|
Charakteristika predmetu Obsah
predmetu matematika v študijnom odbore 4508 4 00 rybárstvo a životné
prostredie nadväzuje na vzdelávanie v predmete matematika pre trojročné
učebné odbory Matematické
vzdelávanie je významnou súčasťou všeobecnej vzdelanosti. Vedie žiakov k pochopeniu
kvantitatívnych vzťahov v prírode i spoločnosti, vybavuje ich
poznatkami užitočnými v každodennom živote aj pre chápanie technických
alebo ekonomických súvislostí a pre odborné vzdelávanie. Matematické
vzdelávanie sa výdatne podieľa na rozvoji samostatného a logického
myslenia. Matematické vzdelávanie poskytuje žiakom ucelený systém
poznatkov, ktoré im umožňujú štúdium daného odboru i uplatnenie v praxi
a slúži ako základ pre ich ďalšie vzdelávanie. Matematika učí žiakov
schopnosti aplikovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení úloh
z praxe, potrebe overovať správnosť získaného výsledku, používať
pri spracovaní úloh dostupné
komunikačné technológie. Okrem všeobecného základu cieľom vyučovania
matematiky v stredných odborných školách je poskytnúť žiakom vedomosti
a zručnosti potrebné na úspešné zvládnutie odborných predmetov príslušného
študijného odboru a pre výkon ich budúceho povolania. Na to je
potrebné, aby žiaci získali pozitívny vzťah k matematike a primerané
vedomosti z oblasti algebry, planimetrie,
stereometrie, vrátane použitia analytickej metódy, zo základov
matematickej analýzy, z kombinatoriky a štatistiky.
Ciele vyučovacieho predmetu: Matematika
má rozvíjať žiakovo logické a kritické myslenie, schopnosť argumentovať
a komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému. Má viesť žiakov
k aktivite na vyučovaní k racionálnemu a samostatnému učeniu sa. Prehľad výchovných a vzdelávacích
stratégií: Vo
vyučovacom predmete matematika využívame
pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné
a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú: Komunikatívne a sociálno-interakčné
spôsobilosti Absolvent
má:
-
vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, -
vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj
krátko a výstižne, -
osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných
prejavov, -
pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na
procese vzdelávania a jeho výsledku, Intrapersonálne a interpersonálne
spôsobilosti Absolvent
má:
-
významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich
krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti, -
overovať a interpretovať získané údaje, -
rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť,
sebapoznanie, sebadôveru, -
samostatne pracovať a zapájať sa do práce
kolektívu, -
určovať vážne
nedostatky a kvality vo vlastnom učení, -
stanovovať si ciele a priority podľa svojich
osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných
podmienok, -
plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom
a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie,
sebahodnotenia a vlastného rozhodovania, -
overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory,
postoje a správanie druhých, -
prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy, -
prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských
vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom
v prístupe k druhým. Schopnosť tvorivo riešiť
problémy Absolvent
má:
-
objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie
rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné
pravidlá, -
zhodnotiť význam rozmanitých informácií,
samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré
sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, -
určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať
rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších
súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, -
vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu
zvoleného riešenia a dodržiavať ho, -
poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie,
referovanie, rozprávanie, vyučovanie), -
spolupracovať
pri riešení problémov s inými ľuďmi.
Spôsobilosť využívať informačné technológie Absolvent
má:
vyhľadávať
vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
vybrať
kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické),
ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
graficky
znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha
pri kvantitatívnom riešení úlohy, Spôsobilosť byť
demokratickým občanom Absolvent
má:
-
uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová,
rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa
dopĺňajú, -
konať
zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme,
ale aj vo verejnom záujme, -
Tvorivo
riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov,
rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní
podnetov, iniciatív a vytváraní možností, -
konať
v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania,
prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, Všeobecné
kompetencie Absolvent
má:
Stratégia vyučovania Pri
vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Učebné zdroje Na
podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné
učebné zdroje:
|
Send mail to soupar@souparmt.edu.sk with
questions or comments about this web site.
|