|
Charakteristika predmetu
Odborný
premet rybárstvo vo voľných vodách svojim obsahom nadväzuje na učivo prírodopisu
zo základnej školy, ktoré rozvíja, prehlbuje a rozširuje. Obsah je štruktúrovaný
do tematických celkov (téma a pod témy), jeho výučba je orientovaná
do 4. ročníka štúdia. Vedomosti a zručnosti, ktoré žiaci získajú
pri štúdiu v tomto predmete úzko súvisia s chovom rýb, ale aj s ochranou
vodného prostredia. Naučia sa správne chápať vzťahy a súvislosti
medzi životným prostredím – vodou a vodnými organizmami. Učivo začína
významom rybárstva vo voľných vodách a významom vodného hospodárstva
a podáva prehľad vývoja, súčasný stav a organizáciu hospodárenia
na voľných vodách. V odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách
žiak získa vedomosti o charakteristike tečúcich vôd, charakteristike
rybích pásiem, charakteristike stojatých vôd, údolných nádržiach a charakteristike
ostatných voľných vôd. Učivo sa skladá z poznatkov o populačnej
dynamike rýb, predovšetkým o vyváženosti rybích spoločenstiev, úmrtnosti
a prežívaní rýb ako i vyjadrovaní vzťahov vo vnútri ichtiocenóz. Žiaci
si osvoja aj základy hospodárenia na voľných vodách, tečúcich, stojatých,
vodných nádržiach, oboznámia sa s rybárskymi revírmi, ich tvorbou a rozdelením,
ako i s hospodárskou dokumentáciou rybárskeho revíru a plánom
hospodárenia v rybárskych revíroch. V odbornom predmete rybárstvo
vo voľných vodách žiaci prehĺbia vedomosti z melioračných opatrení
na voľných vodách a oboznámia sa z nežiadúcimi dôsledkami ľudskej
činnosti pre rybárske hospodárenie na voľných vodách. Ďalej sa žiaci
oboznámia s rôznymi spôsobmi výlovov, ako i so športovým
rybolovom, základmi rybolovnej techniky a predpismi , ktoré zákonnou
cestou upravujú hospodárenie vo voľných vodách. Odborný
predmet rybárstvo vo voľných vodách je medzipredmetovo previazaný s odbornými
vyučovacími predmetmi rybnikárstvo, chov rýb v riadenom prostredí,
vodné hospodárstvo, choroby rýb a učebnou praxou. Prihliadali sme aj na
proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov. Predmet
vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne
vzťahy budovali na základe tolerancie. Metódy,
formy a prostriedky vyučovania predmetu rybárstva vo voľných vodách
majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť,
samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania,
pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť
spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať,
povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať
jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci
študijného odboru. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného
rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami a počítačom. Odporúčajú
sa aj rôzne odborné časopisy s rybárskou
tematikou. Ciele vyučovacieho
predmetu Cieľom
vyučovacieho predmetu rybárstvo vo voľných vodách v študijnom odbore
4215 6 rybárstvo je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o základných vlastnostiach životného
prostredia rýb, s dôrazom charakterizovať jednotlivé typy voľných vôd,
nadobudnúť vedomosti o populačnej dynamike rýb, jej vyváženosti a hlavne
prežívaní vo vnútri ichtiocenózy, o vzťahoch a súvislostiach medzi
životným prostredím – vodou a vodnými organizmami, a tak formovať
logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové
kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, v učebnej praxi
a občianskom živote. Žiaci
získajú poznatky o hospodárení na voľných vodách, osvoja si základné
melioračné úkony a stavebné zásahy, ale i nežiadúce dôsledky
ľudskej činnosti pre rybárske hospodárenie na voľných vodách. Výchovno
– vzdelávací proces v odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách
smeruje k pochopeniu prírody ako celku
a cieľom je chápať organizmus ako dynamický, samoregulujúci sa
systém, chápať organizmus v interakcii
so životným prostredím ako súčasti širšieho celku, chápať miesto rýb v systéme
živej prírody, získať schopnosť aplikovať teoretické poznatky , upevňovať
kladný vzťah k prírode. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: V
odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
reprodukovať a interpretovať prečítaný, alebo vypočutý text
v materinskom jazyku, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu,
veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
spracovávať písomné textové informácie
(osnova, výpisky, denník) a materiály, orientovať sa, získavať,
rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom
živote a v povolaní, -
vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy
medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom
jazyku, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na
procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného
pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného
trhu práce, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť ale aj reproduktívne
myslenie, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej
atmosfére, -
hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
získavať samostatným štúdiom nové informácie vzťahujúce sa
priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Spôsobilosť využívať informačné
technológie Absolvent má:
pracovať
s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie, Spôsobilosť byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
uvedomiť
si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú
jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť
a budúcnosť, -
poznať,
uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému
rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, -
uvedomiť
si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného
sveta, -
pochopiť
globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj
masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky
a komunikačných systémov, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Vo
odbornom predmete rybárstvo vo voľných vodách využívame pre utváranie a rozvíjanie
nasledujúcich odborných kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie,
ktoré žiakom umožňujú:
Požadované vedomosti Absolvent má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|