|
Charakteristika predmetu Úlohou predmetu učebná prax je pripraviť žiakov
na prácu v podnikoch poľnohospodárskej výroby, službách, na farmách
a na ďalších pracoviskách tak, aby vedeli vykonávať kvalifikované
odborné robotnícke práce a plniť úlohy vyplývajúce z funkcie
stredne kvalifikovaných hospodárskych pracovníkov, ako aj úlohy súvisiace s riadením
výroby fariem, poľnohospodárskych usadlostí, agroturistických aktivít a služieb.
Predmet významne zvyšuje účinnosť odborného teoretického vzdelania a prispieva
k pracovno-morálnej a ekologickej výchove žiakov. Žiaci
si v predmete učebná prax osvoja pracovné techniky a technologické
postupy, získajú základné skúsenosti
z organizácie pracovných postupov, spôsobov
riadenia menších pracovných tímov, naučia sa posudzovať namáhavosť a zložitosť
pracovných úkonov a hodnotiť kvalitu vykonanej práce. Súčasne získavajú
návyky v dodržiavaní zásad hygieny, ochrany zdravia pri práci, životného
prostredia a návyky celkového ekologického správania. Svojim rozsahom v učebnom
pláne má predmet učebná prax zásadný význam pri dosahovaní projektovaného
odborného profilu absolventa. Rámcový
rozpis učiva predpokladá tvorivé rozpracovanie cieľov a obsahu vo
vlastných časových tematických plánoch vyučujúcich praxe s prihliadnutím
na miestne podmienky školy a regiónu, pracovísk praxe, zavedených
voliteľných predmetov a možností umiestnenia absolventov po skončení
štúdia. Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom vyučovacieho predmetu učebná prax v študijnom odbore
4512 4 00 poľnohospodárstvo je poskytnúť žiakom súbor vedomosti, zručnosti
a kompetencií z oblasti pestovania rastlín a technológií
rastlinnej výroby, chovu hospodárskych zvierat a technológií živočíšnej
výroby, všeobecných a špecifických poznatkov, princípov a pravidiel,
na ktorých je založená príslušná výroba aj v súvislosti s ochranou
životného prostredia a prírody. Umožniť žiakom osvojiť si princípy
činnosti a postupy práce s mechanizačnými prostriedkami, strojmi a zariadeniami
používanými v príslušnej výrobe Zabezpečiť prípravu žiakov tak,
aby boli schopní riadiť a organizovať prácu v poľnohospodárskych
podnikoch na farmách a ďalších pracoviskách, viesť evidenciu, vytvárať
podmienky pre zavádzanie nových poznatkov, postupov a technológií. . Okrem
vedomosti, zručnosti a kompetencií formovať u mladých ľudí ich
postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov,
budovať dobré medziľudské vzťahy, ochranu vlastného zdravia a aktívne pôsobiť
na zabezpečenie ochrany životného prostredia. Viesť žiakov k porozumeniu
základných vedeckých, technologických a technických metód, postupov a nástrojov
a rozvíjať poznatky a zručnosti
pri ich aplikácií, potrebných pre kvalifikovaný výkon povolania na trhu práce.
Pripravovať žiakov pre celoživotné vzdelávanie. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: Kompetencie absolventa Absolvent
študijného odboru rybárstvo 4215 6 v predmete učebná prax po
absolvovaní vzdelávacieho programu disponuje týmito kompetenciami: Kľúčové kompetencie Komunikatívne
a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne, -
orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie,
posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní, -
ovládať operácie pri práci s počítačom, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho
výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať
a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce, -
oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú
zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných príležitostí
pre celoživotné vzdelávanie, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie
medzi lokálnymi komunitami. Intrapersonálne
a interpersonálne spôsobilosti Absolvent má:
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých
cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, -
vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
formulovať, pozorovať, triediť a merať, -
overovať a interpretovať získané údaje, -
rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne
myslenie, -
samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný, -
predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií
pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými,
či sú schopní určené kompetencie zvládnuť, -
ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť
zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť
a stratégiu jeho rozvoja, -
samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť
jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu
druhých, -
vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém
a postoje, -
určovať vážne nedostatky
a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom
raste, -
stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností,
záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom
a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie,
sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory,
postoje a správanie druhých, -
mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj
fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného
štýlu a závislostí, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez
zaujatosti posudzovať návrhy druhých, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov,
predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe
k druhým. Schopnosť
tvorivo riešiť problémy Absolvent má:
-
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy
problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá, -
získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce
sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať
informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému
najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností
riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať
ho, -
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie,
vyučovanie), -
vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
-
spolupracovať pri riešení problémov s inými
ľuďmi.
Podnikateľské
spôsobilosti Absolvent má:
-
vedieť
efektívne využívať všetky zdroje na dosiahnutie priaznivého výsledku
hospodárenia,
využívať
zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať
kritiku od druhých,
vedieť
ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,
operatívne
sa rozhodovať a prijímať opatrenia,
vykonávať
aj nepopulárne, ale správne opatrenia
a rozhodnutia, myslieť systémovo a komplexne,
rešpektovať
právo a zodpovednosť,
mať
zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti a ďalšiemu
vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť
pripravený prispôsobovať sa k zmeneným pracovným podmienkam,
sledovať
a hodnotiť vlastný úspech vo svojom učení, prijímať hodnotenie výsledkov
svojho učenia zo strany iných ľudí,
poznať
možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore prípravy a povolaní,
mať
prehľad o možnostiach uplatnenia na trhu práce v danom odbore, cieľavedomé
a zodpovedne rozhodovať o svojej budúcej profesií a vzdelávacej
ceste,
mať
reálnu predstavu o pracovných a iných podmienkach v odbore, o požiadavkách
zamestnávateľov na pracovné činnosti a vedieť ich porovnávať so
svojimi predstavami a reálnymi predpokladmi,
dokázať
vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou
trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami.
Spôsobilosť
využívať informačné technológie Absolvent má:
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
vybrať
kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické),
ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie, Spôsobilosť
byť demokratickým občanom Absolvent má:
-
porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta, -
uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová,
rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa
dopĺňajú, -
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
poznať
a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet, -
orientovať
sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, -
chápať
problémy zachovávania a ochrany životného prostredia, drogovej závislosti
najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu
týchto problémov, -
chápať
pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom
kontexte, -
tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
dodržiavať
zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká,
vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, -
uvedomovať
si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú identitu, pristupovať s toleranciou
k identite druhých, -
zaujímať
sa aktívne o politické a spoločenské dianie u nás a vo
svete, Všeobecné kompetencie Absolvent má:
Odborné kompetencie Požadované
vedomosti Absolvent má:
-
poznať
základy biologických, chemických, fyzikálnych,
biotechnologických, ekologických zákonitostí, vie ich aplikovať v štúdiu
a v odbornom riešení technologických otázok
pestovania rastlín a chovu zvierat, -
poznať
základy genetiky a možnosti využívania
poznatkov v šľachtiteľskej a
plemenárskej práci na zvyšovanie úžitkovosti
rastlín a zvierat, -
poznať
základy anatómie a fyziológie rastlín a zvierat, -
poznať
poľnohospodárske plodiny, druhy,
kategórie a plemená zvierat,
-
ovládať
platné technologické, akostné a hygienické normy vo výrobe, -
ovládať
agrotechnické a zootechnické požiadavky pestovania
poľnohospodárskych rastlín a chovu zvierat, -
poznať
technologické systémy pestovania jednotlivých druhov rastlín, -
poznať
technologické systémy v chovoch
jednotlivých druhov a kategórii
zvierat, -
ovládať
princípy a zákonitostí výživy
rastlín a zvierat, -
poznať
princípy činnosti mechanizačných
prostriedkov, strojov a zariadení a
technologických liniek v rastlinnej a živočíšnej výrobe, -
poznať
platné normy
a legislatívu, -
poznať
vzťahy a zákonitosti v ekonomike podniku, princípy racionalizácie
technologických procesov, zvyšovanie
efektívnosti a hospodárnosti výroby, -
poznať
zásady tvorby podnikateľských plánov, marketingu a manažmentu,
rozvoja podnikateľských činností v podmienkach trhového mechanizmu v malých
a stredných poľnohospodárskych
podnikoch, -
ovládať
základy jednoduchého a podvojného
účtovníctva a evidencie, -
poznať
zásady obchodných, právnych a pracovných vzťahov a súvisiace písomnosti,
-
poznať
zásady informatiky a princípy využívania IT vo výrobe a v riadiacej
činnosti, -
poznať
zásady ochrany životného
prostredia, ovládať bezpečnostné a
protipožiarne predpisy, ďalšie
predpisy súvisiace s
hygienickou a zdravotne nezávadnou
prácou Požadované zručnosti Absolvent vie: -
pripravovať,
riadiť, vykonávať, evidovať, kontrolovať a hodnotiť pracovné operácie
v pestovaní rastlín a v chove hospodárskych
zvierat -
zostaviť
podnikateľský plán, vykonávať ekonomické hodnotenie výroby, vykonávať
marketing, podnikať v oblasti poľnohospodárstva
a v súvisiacich službách -
využívať
výpočtovú techniku, najmä programy
pre riadenie jednotlivých úsekov
rastlinnej a živočíšnej výroby,
-
upravovať,
hodnotiť a uskladňovať poľnohospodárske produkty, zabezpečovať distribúciu
a predaj -
odoberať
vzorky pôdy, hnojív, rastlinných a živočíšnych produktov na laboratórne
vyšetrenie a rozbor -
posúdiť
stav porastov poľnohospodárskych
plodín, rozhodnúť o vhodnom
agrotechnickom zásahu a navrhnúť
vhodný technologický postup Stratégia
vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|