské spôsobilosti
využívať
zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať
kritiku od druhých,
dokázať
vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou
trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
vybrať
kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické),
ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
evidovať,
triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,
posudzovať
vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným
informáciám.
Spôsobilosť byť demokratickým občanom
porozumieť
systémovej (globálnej) podstate sveta,
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme,
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov,
chápať
problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov,
zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných
surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových
krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne
pristupovať k riešeniu týchto problémov,
Všeobecné kompetencie
vyhľadávať,
hodnotiť, triediť, používať informácie v bežných profesných situáciách
a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné
a komunikačné technológie,
Odborné kompetencie
ovládať
a používať odbornú terminológiu svojho odboru,
vedieť
sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách,
technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových
poznatkoch súvisiacich so spracovaním produktov poľnohospodárstva
posudzovať
vstupnú surovinu pre spracovanie,
hodnotiť
vplyv prostredia na kvalitu výrobkov,
ovládať
ochranu zvierat pred týraním,
spôsoby
uchovávania poľnohospodárskych produktov a výrobkov v požadovanej
kvalite,
ovládať
technologické postupy spracovania poľnohospodárskych výrobkov,
ovládať
spôsoby balenia, označovania a distribúcie,
ovládať
príslušnú legislatívu,
stanoviť
kritické kontrolné body vo výrobe a navrhovať účinné opatrenia.
Stratégia vyučovania
Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov
tematického celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
1.
Úvod
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
skupinová
práca žiakov
|
2.
Potravinová bezpečnosť
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
3.
Hodnotenie rastlinných výrobkov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
4.
Uchovávanie rastlinných produktov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné,
exkurzia
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
5.
Poľnohospodársky priemysel
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné,
exkurzia
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
6.
Spracovanie a nákup ovocia a zeleniny
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
2.
ročník
|
1.
Technológia spracovania mäsa
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
2.
Technológia spracovania mlieka
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
3.
Technológia spracovania vajec
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Učebné zdroje
Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
Názov
tematického celku
|
Odborná
literatúra
|
Didaktická
technika
|
Materiálne
výučbové prostriedky
|
Ďalšie
zdroje
(internet,
knižnica, ...
|
1.
Úvod
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
intermet
|
2.
Potravinová bezpečnosť
|
|
Dataprojektor,
PC
|
pláno
|
internet
|
3.
Hodnotenie rastlinných výrobkov
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
internet
|
4.
Uchovávanie rastlinných produktov
|
|
Dataprojektor,
PC
|
pláno
|
internet
|
5.
Poľnohospodársky priemysel
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
internet
|
6.
Spracovanie a nákup ovocia a zeleniny
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
internet
|
2.
ročník
|
1.
Technológia spracovania mäsa
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
internet
|
2.
Technológia spracovania mlieka
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
internet
|
3.
Technológia spracovania vajec
|
|
Dataprojektor,
PC
|
plátno
|
internet
|
|