| |
Názov
predmetu
|
|
Časový
rozsah výučby
|
spolu
11 konzultačných hodín
|
Ročník
|
prvý
|
Kód
a názov študijného odboru
|
45084
00 rybárstvo a životné prostredie
|
Vyučovací
jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je
poskytnúť žiakom najdôležitejšie poznatky z technológie spracovania rýb,
sladkovodných a najdôležitejších rýb dovážaných na Slovensko, v
spracovateľskom priemysle a niektorých výrobkov aj v podmienkach fariem. Žiaci
si osvoja poznatky aj z hodnotenia rybacích výrobkov ako potravinových článkov,
poznatky o využívaní vedľajších výrobkov spracovateľského priemyslu na
kŕmne účely, právne predpisy týkajúce sa oblasti spracovania rýb,
predovšetkým na Potravinový kodex, požiadavky na balenie a označovanie
výrobkov z rýb. Obsah predmetu nadväzuje na učivo osvojené v
predmetoch chémia, biológia, chov rýb. Predmet prispieva k prehĺbeniu odborného
profilu absolventa.
Rozpis učiva je spracovaný v rámci predmetovej komisie a naväzuje
na reélne podmienok školy, regionálne potreby ako aj možnosti uplatnenia
absolventov.
V exkurziách a cvičeniach si žiaci prehlbujú vedomosti a získajú
zručnosti pri odbere vzoriek, metódach kvalitatívnych a kvantitatívnych
rozborov prístrojového a materiálového zabezpečenia jednotlivých rozborov.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom vyučovacieho predmetu spracovanie rýb je rozšíriť a prehĺbiť
získané vedomosti z iných predovšetkým rybárskych predmetov, získať
základné vedomosti zo spracovania a finalizácie ako sladkovodných rýb,
tak aj základných morských rýb dovážaných na Slovensko, získať základy
obchodných činností a vedomosti z oblasti legislatívy a požiadaviek
na správnu výrobnú prax predovšetkým z hľadiska bezpečnosti potravín.
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií:
Vo
vyučovacom predmete spracovanie rýb využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
vyjadrovať
a zdôvodňovať svoje názory,
reprodukovať
a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom
jazyku,
vyjadrovať
sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,
vedieť
samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na
druh oznámenia a širší okruh užívateľov,
osvojovať
si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,
spracovávať
písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa
účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,
orientovať
sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam
v osobnom živote a v povolaní,
ovládať
operácie pri spracovaní rýb,
pochopiť
a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku,
ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať
v podmienkach otvoreného trhu práce,
oboznámiť
sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie
problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné
vzdelávania, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi
komunitami.
Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti
významne
sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré
smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,
vedieť
samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať,
pozorovať, triediť a merať hypotéza,
overovať
a interpretovať získané údaje,
rozhodovať
o princípoch kontrolného mechanizmu,
rozvíjať
vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie,
samostatne
predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný,
predkladať
primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov
tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými,
či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,
ovládať
základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom
prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,
vytvárať,
objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje,
určovať
vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch
a osobnostnom raste,
stanovovať
si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov,
pracovnej orientácie a životných podmienok,
plniť
plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať
formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného
rozhodovania,
overovať
získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,
mať
zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný
rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,
prijímať
a plniť zodpovedne dané úlohy,
predkladať
spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti
posudzovať návrhy druhých,
prispievať
k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným
konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.
Schopnosť tvorivo riešiť problémy
objasňovať
formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať
za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,
získavať
samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu
neznámych oblastí problému,
zhodnotiť
význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie,
vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,
určovať
najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich
klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach,
stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
vedieť
vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho,
poskytovať
ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie),
vedieť
ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
spolupracovať
pri riešení problémov s inými ľuďmi.
Podnikateľské spôsobilosti
využívať
zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať
kritiku od druhých,
dokázať
vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou
trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
vybrať
kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické),
ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
evidovať,
triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,
posudzovať
vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným
informáciám.
Spôsobilosť byť demokratickým občanom
porozumieť
systémovej (globálnej) podstate sveta,
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme,
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov,
chápať
problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov,
zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných
surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových
krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne
pristupovať k riešeniu týchto problémov,
Všeobecné kompetencie
vyhľadávať,
hodnotiť, triediť, používať informácie v bežných profesných situáciách
a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné
a komunikačné technológie,
Odborné kompetencie
ovládať
a používať odbornú terminológiu svojho odboru,
vedieť
sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách,
technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových
poznatkoch súvisiacich so spracovaním rýb
posudzovať
vstupnú surovinu pre spracovanie,
hodnotiť
vplyv prostredia na kvalitu rybieho mäsa,
ovládať
ochranu zvierat pred týraním,
spôsoby
uchovávania rybieho mäsa v požadovanej kvalite,
ovládať
technologické postupy opracovania rýb,
ovládať
spôsoby balenia, označovania a distribúcie,
ovládať
príslušnú legislatívu,
stanoviť
kritické kontrolné body vo výrobe a navrhovať účinné opatrenia.
Stratégia vyučovania
Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov
tematického celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
Úvod
do predmetu spracovanie rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
skupinová
práca žiakov
|
Významné
druhy konzumných rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Vstupná
surovina pre spracovanie a jej posudzovanie
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Posmrtné zmeny v mäse
rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Posudzovanie čerstvosti
sladkovodných rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Ochrana
zvierat proti týraniu
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Spôsoby konzervácie
rybieho mäsa
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s knihou a s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Spracovanie rýb a technologické
postupy pri opracovávaní rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Hlavné
výrobky z rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Obaly, balenie a označovanie
výrobkov z rýb
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Prevádzkový
poriadok spracovne
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Zákon
o potravinách, posudzovanie zhody,
zákon o veterinárnej starostlivosti
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca s učebným
textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Stanovenie
a kontrola kritických kontrolných bodov
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– rozhovor
sokratovský
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
práca
s učebným textom
fixačné
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
skupinová
práca žiakov
|
Učebné zdroje
Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
Názov
tematického celku
|
Odborná
literatúra
|
Didaktická
technika
|
Materiálne
výučbové prostriedky
|
Ďalšie
zdroje
(internet,
knižnica, ...
|
Úvod
do predmetu spracovanie rýb
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
Košťanová M.: Rybárska
technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003
|
Meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Významné
druhy konzumných rýb
|
Holčík
J.: Ichtyológia. Príroda. Bratislava 1998
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Vstupná
surovina pre spracovanie a jej posudzovanie
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
sprcovňa
rýb
|
Internet,
zákony
|
Posmrtné zmeny v mäse
rýb
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
Košťanová M.: Rybárska
technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Posudzovanie čerstvosti
sladkovodných rýb
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
Košťanová M.: Rybárska
technológia 3. Kontakt plus. Bratislava 2003
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
chemické
lab.
|
Internet,
zákony
|
Ochrana
zvierat proti týraniu
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Spôsoby konzervácie
rybieho mäsa
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Spracovanie rýb a technologické
postupy pri opracovávaní rýb
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Hlavné
výrobky z rýb
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Obaly, balenie a označovanie
výrobkov z rýb
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
etikety
a obaly
|
Internet,
zákony
|
Prevádzkový
poriadok spracovne
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Zákon
o potravinách, posudzovanie zhody,
zákon o veterinárnej starostlivosti
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
Stanovenie
a kontrola kritických kontrolných bodov
|
Merten M: Zpracováni
ryb. Informatorium. Praha 2002
|
meotar,
dataprojektor, PC
|
fólie
tabuľa
|
Internet,
zákony
|
|