
| |
Názov
predmetu
|
špeciálne
stroje
|
Časový
rozsah výučby
|
spolu
10,5 hodín , externej – diaľkovej formy štúdia
|
Ročník
|
prvý
a druhý
|
Kód
a názov študijného odboru
|
4512 4 00
poľnohospodárstvo
|
Vyučovací
jazyk
|
slovenský jazyk
|
Charakteristika predmetu
Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si špeciálne
poznatky o technike, ktorá sa používa
v poľnohospodárstve. Špeciálne poznatky sa týkajú znalosti z obilných
kombajnov na zber semien rastlín. Pochopiť význam OK a predovšetkým
poznanie jej hlavných konštrukčných a funkčných princípov, zásady
jej efektívneho využívania a udržiavania. Predmet špeciálne stroje
vytvára technickú zložku odborného vzdelania absolventa a podieľa sa
na formovaní projektovaného profilu absolventa.
Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom
vyučovacieho predmetu špeciálne stroje
je poskytnúť žiakom súbor
vedomostí, zručností a kompetencií o obilných kombajnoch ich
mechanizmoch a pracovných ústrojenstvách
o ich logickom usporiadaní, o zákonitostiach a vzťahoch
medzi nimi, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti
a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní,
odbornej praxi a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných
pojmoch, osvoja si odbornú terminológiu, budú ovládať základné pravidlá
bezpečnosti práce so zberovou technikou. Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti
teoretických poznatkov a praktických zručností, že poznaním strojov a ich
správnym využívaním sa uľahčuje práca človeka, chráni sa životné
prostredie.
Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií:
Vo
vyučovacom predmete špeciálne stroje využívame
pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné
a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:
Komunikatívne
a sociálne interakčné spôsobilosti
Sprostredkovať
informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo, diapozitívy) tak,
aby každý každému porozumel,
vyjadriť
alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,
správne
interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.
Interpersonálne
a intrapersonálne spôsobilosti
osvojiť
si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,
rozvíjať
prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,
hodnotiť
a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.
Schopnosti
riešiť problémy
rozpoznávať
problémy v priebehu ich technického vzdelávania využívaním všetkých
metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii
(pozorovanie, meranie, experimentovanie, a pod.),
vedieť
vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich
vzdelávaní,
hľadať,
navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré
by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané
metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,
posudzovať
riešenie daného problému z hľadiska
jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto
hľadísk prípadne porovnávať aj rôzne
riešenia daného problému,
korigovať
nesprávne riešenia problému.
Spôsobilosti
využívať informačné technológie
získavať
informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov,
ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,
zhromažďovať,
triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť
k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.
Spôsobilosť
byť demokratickým občanom
formulovať
a prezentovať svoje postoje v priebehu ich
vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré
majú v danom okamihu k dispozícii,
preukázať
vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa,
zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti
ako celku.
Odborné kompetencie
ovládať
a používať odbornú terminológiu svojho odboru,
rozoznať
a charakterizovať bežné druhy strojových súčiastok, mechanizmov používaných
v poľnohospodárstve,
poznať
princíp práce mechanizmov používaných v poľnohospodárstve,
vysvetliť
fyzikálne a technické základy
zloženia strojov a zariadení používaných v poľnohospodárstve,
poznať
základné druhy mechanizmov a ich zloženie pre technológie používane v poľnohospodárstve,
vedieť
sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách,
technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových
poznatkoch súvisiacich s poľnohospodárstvom,
poznať
zásady efektívneho a hospodárneho využívania energií, surovín,
materiálov, strojov a zariadení.
Stratégia vyučovania
Pri
konzultáciách sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov
tematického celku
|
Stratégia vyučovania
|
Metódy
|
Formy práce
|
Úvod do predmetu
|
Informačno receptívna,
výklad
reproduktívna –
riadený rozhovor
heuristická - rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Bezpečnostné predpisy a zásady
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Technická charakteristika OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
Frontálna
výučba
Frontálna
a
individuálna
práca žiakov
Práca
s knihou
|
Konštrukcia OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Energetický zdroj OK – motor
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
fFrontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Pojazdové ústrojenstvo
OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Hydraulické ústrojenstvo OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Elektrické zariadenie OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Úprava OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Pracovné nasadenie OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Technická údržba OK a diagnostika, ošetrovanie
OK
|
informačnoreceptívna
- výklad
reproduktívna
– riadený rozhovor
heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
hermeneutická
– riadený rozhovor
|
frontálna
výučba
frontálna
a
individuálna
práca žiakov
práca
s knihou
|
Učebné zdroje
Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
Názov
tematického celku
|
Odborná
literatúra
|
Didaktická
technika
|
Materiálne
výučbové prostriedky
|
Ďalšie
zdroje
(internet,
knižnica, ...
|
Úvod do predmetu
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
|
modely
súčiastky
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Bezpečnostné predpisy a zásady
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Technická charakteristika OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Konštrukcia OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Energetický zdroj OK – motor
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Pojazdové ústrojenstvo
OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Hydraulické ústrojenstvo OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Elektrické zariadenie OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Úprava OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Pracovné nasadenie OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
Technická údržba OK a diagnostika, ošetrovanie
OK
|
J.Meleg, Ľ.Šiller, I.Šušol:
Obilné kombajny E. Príroda,
Bratislava 1986.
|
meotar
fólie
videotechnika
premietačka
diapozitívov
dataprojektor
|
modely
súčiastky
odborné
filmy
diapozitívy
|
internet
prospekty
obrázky
knižnica
|
|