|
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je umožniť žiakom
osvojiť si základné, všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti
a pravidlá, na ktorých je založená ochrana prírody. Obsah predmetu
tvorí ochrana prírodných zdrojov – voda, pôda, vzduch, druhová ochrana
rastlín a živočíchov a územná ochrana veľkoplošných a maloplošných
chránených území. Ďalej predmet obsahuje normy týkajúce sa ochrany prírody.
Na učivo ochrany prírody nadväzujú odborné predmety ako je
pestovanie rastlín, chov zvierat hydrobiológia,
ichtyológia, rybnikárstvo, ako aj
ekológia. Ciele vyučovacieho predmetu Východiskom
pre koncipovanie vyučovania predmetu
ochrana prírody je potreba akceptovať vo výchovno-vzdelávacom procese súčasný
stav poznania, ako aj orientáciu výučby na systémové poznávanie a schopnosť
žiakov so získanými informáciami pracovať. V
záujme tohto cieľa je učivo usporiadané tak, že vysvetľuje základné
pojmy, základne zložky životného prostredia a ich ochrana druhová
ochrana, územná ochrana prírody, ochrana prírody v mestách organizačné
a právne aspekty ochrany prírody. Výchovno-vzdelávací proces v predmete
ochrana prírody smeruje k pochopeniu živej prírody ako celku, t .j., konečným
cieľom je: chápanie
organizmu ako dynamického, samoregulujúceho sa systému, chápanie
organizmu v interakcii so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápanie
miesta jednotlivých živých organizmov v systéme živej prírody ako výsledku vzájomného,
pôsobenia zložitých procesov dedičnosti a premenlivosti, získavanie
schopností aplikovať teoretické poznatky, upevňovanie
kladného vzťahu a úcty k prírode a živej zvlášť. Cestou
k dosiahnutiu tohto cieľa je využívanie takých didaktických postupov a metód,
ktoré: podporujú
aktívnu a samostatnú prácu žiakov, provokujú
tvorivé myslenie, umožňujú
chápať nielen samotné učivo, ale aj jeho zmysel a praktické využitie získaných informácií, nie
sú pre žiaka a učiteľa len prostriedkom na dosiahnutie určitého cieľa -
osvojenie poznatku,
ale aj prostriedkom poskytujúcim radosť a uspokojenie z procesu poznávania a
objavovania nového. Prehľad
výchovných a vzdelávacích stratégií:
Vo vyučovacom predmete ochrana rastlín využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií
výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent
má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent
má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotéza, -
overovať a interpretovať získané údaje, -
rozhodovať o princípoch kontrolného
mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,
sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, -
ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť
zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť
a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať sa do práce
kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť
zodpovednosť aj za prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať
sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov
nezdravého životného štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent
má:
-
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie
rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné
pravidlá, -
získavať samostatným štúdiom všetky nové
informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií,
samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré
sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať
rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu
zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie,
referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
-
spolupracovať
pri riešení problémov s inými ľuďmi. Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent
má:
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent
má:
-
porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta, -
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, Všeobecné kompetencie Absolvent
má:
Odborné kompetencie Požadované
vedomosti Absolvent
má:
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|