Home Up Mapa stránok

Pestov. rastlín

školský vzdelávaci program                                           
Sl. jazyk a lit. Anglický jazyk Konverzácia AJ Ruský jazyk Dejepis Ekológia Biológia Mattematika Informatika Ekonomika a pod. Účtovnictvo Manažment a mark. Ochrana prírody Rybárstvo Ryb. technolog. Vod. hosp. Pestov. rastlín Chov zvierat Mechanizácia Učeb. prax Ryb. vo voľ. vodách Spracovanie rýb Choroby rýb Chov akv. rýb Chov vodnej hyd. Šp. stroje a zar. Spr. poľ. prod. Psychológ. trhu Pod., obch. a sl.

 

1. ročník
2. ročník

 

Názov predmetu

pestovanie rastlín

Časový rozsah výučby

spolu  26 konzultačných hodín, externej – diaľkovej formy štúdia

Ročník

Prvý a druhý

Kód a názov študijného odboru

4512 4 00  poľnohospodárstvo

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

 

                 Úlohou predmetu je umožniť žiakom osvojiť si všeobecné a špeciálne poznatky, princípy, zákonitosti a pravidlá, na ktorých je založené pestovanie rastlín a výroba poľnohospodárskych plodín pri rešpektovaní zásad starostlivosti o životné prostredie. Nadväzovaním na učivo z biológie, chémie, mechanizácie ako aj ďalších všeobecnovzdelávacích a odborných predmetov má predmet poskytnúť celkový pohľad na problematiku výroby poľnohospodárskych produktov.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

                Cieľom vyučovacieho predmetu pestovanie rastlín v nadstavbovom študijnom odbore 4512 4 00  poľnohospodárstvo, externej – diaľkovej formy štúdia,  je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o pestovaní rastlín, o činiteľoch, ktoré pôsobia na kvalitu a produkciu potravín rastlinného pôvodu a technológiu rastlinnej výroby ako sú ekologické a pôdne činitele, spracovanie pôdy, výživa a hnojenie rastlín, sejba a  sadenie, zber a pozberová úprava rastlín a technológia výroby jednotlivých rastlinných produktov. Formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní, odbornom výcviku a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných plodinách a pojmoch, osvoja si základné vzťahy medzi rastlinným organizmom a vonkajším prostredím, budú ovládať využiteľnosť rastlinných produktov pre výživu obyvateľstva.

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

                   Vo vyučovacom predmete pestovanie rastlín využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

 

Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:

-       vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,

-       reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,

-       podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,

-       vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,

 

 

Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti

Absolvent má:

-       vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať,

-       overovať a interpretovať získané údaje,

-       rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,

-       rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a tvorivé myslenie,

-       ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,

-       samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť práce v  kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,

Schopnosť tvorivo riešiť problémy

Absolvent má:

-       objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá,

-       získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,

-       zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,

-       určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-       vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,

-       poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie ),

-       vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), 

-       spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.

Spôsobilosť využívať informačné technológie

Absolvent má:

­          vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,

-       evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,

-       chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,

-       posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

Absolvent má:

-       porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta,

-       konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,

-       poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,

-       orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi,

Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-               zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-               vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-               ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky,

Odborné kompetencie

Požadované vedomosti

Absolvent má:

 

-               ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,

-               poznať a vedieť vysvetliť biologickú,  chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch rastlín, v populáciách a ekosystémoch

-               vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými činiteľmi prostredia, a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy,

-               poznať významné hospodárske rastliny, vedieť ich hospodársky a spoločenský význam,

-               poznať základné druhy hospodárskych a priemyselných hnojív, zásady ich aplikácie vo vzťahu k životnému prostrediu,

-               vedieť charakterizovať osivá, sadivá, ich vlastnosti,

-               ovládať technologické postupy vo svojom odbore,

-               mať návyky z oblasti osobnej aj prevádzkovej hygieny a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,

-               poznať základy anatómie a fyziológie rastlín,

-               ovládať základné princípy a štádiá fyziologických procesov v období vývoja, rastu, rozmnožovania rastlín,

-               poznať agro-ekologické podmienky pestovania rastlín, základy výživy a hnojenia, princípy ochrany rastlín,

-               zásady tvorby a ochrany životného prostredia najmä vo vzťahu k používaným technológiám v poľnohospodárstve a rybárstve.

 

Stratégia vyučovania

 

Pri konzultáciách sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

 

Úvod

výklad

rozhovor

samostatné štúdium

frontálna výučba

práca s knihou

 

Poveternostné a klimatické činitele

výklad

rozhovor

problémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

práca s knihou

 

Pôdne činitele                   

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Výber pozemku a zásady striedania plodín

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Technológie v rastlinnej výrobe

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Náuka o výžive rastlín a hnojivá

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Meliorácie a úpravy pozemkov

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Pestovanie a technológia výroby  produktov poľnohospodárskych plodín

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Ústrojenstvá mechanizačných prostriedkov

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Základy šľachtenia a semenárstva

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

Záverečný prehľad učiva

výklad

rozhovor

froblémové vyučovanie

samostatné štúdium

frontálna výučba

frontálna a

individuálna práca žiakov

skupinová práca žiakov

práca s knihou

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

 

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

 

 

 

Úvod

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

Meotar

Dataprojektor

tabuľa

 

internet

knižnica

odborný časopis NAŠE POLE

 

 

Poveternostné a klimatické činitele

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

technické zariadenia na

meranie meterologických a klimatických prvkov

tabuľa

odborné filmy

diapozitívy

fólie

modely

internet

knižnica

odborný časopis NAŠE POLE

 

 

Pôdne činitele                   

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

obrazy

tabuľa

vzorky

diapozitívy

internet

odborný časopis NAŠE POLE

Výber pozemku a zásady striedania plodín

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

odborné filmy

diapozitívy

fólie

tabuľa

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Technológie v rastlinnej výrobe

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Náuka o výžive rastlín a hnojivá

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

vzorky hnojív

tabuľa

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

internet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Meliorácie a úpravy pozemkov

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Pestovanie a technológia výroby  produktov poľnohospodárskych plodín

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Ústrojenstvá mechanizačných prostriedkov

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Základy šľachtenia a semenárstva

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

dataprojektor

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

 

Záverečný prehľad učiva

Miroslav Bezdekovský  a kol. Technológia rastlinnej  výroby. Príroda,  Bratislava 1987

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,Príroda,Bratislava,1985

Ing.Krejčí:Základy poľnohospodárskej výroby,SPN,1989

 

PC

meotar

fólie

videotechnika

premietačka diapozitívov

odborné filmy

diapozitívy

fólie

 

iInternet

odborný časopis NAŠE POLE

 

 

 

Home ] Up ] 1. ročník ] 2. ročník ]

Send mail to soupar@souparmt.edu.sk  with questions or comments about this web site.
Last modified: augusta 29, 2010